kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

کوتاه اقتصادی


* وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ با تاکید بر اینکه دولت مطلقا از طریق افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد نیست،گفت: درآمد نفت در بودجه 94 به صورت کاملا واقع‌بینانه پیش‌بینی شده است. علی طیب‌نیا در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه دولت مطلقا از طریق افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد نیست، گفت: آن چیزی که برای دولت مهم است تنها ثبات در بازارهای مختلف است و در این راستا اقدامات زیادی را انجام داده است.
* بورس کالای روسیه به زودی عضو اتحادیه الکترونیکی بین بورسی می‌شود و این امر فرصتی مناسب برای آغاز مبادلات کالاهای مختلف میان بورس‌های کالایی ایران و روسیه است. محمد حسن‌نژاد افزود: اگر به عضویت بورس کالای ایران در این اتحادیه به صورت سطحی نگاه کنیم به شفاف شدن آمارهای صادرات و واردات، ورود و خروج کالاهای با کیفیت، شناخته شدن برندهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی و همچنین توسعه فعالیت‌های بین‌المللی بورس کالای ایران می‌رسیم، اما در صورت حمایت دولت می‌توان از عضویت بورس کالا در IEU بهره‌برداری بسیار مناسب‌تری کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در صورت ارتباط الکترونیکی بین بورس‌های 6 کشور عضو یعنی بلاروس، اوکراین، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و ایران و همچنین عضویت قریب‌الوقوع روسیه در IEU، می‌توان با ایجاد مقدمات لازم تبادل کالا با کشورهای مذکور به خصوص روسیه را طراحی و آغاز کرد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3325، 3378، 3379، 3330 الی 3336، 7781 الی 7784، 7725، 7726، 7769، 7728، 7799، 7713، 7718 الی 7722، 7724 الی 7727، 7744، 7745، 7749 و 7789 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* نماینده رسمی شرکت خودروسازی اوپل آلمان در ایران اعلام کرد: این خودروساز آلمانی به هیچ‌وجه تعطیل نشده و تنها تولید خودرو در یکی از خطوط قدیمی این شرکت که در شهر بوخوم آلمان واقع شده به دلیل قدیمی بودن تجهیزات و ماشین‌آلات متوقف شده است. سعید زارع‌پور با اعلام این خبر افزود: خبری که طی روزهای گذشته از سوی خبرگزاری دویچه‌وله آلمان منتشر شده از سوی رسانه‌های ایران به اشتباه ترجمه شده و برداشت صحیحی از آن صورت نگرفته است، زیرا خط تولید این شرکت واقع در شهر بوخوم آلمان با 52 سال قدمت محل تولید ده‌ها مدل از خودروهای قدیمی اوپل بوده و این خودروساز آلمانی تنها برنامه تولید خود در این مجموعه را متوقف کرده است. وی با بیان اینکه تعطیلی این خط تولید از سوی رسانه‌های ایران به اشتباه ورشکستگی تعبیر شده، گفت: در حال حاضر این خودروساز آلمانی دارای 42 خط تولید خودرو در چهار قاره و 30 کشور جهان است و در خاک آلمان نیز چند مجموعه خودروسازی این شرکت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
* نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ‌در ایران گفت: ایران با توجه به ظرفیت‌های خود در زمینه‌های مختلف انسانی و تجهیزاتی، می‌تواند هدایتگر منطقه در عرصه‌های کشاورزی و دامپزشکی باشد. سرج ناکوزی در نشست مشترک با مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان، آمادگی دفتر فائو در تهران را برای کمک به جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اعلام کرد. وی همچنین نسبت به پیگیری موضوعات این نشست اطمینان داد و افزود: طرح‌های فائو در حال تبدیل از حالت پروژه محور به طرح‌های استراتژیک است.