kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
طی نامه‌ای صورت گرفت

تقدیر 201 نماینده مجلس از رئیس جمهور برای امضای قرارداد تاسیس 2 نیروگاه جدید هسته‌ای

۲۰۱ نماینده مجلس در نامه‌ای از رئیس‌جمهور به دلیل پیگیری و امضای قرارداد احداث ۲ نیروگاه جدید هسته‌ای با مشارکت روسیه تقدیر و تشکر کردند.


201 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز پارلمان با امضای نامه‌ای از حسن روحانی رئیس‌جمهور به دلیل پیگیری و امضای قرارداد احداث 2 نیروگاه جدید هسته‌ای با مشارکت روسیه تقدیر و تشکر کردند.
در بخشی از این نامه آمده است: ما نمایندگان ملت ایران در مجلس شورای اسلامی از پیگیری و امضای قرارداد احداث 2 نیروگاه هسته‌ای جدید در کشور قدردانی نموده و این اقدام افتخارآفرین و تحول‌ساز را گامی در جهت اعتلا و ارتقای علمی و صنعتی نظام جمهوری اسلامی در حوزه کاربردهای صلح‌آمیز هسته‌ای می‌دانیم.
نمایندگان در ادامه ضمن تأکید بر حقوق کشور در استفاده از همه ظرفیت‌های دانش هسته‌ای در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای  از ریاست، مدیران و تلاش کارکنان خدوم و صدیق خانواده بزرگ صنعت هسته‌ای تقدیر نموده و یاد و خاطره شهدای هسته‌ای کشور را گرامی داشتند.
تعویق سوال 100 نماینده از وزیر خارجه
به دنبال درخواست نمایندگان طراح سوال از وزیر امور خارجه حضور ظریف در مجلس به زمان دیگری موکول شد.
مهدی دواتگری نماینده مراغه در مجلس دیروز در جلسه علنی طی تذکری با استناد به بند 5 ماده 29 آیین‌نامه داخلی خانه ملت، اظهار داشت: براساس این ماده، وزیر باید ظرف مدت 10 روز پس از طرح سؤال به مجلس آمده و پاسخ دهد؛ از طرف دیگر براساس ماده 210 آیین‌نامه داخلی مجلس، عدم حضور وزیر در کمیسیون به منزله وارد بودن سؤال و ارجاع آن به صحن علنی مجلس است.
وی در ادامه با اشاره به سؤال خود از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره سوء عملکرد برخی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های کشورمان با اتباع ایرانی، افزود: این سؤال 6 ماه پیش تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و پس از آن شاهد بودیم که ظریف در کمیسیون مربوطه حاضر نشده و سؤال به صحن علنی ارجاع شد و طبق ترتیب، این سؤال 2 هفته پیش در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما وزیر خارجه برای حضور در مذاکرات هسته‌ای به عمان رفت.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروز بار دیگر اصلاح دستور کار در کازیوی (جا نامه‌ای) نمایندگان مجلس قرار گرفت؛ از این رو بنده صبح دیروز به آقای فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس مراجعه و در این زمینه سؤال کردم که وی گفت که آقای قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه امروز صبح تماس گرفته و گفته که آقای وزیر نمی‌تواند امروز به مجلس بیاید، بنابراین قطعاً این اقدام توهین به مجلس است.
دواتگری بر همین اساس یادآور شد: در این رابطه باید گفت که اگر نمایندگان حق سؤال از وزرا را دارند، وزیر مربوطه باید در مجلس حاضر شده و به سؤالات وکلای ملت پاسخ دهد، زیرا وزارت امور خارجه در کنار پیگیری مسائل هسته‌ای، وظایف دیگری نیز بر عهده دارد.
در ادامه این جلسه، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده، با تأکید بر اینکه موضوع سؤال شما از وزیر امور خارجه پیگیری می‌شود، گفت: بحثی که شما مطرح کردید درباره سؤال دیگر نمایندگان از آقای ظریف (7 سؤال تجمیع‌شده 100 نماینده مجلس) بود که خودشان این سؤال را به تعویق انداختند و این موضوع به سؤال شما مربوط نمی‌شود.
سوال 100 نماینده از دستور کار خارج نمی‌شود
نماینده مشهد و یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس نیز در این زمینه گفت:  سؤالی که حاصل تجمیع ۷ سؤال بوده و به امضای ۱۰۰ نماینده رسیده باشد، هرگز از دستور کار مجلس خارج نمی‌شود و بررسی سؤال از وزیر خارجه طبق توافقات، به تأخیر افتاده است.
به گزارش فارس جواد کریمی‌ قدوسی در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح سؤالش از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، اظهار داشت: روز شنبه خود وزارت خارجه اصرار داشت که یکشنبه در صحن علنی حاضر شود و به سؤال تجمیع شده که به امضای 100 نفر رسیده، پاسخ دهد؛ اما با توجه به اینکه روز شنبه وزیر خارجه در جلسه غیرعلنی پارلمان حضور یافته بود، اعضای هیئت رئیسه و آقای لاریجانی اکراه داشت که وزیر خارجه دو روز پشت سر هم به مجلس بیاید و نظرش نسبت به این موضوع مثبت نبود.
وی افزود: مقرر شد سه‌شنبه هفته آینده 18 آذر ماه 7 سؤال تجمیع شده نمایندگان از وزیر خارجه در دستور کار قرار گیرد، اما با توجه به اینکه هفته آتی اجلاس «ضد خشونت در تهران» برگزار می‌شود، وزیر خارجه نمی‌تواند هفته آتی به مجلس بیاید، به همین دلیل اگر پارلمان دو هفته بعد نشست علنی داشته باشد، سؤال دو هفته آینده به صحن علنی می‌آید و ما به وزیر گفتیم شما به اجلاس‌تان برسید.
وی در پایان برخی اخبار منتشر شده مبنی بر از دستور کار خارج شدن این سؤال را تکذیب کرد و گفت: سؤالی که حاصل تجمیع 7 سؤال بوده و به امضای 100 نماینده رسیده باشد، هرگز از دستور کار خارج نمی‌شود.
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا سؤال نمایندگان از وزیر خارجه در دستور کار جلسه علنی خانه ملت قرائت نشد، خاطرنشان کرد: بررسی این سؤال طبق توافقات انجام شده به تأخیر افتاده و به آینده موکول شده است، این سؤال از دستور کار صحن علنی خارج نشده است.
تصویب یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس
وکلای ملت یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز یکشنبه پارلمان درخواست یک فوریت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کردند.
وکلای ملت بعد از بحث و تبادل نظر با 133 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس را به تصویب رساندند.
نمایندگان همچنین در جلسه قبل از ظهر دیروز مجلس بررسی  طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی را ادامه دادند و موادی از این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
بر اساس این گزارش مجلس به سازمان انرژی اتمی اجازه داد به کارکنان شاغل در این سازمان که در معرض اشعه و مواد پرتوزا هستند، فوق‌العاده کار با اشعه در دوران اشتغال پرداخت کند.
نمایندگان همچنین مصوب کردند قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن قیمت تمام‌شده اعم از هزینه‌های تولید هر محصول و سود متعارف و معقول، همه ساله توسط شورای اقتصاد تعیین و برای اجرا ابلاغ می‌‌شود.
خبر دیگر اینکه مجلس به وزارتخانه‌‌‌‌ها و مؤسسات دولتی اجازه داد با رعایت اصول قانون اساسی و قوانین مربوط، اموال منقول و غیرمنقول مازاد خود را به فروش برسانند و وجوه حاصل را به درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل واریز نمایند.
نمایندگان همچنین مصوب کردند که صرفاً یک واحد درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده صرف تکمیل تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و ارتقای سطح بیمه بیماران صعب‌العلاج شود.
تعیین مصادیق تخلفات در امور بهداشتی و درمانی، مجاز شدن دانشگاه‌ها به تجاری‌سازی تحقیقات اعضای هیئت علمی و دانشجویان خود، موظف شدن دولت به برقرار کردن بیمه پایه سلامت برای آحاد جامعه، اعطای مجوز به آموزش و پرورش برای خرید خدمات آموزشی در صورت نبود مدرسه دولتی و تعیین نحوه پرداخت صورتحساب‌های مالی میان سازمان بیمه‌گر و بیمارستان‌ها از دیگر مصوبات نمایندگان ملت در جلسه علنی بعد از ظهر مجلس بود.
انتخاب ناظران مجلس شورای اسلامی در شورای حقوق و دستمزد نیز در دستور کار جلسه علنی دیروز  پارلمان قرار گرفت.
ناصر کاشانی نماینده مردم زاهدان و موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد به ترتیب با 111 و 75 رأی به عضویت در شورای مذکور در آمدند.
تهدید، تطمیع و تمدید مذاکرات اثر ندارد
رئیس فراکسیون اصولگرایان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز با تأکید بر اینکه در موضوع مذاکرات آمریکایی‌ها باید بدانند که با تهدید، تطمیع و تمدید نمی‌توانند در مجلس آینده دخالت و تأثیری به نفع خود داشته باشند، گفت: ملت اجازه دخالت آمریکا در سرنوشت کشور را نمی‌دهد.
غلامعلی حدادعادل در نطق خود خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: نمایندگان امروز تصویر و تمثال مدرس شهید در مجلس در برابر چشمان ماست، او مدافع استقلال ایران بود و جان خود را بر سر ایمان و آرمانش داد. وی اضافه‌کرد: پیام مدرس به ما نمایندگان مجلس و همه ملت ایران این است که شما به پیروی از امام (ره) مدافع استقلال ایران باشید.
حداد عادل خطاب به دشمنان ملت ایران و با تأکید بر اینکه مبادا گمان کنید در قضیه مذاکرات با تهدید، تطمیع و تمدید می‌توانید در انتخابات مجلس آینده دخالتی کنید و تأثیری به نفع خود ایجاد کنید، گفت: ملت ایران که در انقلاب اسلامی یک میلیون شهید، جانباز و آزاده را تقدیم اسلام کرده تا استقلال خود را به دست آورد هرگز فریب شما را نمی‌خورد.
حداد عادل بر همین اساس خاطرنشان کرد: هر جماعتی که خود را متمایل به شما نشان دهد یا شما خود را متمایل به آن جماعت نشان دهید منفور ملت خواهد بود و ملت ایران استقلال خود را نخواهد فروخت.
محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودر آهنگ نیز در نطق میان دستور خود گفت: نمایندگان مجلس به دور از هرگونه شائبه سیاسی یا منافع جناحی، مدرس‌وار مقوله نظارت را دریابند.
حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق خود گفت: روشنفکران غرب‌زده و تکنوکرات‌های وطنی باید بدانند که سراب بی‌حاصل غرب جز افزودن بر رنج و خستگی سود دیگری ندارد.
امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس نیز طی نطقی  گفت: مجلس و دولت پس از گذشت 9 ماه باید گزارش دهند که در بحث اقتصاد مقاومتی چه کرده‌اند و این موضوع نباید مورد غفلت واقع شود.