kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳

استعفای دولت فاسد شعار 250 هزار اسپانیایی در مادرید

صدها هزار اسپانیایی بار دیگر در اعتراض به برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت این کشور به خیابان‌ها آمدند و یک صدا خواستار استعفای دولت شدند.


بیش از 250 هزار نفر از مردم اسپانیا در اعتراض به برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت در مادرید تظاهرات کردند. بیش از 100 نهاد مختلف در ساماندهی این تظاهرات دست داشتند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات فریاد می‌زدند: «این دولت نیست، بلکه مافیاست».
تظاهرات روز شنبه در مادرید با حضور گسترده مردمی همراه شد و معترضان یک صدا خواستار «استعفای دولت فاسد» شدند. در جریان «راهپیمایی کرامت» نمایندگان دو اتحادیه اصلی تجاری در اسپانیا شرکت داشتند.
به گزارش ایسنا یکی از معترضان اسپانیایی گفت: ما متوجه شده‌ایم که در دو حزب اصلی کشور فساد سیستماتیک وجود دارد و این در حالی است که حقوق اساسی ما از جمله بهداشت و آموزش محدود شده است. ما تظاهرات کردیم تا به این نوع سیاست پایان دهیم.
طبق قوانین مالی اتحادیه اروپا، دولت اسپانیا باید سیاست ریاضت اقتصادی را با هدف کاهش کسری بودجه سه درصدی تا سال 2016 اجرایی کند. در نتیجه مقام‌های اسپانیا تلاش می‌کنند تا سطح خدمات عمومی را کاهش داده و بخش‌های درمانی را خصوصی کنند اما این اقدامات با نارضایتی گسترده مردم اسپانیا مواجه شده است. اسپانیایی‌ها همچنین نگرانی خود را از بحران جدی بیکاری در این کشور اعلام کردند.
این نخستین بار نیست که اسپانیا‌یی‌ها در اعتراض به برنامه‌های ریاضت اقتصادی تظاهرات می‌کنند. پیش از این در تظاهرات دیگری که حضور هزاران نفری مردم این کشور را به دنبال داشت شرکت‌کنندگان با نیروهای پلیس درگیر شده بودند.
با شروع بحران مالی در حوزه منطقه یورو در سال 2008 بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا و یونان مجبور به اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه ریاضتی شدند که اجرای این  سیاست‌ها با اعتراضات و شورش‌های اجتماعی طبقات متوسط و فقیر در این کشورها رو‌به‌رو شد.