kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴

مخالفت نمایندگان با طفره دولت از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد(خبر ویژه)

مرکز پژوهش‌های مجلس از حذف بند مربوط به «شناسایی دهک‌های پردرآمد و حذف یارانه آنها» در لایحه بودجه 94 انتقاد کرد.



مرکز پژوهش‌های مجلس از «حذف یک بند بودجه سال 93» در لایحه بودجه 94 خبر داده که طی آن «دولت موظف به شناسایی و حذف دهک‌های پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران می‌شد.» به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، این بند در لایحه بودجه سال 94 «به طور کامل» حذف شده است. ضمن اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرده است بخشی از کسری پرداخت یارانه نقدی از محل منابع صندوق توسعه ملی جبران شود.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، اشاره مرکز پژوهش‌های مجلس، به عنوان بازوی پژوهشی قوه مقننه، به بند «و» از تبصره 21 قانون بودجه سال 93 است که طبق آن «یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد، پرداخت می‌شود و چنانچه پس از تحقیق مشخص شود که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند.»
آنگونه که در گزارش‌های پیشین مجلس در مورد اجرای قانون بودجه سال 93 برمی‌آید، دولت، این مصوبه را تاکنون اجرا نکرده است چون دستورالعملی برای تعیین خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه نقدی ندارد. اظهارات برخی اعضای تیم اقتصادی دولت نیز در ماه‌های گذشته بر این بود که شناسایی افراد واجد شرایط دریافت یارانه، کار سختی است و فعلا و با ابزارهای موجود امکان‌پذیر نیست.
احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم در مورد واکنش کمیسیون تلفیق بررسی کننده بودجه 94 به این تصمیم دولت به فرهیختگان می‌گوید: «پیش‌بینی من این است که نمایندگان مجلس به شدت با حذف تبصره حذف گروه‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی مخالفت می‌کنند چرا که دولت مرتکب تخلف شده است و به طور قطع این تبصره در کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 94 گنجانده خواهد شد.»
توکلی تاکید می‌کند «حذف نکردن افراد پردرآمد از دریافت یارانه نقدی در بلندمدت دولت را دچار کسری بودجه می‌کند. از سوی دیگر این اقدام، با قانون هدفمندی یارانه‌ها مطابقت ندارد و عین بی‌عدالتی است.»
جعفر قادری، عضو دیگر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز مانند توکلی پیش‌بینی کرد که نمایندگان مجلس با حذف این تبصره موافقت نخواهند کرد. اما گفت: «شنیده‌های ما حاکی از این است که دولت قصد دارد بدون اینکه تبعاتی از حذف این دهک‌ها به وجود بیاید، این کار را انجام دهد.»
او بر این باور است که نمایندگان مجلس دلیلی نمی‌بینند که همچنان مانند سال‌های گذشته به اقشار پردرآمد یارانه نقدی پرداخت شود و به همین دلیل قانونی که در بودجه 93 آمده بود باید امسال اجرا شود.
در همین حال روزنامه تعادل که توسط مدیر مسئول روزنامه اعتماد منتشر می‌شود با اشاره به خبر حذف بند مورد بحث تصریح کرد دولت به علت انتخابات نمی‌خواهد یارانه دهک‌های پردرآمد را حذف کند!