kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
طی یک هفته انجام می‌شود

راهپیمایی 200 کیلومتری از فرگوسن تا جفرسون در اعتراض به دولت نژادپرست آمریکا

با شروع راهپیمایی 200 کیلومتری معترضان به بی‌عدالتی و نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا، اعتراضات در شهرهای مختلف این کشور وارد مرحله جدیدی شد.


انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان در ششمین روز تظاهرات علیه نژادپرستی پلیس آمریکا، راهپیمایی اعتراضی  خود را از «فرگوسن» تا شهر «جفرسون»، مرکز ایالت میسوری آغاز کرد.
مردم از محلی که «مایکل براون» 18 ساله نوجوان سیاهپوست در نهم اوت(18 مرداد) سال جاری میلادی توسط یک پلیس سفید پوست کشته شده بود این راهپیمایی 200 کیلومتری را شروع کردند. این ابتکار معترضان مقامات واشنگتن و کاخ سفید را به شدت نگران کرد.
این راهپیمایی یادآور راهپیمایی‌های اعتراضی ضد نژادپرستی دهه 60 سیاهان در آمریکا است و  به مدت یک هفته تا شهر جفرسون مرکز ایالت میسوری ادامه خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار است هزاران نفر در طول این راهپیمایی اعتراضی به آن ملحق شوند.
انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان همچنین خواستار برکناری رئیس پلیس فرگوسن و تصویب یک قانون ملی برای جلوگیری از رفتار تبعیض‌آمیز پلیس علیه نژادهای مختلف شد.
پلیس قاتل استعفا داد
 بر اساس گزارش‌ها با گسترش  اعتراضات یک هفته‌ای معترضان آمریکایی، «دارن ویلسون»  افسر پلیس آمریکایی که «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست غیر مسلح را کشته بود، استعفا داد.
شبکه بی‌بی‌سی گزارش کرد که «نیل برانتراگر» وکیل ویلسون گفته است موکلش از روز تیراندازی به «مایکل براون» تا امروز در مرخصی اجباری بوده است. علی‌رغم اعتراضات گسترده در شهرهای آمریکا و حتی برخی از کشورهای دیگر مثل انگلیس و آلمان در اعتراض به رفتار تبعیض‌آمیز و خشونت‌بار پلیس آمریکا، ویلسون در مصاحبه‌ای گفته بود از اینکه براون را کشته، وجدانی آسوده دارد.
«برانتراگر» روز شنبه با اعلام خبر استعفای موکلش گفت که این استعفا بلافاصله اجرایی شده است.
با این حال بی‌بی‌سی گزارش کرد که اداره پلیسی که ویلسون ۶ سال در آن خدمت کرده است خبر استعفای او را تأیید نکرده است.روزنامه «سنت لوئیس دیسپچ» که یک روزنامه محلی است نوشت که ویلسون ۲۸ ساله بعد از آن درخواست استعفا داده  که اداره پلیس شهر، تهدیدهای خشونت‌آمیز و هشدارهایی را دریافت کرده که معترضان خواستار قطع همکاری این اداره پلیس با ویلسون شدند.
پایگاه اینترنتی نشنال اینترست نیز  در گزارشی به قلم دبیلو جیمز انتل با عنوان «چرا فرگوسن در آتش می‌سوزد؟»، نوشت: قبل از آغاز آشوب‌ها در شهر فرگوسن آمریکا، تقریبا از سخنان  رابرت مک کلوک دادستان منطقه‌ای میسوری این گونه بر می‌آمد که علیه دارن ویلسون افسر سفیدپوست آمریکایی - که مایکل براون نوجوان سیاهپوست غیر مسلح را به ضرب گلوله به قتل رسانده بود - اعلان جرم نخواهد شد.
نشنال اینترست می‌افزاید: اظهارات شاهدان - سیاهپوست و سفیدپوست - آن حادثه نشان می‌دهد مایکل براون غیر مسلح بوده است.آمریکایی‌های سفیدپوست نظام این کشور را عادلانه و نژادپرستی را مربوط به زمان‌های گذشته می‌دانند. اما سیاهپوستان آمریکا نظام این کشور را به گونه‌ای می‌دانند که تنها به نفع سفیدپوستان عمل می‌کند نه سیاهپوستان. آنها همچنین ناکامی مقامات قضایی آمریکا در اعلان جرم علیه دارن ویلسون را جدیدترین نشانه از این موضوع می‌دانند که قوانین این کشور حافظ زندگی و منافع سیاهپوستان آمریکا نیست.
 در پایان گزارش نشنال اینترست آمده است: از نظر تحلیلگران مسائل اجتماعی هیچ راهی برای افزایش اعتماد بین رنگین‌پوستان و پلیس آمریکا وجود ندارد به ویژه در کشوری که تحت استیلای اقلیت‌ها قرار دارد از رؤسای پلیس گرفته تا وکلا و حتی رؤسای جمهور آمریکا.
گفتنی است دامنه اعتراض‌ها علیه نژادپرستی در آمریکا زمانی گسترده شد که دوشنبه هفته پیش (سوم آذر/24 نوامبر) اعلام شد هیئت عالی منصفه سنت لوئیس آمریکا «دارن ویلسون» افسر سفیدپوست پلیس آمریکا را در قتل «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست آمریکایی مقصر نشناخته است. مایکل براون 18 ساله آمریکایی نهم ماه اوت (18 مرداد) به ضرب گلوله ویلسون کشته شد.
اعلام حکم تبرئه قاتل نوجوان سیاهپوست آمریکایی به بروز خشم مردم «فرگوسن» و مردم دیگر شهرها و ایالات آمریکا منجر شد و بسیاری از خودروها و مغازه‌ها در آتش خشم مردم آمریکا سوخت.
آخرین خبرها از فرگوسن حاکی است، عصر دیروز مردم معترض مجدداً به خیابان‌های این شهر بازگشتند و دست به تظاهرات زدند.
معترضان پرچم آمریکا را در حین اعتراضات خود به آتش کشیدند و مأموران پلیس نیز چند نفر از معترضان را دستگیر کردند.