kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۸
صالحی پیشنهاد داد

سازمان همکاری‌های هسته‌ای حوزه خلیج فارس تشکیل شود

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشنهاد داد سازمان همکاری‌های هسته‌ای کشورهای حوزه خلیج فارس تشکیل شود.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشنهاد داد سازمان همکاری‌های هسته‌ای کشورهای حوزه خلیج فارس تشکیل شود.
علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به پیشنهاد ایران در خصوص تشکیل سازمان همکاری‌های هسته‌ای خلیج فارس گفت: پیشنهاد ایران در جهت رفع نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ارائه شده است. صالحی افزود: همان‌طور که بار‌ها گفته‌ایم نیروگاه اتمی بوشهر از مدرن‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای از نوع خود و از نظر ایمنی نیز تمام اقدامات لازم تحت توصیه‌ها و نظارت سه‌گانه و همزمان کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کارشناسان پیمانکار روسی و کارشناسان نظام ایمنی هسته‌ای ایران انجام شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما بار‌ها گفته‌ایم و اکنون نیز آمادگی خود را برای رایزنی متخصصان هسته‌ای کشورمان با متخصصان و کارشناسان هسته‌ای حوزه خلیج فارس اعلام می‌کنیم تا آنها نسبت به ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر، رایزنی‌های علمی و فنی داشته باشند.
صالحی افزود: توصیه می‌کنم در این زمینه یک سازمان مردم‌نهاد ایجاد شود تا این شک و تردیدهای ایجاد شده توسط دیگران را به صورت علمی برطرف کنند.
وی اظهار داشت: چنانچه عملکرد این سازمان مردم‌نهاد با موفقیت همراه شود می‌تواند به سازمان همکاری‌های هسته‌ای کشورهای حوزه خلیج فارس ارتقا یابد.
صالحی گفت: همچنین آمادگی داریم که متخصصان هسته‌ای کشورهای حوزه خلیج فارس از نیروگاه اتمی بوشهر بازدید کنند.
28 دی ماه بازرسان آژانس در تهران
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره ورود بازرسان سازمان انرژی اتمی برای تایید اجرای توافقنامه ژنو از سوی ایران گفت: این بازرسان 18 ژانویه (28 دی ماه) وارد تهران می‌شوند که عملیاتی شدن توافقنامه ژنو را نظارت و تایید کنند.
صالحی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا، درباره زمان ادامه مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ادامه مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 8 فوریه (19 بهمن) خواهد بود.
پیش از این قرار بود کارشناسان ایران و آژانس، اول بهمن ماه در راستای تفاهم‌نامه جدید با یکدیگر مذاکره کنند که به دلیل اجرای توافقنامه ژنو به 19 بهمن موکول شده است.