kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
از گلایه‌های همیشگی فوتبالی‌ها در خصوص مشکلات مالی تا ادعای تازه وزارت ورزش

فدراسیون فوتبال 56 میلیارد درآمد داشته است!

معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان می‌گوید درآمدهای فدراسیون فوتبال تا پانزدهم آذرماه 56 میلیارد تومان بوده است.

سرویس ورزشی-

در شرایطی که مدیران فدراسیون فوتبال همواره از مشکلات مالی این رشته ورزشی گلایه داشته‌اند حالا مشخص شده که درآمدهای این فدراسیون تنها تا پانزدهم آذرماه، رقمی نزدیک به 56 میلیارد تومان بوده است. این موضوع را روز گذشته معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری اش اعلام کرد. مناف هاشمی در این باره گفت: حسابرسی‌های سال 91 و 92 این فدراسیون در دستور کار قرار دارد. درباره عملکرد فدراسیون فوتبال درآمد 40 میلیاردی پیش‌بینی شده بود و در سال 92 این 40 میلیارد پیش‌بینی شده بود و در حسابرسی‌ها نیز به این موارد توجه شده است. درباره حسابرسی سال 93 هنوز زمانش مشخص نشده است، اما در تفاهمنامه‌ای که با فدراسیون فوتبال داشتیم پیش‌بینی ما حدود 72 میلیارد درآمد فدراسیون از منابع مختلف بوده است. حسابرسیها انجام نشده و آمار دقیقی در این زمینه نداریم، اما طبق آخرین آمار تا تاریخ پانزدهم آذر ماه فدراسیون فوتبال حدودا 56 میلیارد تومان وصولی از منابع مختلف داشته است که فیفا، AFC و منابع دیگر به فدراسیون پول‌هایی داده‌اند که حدود 56 میلیارد می‌شود. فدراسیون تعهد داده بود که 72 میلیارد درآمد داشته باشد و ما نیز توافق کرده بودیم که تا سقف هشت میلیارد به فدراسیون کمک کنیم که تعهدمان را انجام دادیم، حالا اگر نیاز باشد و شخص مقام عالی وزارت تشخیص دهد خارج از تعهد، کمک به فدراسیون فوتبال انجام می‌گیرد.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که این 56 میلیارد دقیقا از چه منابعی تامین شده و در کجاها هزینه شده است؟ گفت: به این دلیل که حسابرسی صورت نگرفته، مجاز نیستم که ریز موارد را بازگو کنم،‌اما فیفا، سازمان لیگ، AFC، باشگاه‌ها و وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون فوتبال پول داده‌اند که همین 56 میلیارد وصولی فدراسیون تا پانزدهم آذر ماه می‌شود.
او در پاسخ به این سوال که موضوع کمک وزارت امور خارجه به فدراسیون فوتبال چیست و این مبلغ چقدر بوده ؟ بیان کرد: عدد وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک روشن است و ارقام خوبی به فدراسیون فوتبال وصول شده است، اما موضوع وزارت امور خارجه در جدول من وجود ندارد و دوستان تا اینجا گزارشی نکرده‌اند.
هاشمی در پاسخ به این سوال که فدراسیون فوتبال برخی اردوهای خود را به دلیل مسائل مالی لغو کرده و آیا وزارت ورزش و جوانان قصد کمک به فدراسیون دارد یا نه؟ بیان کرد: لغو شدن اردوها بحث مدیریتی خود فدراسیون است. وزارت ورزش و جوانان به تعهداتش عمل کرده است، وقتی فدراسیون فوتبال پیش‌بینی می‌کند 70 میلیارد درآمد داشته باشد یعنی همه اردوها و مسابقات را پیش‌بینی کرده است. حالا مازاد از این مبلغ، اگر وزارت ورزش و جوانان ببیند فوتبال کشور و ورزش ایران به مشکل بر خورده است با احساس مسئولیتی که دارد مطمئنا پا پیش خواهد گذاشت.
صحبت‌های روز گذشته معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان درشرایطی مطرح شد که طی روزهای گذشته برخی از مدیران فدراسیون فوتبال با گلایه از وجود مشکلات مالی در این فدراسیون مدعی شده بودند که حتی احتمال دارد اردوی تیم ملی در کشور آفریقای جنوبی به دلیل نبود پول لغو شود.
حالا پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر واقعا فدراسیون فوتبال مشکلات مالی دارد،پس این 56 میلیارد پول در چه بخش‌هایی هزینه شده است؟!
آیت اللهی نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در گفت وگویی با خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: بازرسان وزارت ورزش در فدراسیون فوتبال مستقر شدند و می‌توانند به وزارت ورزش بگویند که این پول کجا مصرف شده است.
این پاسخ کوتاه شاید از آن جهت باشد که فدراسیون فوتبال - حداقل در این مقطع زمانی - علاقه چندانی به شفاف‌سازی در خصوص هزینه‌ها نداشته و تمایل دارد ریز هزینه‌های صورت گرفته در فدراسیون فوتبال توسط بازرسان وزارت ورزش و جوانان اعلام شود!