در پاسخ به اقدام دولت آنکارا صورت گرفت
آغاز پلمب مخازن سوخت کامیونهای ترکیهای در مرز ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: پلمب مخازن سوخت کامیونهای ترکیهای درمرز ایران از بامداد روز دوشنبه آغاز شد.
داوود کشاورزیان در گفتوگو با مهر گفت: از بامداد روز دوشنبه دهم آذرماه، مخازن سوخت کامیونهای ترکیهای پلمب شد. این اقدام ایران در پاسخ به وضعیتی است که کشور ترکیه در مرز دو کشور برای عبور کامیونهای ایرانی وضع کرده است.
براساس موافقتنامهای که بین ایران و ترکیه در سالهای گذشته بسته شده بود، جمهوری اسلامی ایران مجاز شد برای دریافت مابهالتفاوت قیمت گازوییل در ایران و ترکیه مبلغی به عنوان مابهالتفاوت سوخت از رانندگان ترکیه دریافت کند و مقرر شد رانندگان ترکیه نیز در ازای مجوز سوختگیری در ایران، بابت هر پیمایش 100 کیلومتری در داخل خاک ایران 25 یورو بپردازند.
به گفته داود کشاورزیان، دولت ترکیه بدون اطلاع ایران از 18 مهرماه سال جاری بابت هر 100 کیلومتر پیمایش در داخل خاک ترکیه، دریافت 25 یورو را برای کامیونهای ایرانی وضع کرد و بلافاصله آن را به مورد اجرا گذاشت. ترکیه در یک اقدام غیرمنطقی و برخلاف موافقتنامه حمل و نقل جادهای دو کشور، عوارض عبوری کامیونهای ایرانی از داخل این کشور را طی 48 ساعت دو بار افزایش داده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفته بود: طرف ترکیه برای نخستین بار روز جمعه 18 مهرماه 25 یورو از کامیونهای ایرانی بابت عوارض عبور دریافت کرد که ایران نیز در یک اقدام متقابل اکنون 25 یورو از کامیونهای ترکیه عوارض دریافت میکند.بر اساس گفته مسئولان سازمان راهداری، از 10 آذرماه کامیونهای ترکیه باید سوخت مورد نیاز خود را از بیرون مرزهای ایران تهیه کنند و پس از ورود به مرزهای ایران، مخازن سوخت آنها پلمب میشود و پس از آن میتوانند کالای خود را وارد ایران کرده و هنگام خروج از مرزهای ایران نیز، پلمب مخازن سوخت این کامیونها چک و بررسی میشود.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه پلمب مخازن سوخت کامیونهای ترکیه در یک مرز نخواهد بود، بلکه غیر از مرز بازرگان، در دیگر مرزهای کشور نیز این موضوع بررسی میشود، گفته بود: در حال رایزنی هستیم تا در تمام مرزها این آمادگی ایجاد شود.
همچنین برای برخی از کامیونها که بیش از یک مخزن سوخت دارند، برنامهریزی شده تا در مبدأ ورود مخزن سوخت و مجاری احتمالی به دقت بررسی و پلمب شود و در مرز خروجی نیز دوباره مخزن بررسی شده و سلامت پلمب چک شود تا اجازه خروج داده شود. در صورتی که پلمب دستکاری شده باشد و یا سوختگیری از مجاری دیگر انجام شود، قانون شکنی محسوب شده و قوانین قاچاق کالا و ارز برای قانونشکن اعمال میشود.
به نظر میرسد این اقدام کشور ترکیه به دلیل افزایش سهم ایران در حمل و نقل جادهای باشد در واقع کشور ترکیه برای اینکه سهم ترانزیت ایران در منطقه کاهش یابد اقدام به این کار کرده است.