kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
اعتراض گسترده به حکم دادگاه

مردم مصر: تبرئه مبارک جنایتکار اهانت به خون مظلومان است

تظاهرات گسترده انقلابیون مصری به صدور حکم تبرئه «حسنی مبارک»، توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد و دو نفر از معترضان کشته شدند.


تبرئه «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر خشم شدید انقلابیون این کشور را برانگیخت و هزاران معترض مصری شنبه‌شب در نقاط مختلف این کشور تظاهرات ضد حکومتی برگزار کردند. معترضان خشمگین حکم دادگاه را اهانت به مردم و خون مظلومان دانستند.
این تظاهرات توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد و در جریان آن 2 نفر از معترضان کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند. نیروهای امنیتی همچنین برای متفرق کردن معترضانی که در میدان «عبدالمنعم ریاض» در مجاورت میدان «التحریر» قاهره در مرکز پایتخت تجمع کرده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کردند.
در این تظاهرات معترضان شعارهایی مانند «نمایشه نمایشه» و «قسم به خون شهید، انقلاب مردم در راه است» سر دادند. برخی از خانواده‌های شهدای انقلاب مصر نیز پارچه نوشته‌هایی با مضامین «تا زمان قصاص در صحنه‌ایم» و «یا حق آنها را خواهیم گرفت یا مانند آنها خواهیم مرد» در دست داشتند.  «حسنی مبارک» روز شنبه توسط دادگاه جنایی قاهره از تمامی اتهامات و جنایات تبرئه شد. با توجه به محکومیت دیکتاتور مصر در پرونده قصرهای ریاست جمهوری وی تا اوت 2016 در زندان خواهد بود. یکی از مهمترین اتهامات «مبارک» کشتن صدها انقلابی مصر بود.
واکنش‌ها به تبرئه دیکتاتور
اما جدای از تظاهرات مردمی علیه حکم تبرئه «مبارک»، احزاب، شخصیت‌ها و رسانه‌های مختلف نیز نسبت به این حکم واکنش نشان دادند. در همین ارتباط احزاب مختلف مصری این تبرئه را توطئه‌ای علیه انقلاب ژانویه 2011 توصیف کردند.
همچنین جنبش مصری «6‌آوریل» حکم برائت دیکتاتور مخلوع، دو فرزند و وزیر کشور دولت وی را محکوم و اعلام کرد که «امروز روز ننگی است که از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد و صدور چنین حکمی به معنای بازگشت به قبل از انقلاب 2011 است.
اخوان‌المسلمین مصر نیز با محکوم کردن این حکم از تمامی گروه‌های انقلابی در مصر خواسته است با کنار گذاشتن اختلافات با یکدیگر متحد شوند و حرکت انقلابی خود را ادامه دهند و با تشکیل صفی متحد به جلو حرکت کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس «یوسف قرضاوی» مفتی مصری ساکن در قطر نیز تبرئه «مبارک» را لکه ننگی بر پیشانی دستگاه قضایی مصر دانست. وی همچنین این تبرئه را روزی غم‌انگیز در تاریخ عدالت بشریت توصیف کرد. قبطی‌های مصر نیز به نوع دادگاه «مبارک» اعتراض کردند و بیان داشتند که مبارک باید در دادگاه سیاسی محاکمه می‌شد نه دادگاه جنایی!
اما در این میان واکنش‌های رسانه‌ای از همه جالب‌تر و متنوع‌تر بود. دیروز بیشتر رسانه‌های منطقه تیتر اصلی خود را با مسئله تبرئه «مبارک» اختصاص دادند.
در اینجا تیتر برخی از رسانه‌های معتبر منطقه ذکر می‌شود: روزنامه رای‌‌الیوم: «بعد از تبرئه مبارک، انقلاب زنده به گور و مصر به عصر تاریکی باز‌می‌گردد»، روزنامه القدس‌العربی: «حیرت بعد از رفع اتهام قتل تظاهرکنندگان علیه مبارک و تبرئه وی در قضیه فساد؟»، روزنامه مصری‌الاهرام: «دادگاه جنایی قاهره نظام مبارک را رسوا کرد» و روزنامه المصریون: «آیا مبارک و دولت وی بار دیگر به قدرت بازمی‌گردند؟»
همچنین پایگاه خبری و تحلیلی آمریکایی «دیلی‌بیست» حکم تبرئه دیکتاتور مصر را نشانه‌ای از روند تحکیم تسلط ارتش بر سیاست این کشور عنوان کرد. ترس از واکنش‌ها و اعتراضات گسترده مردم مصر باعث شده است که وزیر کشور مصر از اجرای طرح‌های ویژه‌ای برای مقابله با تظاهرات مخالفان خبر دهد. همچنین روزنامه المصریون خبر داده است که قاضی دادگاه تبرئه «مبارک» برای فرار از پیگیری‌های رسانه‌ای و واکنش انقلابیون به خارج می‌رود.