kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲

بیماران دیالیزی در چهار شهر استان سمنان کمبود دستگاه دارند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: بیماران دیالیزی شهرهای سمنان، مهدیشهر، گرمسار و دامغان نیازمند 42 دستگاه دیالیز هستند.


«علی گوهری» در نشست سلامت و امنیت غذایی استان سمنان گفت: برای 177 بیمار دیالیزی در شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان و سرخه 37 دستگاه دیالیز وجود دارد.
وی افزود: میانگین نسبت بیمار به دستگاه دیالیز در استان سمنان 4/8 و بالاتر از متوسط کشوری است که شرایط مناسبی را نشان نمی‌دهد.
وی با اشاره به وجود 86 بیمار دیالیزی در شهرستان سمنان و 24 بیمار دیالیزی در مهدیشهر، اظهار داشت: در سمنان 15 دستگاه روزانه در سه شیفت کاری و توسط 14 پرستار و در مهدیشهر نیز چهار دستگاه روزانه در سه شیفت کاری به این بیماران خدمات می‌دهند.
گوهری ادامه داد: در گرمسار هشت دستگاه دیالیز به 33 بیمار دیالیزی و در دامغان 10 دستگاه دیالیز به 34 بیمار دیالیزی روزانه در سه شیفت کاری خدمات ارایه می‌کنند.
وی با اشاره به نیاز شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان به 46 دستگاه دیالیز برای انجام فرآیند دیالیز بیماران به شکل استاندارد، خاطرنشان کرد: تعداد نوبت کاری دستگاه‌های دیالیز در این شهرستان‌ها درحال حاضر بیشتر از حد استاندارد است که فرسودگی زودهنگام آنها را به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: در شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان و سرخه به 9 نیروی پرستار آموزش دیده برای استفاده از دستگاه‌های دیالیز نیز نیاز است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: برای رفع نیاز این بخش، باید از کمک خیرین برای خرید دستگاه دیالیز برای این بیماران بهره گرفت.