kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
گزارش مذاکرات هسته‌ای در بهارستان

نمایندگان: ظریف در جلسه غیرعلنی کلی‌گویی کرد !

وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه غیرعلنی دیروز گزارشی از مذاکرات به نمایندگان ارائه کرد، گزارشی که به گفته نمایندگان کلی‌گویی بوده و به ابهامات موجود پاسخی نداد.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز با حضور در جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گزارشی از کیفیت، محتوا، شکل و نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 که اخیراً در وین برگزار شد، ارائه و همچنین به سؤالات نمایندگان در این رابطه پاسخ داد.
سخنان ظریف در این جلسه پاسخی به ابهامات نمایندگان نداده و به گفته جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی گزارش وزیر خارجه دغدغه‌های مجلس را برطرف نکرد.
وی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: گزارش وزیر خارجه به نمایندگان همانند همیشه کلی بود و در آن به محتوای مذاکرات هسته‌ای پرداخته نشد و این جلسه برای نمایندگان مؤثر نبود.
کریمی‌قدوسی با اشاره به گزارش هسته‌ای وزیر امور خارجه به نمایندگان در جلسه غیرعلنی امروز مجلس اظهار داشت: وزیر خارجه در این جلسه طبق معمول وارد محتوای مذاکرات نشد و در زمان 45 دقیقه‌ای که صحبت کرد، بخش اعظم گزارش، وی به محتوای شکلی مذاکرات می‌پرداخت، اینکه چند دور مذاکرات انجام شده، مذاکرات دوجانبه و سه‌جانبه چند دور بود و ... .
وی افزود: وزیر امور خارجه در گزارش خود به لحاظ محتوایی تنها به مبانی اختلاف همیشگی میان ایران و 1+5 همچون اختلاف بر سر تعداد سانتریفیوژ‌ها،‌ اختلاف اندک بر سر آب سنگین اراک،‌ اختلاف بر سر سایت فردو و مسئله تحریم‌ها پرداخت.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: آقای ظریف در پاسخ به سوالات نمایندگان هم وارد جزئیات نشد و زمانی که در قالب تعداد سانتریفیوژ مورد نظر تیم هسته‌ای ایران در آخرین مرحله چه بوده، عنوان کرد که این جزئیاتی است که همیشه بر سر آن بحث می‌شود و توافقی صورت نگرفته و تا زمانی که موضوعی به تصویب نرسد، نمی‌شود صحبت کرد و حتما زمانی که توافق جامع به تصویب برسد، نمایندگان پس از آن از محتوای توافق مطلع خواهند شد.
کریمی‌ قدوسی اضافه کرد: نمایندگان همچنین در مورد اجرای توافق ژنو به صورت گام به گام انتقاداتی را مطرح کردند و وزیر خارجه نیز در مورد آن توضیح داد و به نوعی توجیه کرد و جلسه بطور کل برای نمایندگان جلسه مؤثر نبود و به سوالات، پاسخ‌های لازم داده نشد و دغدغه‌ها بر سر جای خود باقی است.
وی در پایان تصریح کرد: در جمع‌بندی انتهای جلسه نایب‌ رئیس مجلس اعلام کرد که مجلس از یک توافق خوب حمایت می‌کند و مذاکره‌کنندگان نیز بدانند که اگر توافقی انجام نشد هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند و مردم هم به مشکلی برنمی‌خورند و با کمک هم کشور را اداره می‌کنیم، از این رو تیم مذاکره‌کننده هیچ گاه زیر بار یک توافق بد نرود و این در واقع توصیه مجلس بود به دولت که توسط نایب‌ رئیس مجلس مطرح شد و به تأیید همه نمایندگان هم رسید.
فردو، آب‌ سنگین اراک و تعداد سانتریفیوژها
محور اختلافات
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه جلسه علنی دیروز به بیان جزئیات جلسه غیرعلنی خانه ملت با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پرداخت.
وی اضافه کرد: پس از برگزاری دور نهم مذاکرات هسته‌ای در وین مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاری برای تصمیم‌گیری لازم نیاز بود در جریان مذاکرات قرار گیرد. به همین دلیل هیئت رئیسه مجلس از آقای ظریف برای حضور در جلسه غیرعلنی امروز دعوت کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی امروز طی 45 دقیقه نمایندگان را در جریان مذاکرات هسته‌ای و نشست‌های دو و چند جانبه قرار داد خاطرنشان کرد: آقای ظریف وزیر خارجه درباره اختلاف نظر بین ایران و غرب مانند فردو، آب سنگین اراک و تعداد سانتریفیوژها نکاتی را برای نمایندگان بیان کرد و وکلای ملت نیز سوالات خود را از آقای ظریف پرسیدند که وی به آنها پاسخ داد.
سبحانی‌نیا در همین زمینه تصریح کرد: در پایان جلسه غیرعلنی، نمایندگان از مذاکرات هسته‌ای دوره اخیر و ادامه یافتن آن اعلام حمایت و تأکید کردند که چنانچه به محورهای اصلی و خطوط قرمز پافشاری شود این اقدامات مورد حمایت خانه ملت خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان باید همانطوری که با قدرت روی مسائل اصلی مقاومت کرده تسلیم زیاده‌خواهی نشود، اظهار داشت: آنها باید در آینده نیز به همین سبک کار را دنبال کنند که قطعا این شیوه مورد حمایت مجلس خواهد بود.
حضور «فریدون» در مذاکرات وین تکذیب شد
اسماعیل جلیلی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز  گفت: در جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور وزیر خارجه برگزار شد، وی حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در مذاکرات وین را تکذیب کرد.
وی در گفت‌و‌گو با تسنیم  با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس که با حضور وزیر خارجه برگزار شده بود، گفت: در این جلسه که رئیس مجلس نیز حضور داشت، ظریف در مورد تعداد ملاقات‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اعضای گروه ۱+۵ توضیحاتی ارائه داد.
وی افزود: در این جلسه ظریف گفت که عزم طرف مقابل و اعضای گروه ۱+۵، این بود که مذاکرات ادامه یابد.
نماینده مردم مسجد سلیمان در ادامه تأکید کرد: ظریف در بخش دیگری از سخنانش حضور حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در مذاکرات وین را تکذیب کرد و گفت که اصلا چنین سفری انجام نشده است.
بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو عمل کردیم
وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی صبح دیروز نمایندگان مجلس با محمدجواد ظریف گفت: در این جلسه تعدادی از نمایندگان از وزیر امور خارجه سوالاتی پیرامون مذاکرات اخیر مطرح کردند که سوالات تحویل هیئت رئیسه شد و از سوی هیئت رئیسه مجلس قرائت شد.
نماینده مردم کنگاور و هرسین با اشاره به جزئیات سوالات و دغدغه نمایندگان که در این جلسه خطاب به رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان مطرح شد، تصریح کرد: عمده سوالاتی که نمایندگان مطرح کردند پیرامون امتیازاتی بود که جمهوری اسلامی ایران به غرب داده و از طرف دیگر امتیازاتی که طرف غربی و 1+5 به جمهوری اسلامی ایران داده است.
احمدی ادامه داد: آقای ظریف پاسخ این دغدغه‌ها را اینگونه داد که ما براساس تفاهم‌نامه‌ای که به عنوان اقدام مشترک در ژنو امضاء شده، اقدام کردیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه در مجموع 4 تا 5 سوال از سوی نمایندگان مطرح شد، خاطر نشان کرد: تنها سوال آقای رسایی بطور مستقیم به دست آقای ظریف رسید که کلیات آن پیرامون ادامه مذاکرات و فضای عمومی آن بود.
اگر به تعهدات عمل نکنند غنی‌سازی 20 درصد را شروع می‌کنیم
یک نماینده دیگر مجلس که می‌خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با مهر، در خصوص جلسه غیرعلنی نمایندگان با وزیر امور خارجه گفت: در این جلسه در خصوص مذاکرات وین و توافقات صورت گرفته، وزیر امور خارجه گزارشی به مجلس ارائه داد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در این گزارش ظریف صراحتا اعلام کرد اگر طرف مقابل به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکند، ایران هم به عقب بازگشته و غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد.
وی ادامه داد: وزیر امور خارجه اعلام کرد ایران نیز گام به گام همراه با اجرای تعهدات غرب، تعهداتش را اجرا خواهد کرد.
هیچ توافقی در مورد تاسیسات اراک و فردو
صورت نگرفته است
یک عضو کمیسیون فرهنگی نیز  در خصوص جزئیات این جلسه، گفت: آقای ظریف در این جلسه توضیحاتی در مورد تعداد جلسات گروه مذاکره‌کننده و گروه‌های اروپایی و آمریکایی و آسیایی در وین را ارائه داد.
این نماینده مجلس که می‌خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: ظریف در این جلسه توضیحی فراتر از آنچه در رسانه‌ها منعکس شده بود ارائه نداد، فقط اعلام کرد که هیچ توافقی در مورد تعداد سانتریفیوژها، تاسیسات اراک و فردو با طرف غربی اتخاذ نشده است.
وی ادامه داد: آقای باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت نیز اعلام کرد که مجلس از مذاکرات حمایت می‌کند.
وی اظهار داشت: با توجه به تایید مقام معظم رهبری ما نیز مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده را تایید و حمایت می‌کنیم اما نگرانی‌های ما به خاطر بی‌اعتمادی به طرف غربی و شیطنت‌های آنهاست.
این نماینده مجلس افزود: به مذاکرات خوشبین نیستیم و معتقدیم طی یک‌سال گذشته چیزی عاید ایران نشده است.
جزئیات لشگرکشی هیئت‌های اروپایی
 آمریکایی و آسیایی به وین
در ادامه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در خصوص جزئیات این جلسه، گفت: وزیر امور خارجه کلیاتی از توافقات و روند مذاکرات را برای نمایندگان تشریح کرد.
وی که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: ظریف همچنین لشگرکشی هیئت‌های اروپایی و آسیایی به وین در مقابل مذاکره کنندگان را تشریح کرد و گفت: پیشنهاداتی مطرح شده بود که در ابتدا تصمیم گرفتم برای مشورت درباره آنها به ایران بازگردم اما نهایتا به دلیل اینکه مسئله چندان جدیدی مطرح نشده بود تصمیم گرفتیم در وین مانده و مذاکرات را ادامه دهیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: ظریف معتقد بود که مذاکرات در زمان تمدید توافق ادامه خواهد داشت تا در کوتاه‌ترین زمان به توافق نهایی دست یابیم.
ظریف: امکان توافق و عدم توافق یکسان است
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص جزئیات غیرعلنی دیروز نمایندگان با وزیر امور خارجه، گفت: ظریف در این جلسه اعلام کرد با توجه به اینکه در مذاکرات به توافق کلی و نهایی دست نیافتیم، تمدید مذاکرات راه حل خوبی بود.
این نماینده مجلس که ‌خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: ظریف معتقد بود در مدت باقی مانده به همان اندازه که امکان رسیدن به توافق کلی وجود دارد، امکان عدم دستیابی به توافق نیز وجود دارد. این امر منوط به پایبندی طرفین به توافقات است.
وی اظهار داشت: در این جلسه تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده در مقابل طرف‌های غربی تشریح شد. نمایندگان نیز با استقبال و بدرقه گرمی که از وزیر امور خارجه به عمل آوردند، به نوعی از تیم مذاکره‌کننده تشکر کردند.
ظریف امروز برای پاسخ به 100 نماینده
عازم بهارستان می‌شود
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز برای پاسخ به سوالات صد تن از نمایندگان ملت به مجلس می‌رود.
جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: روز یکشنبه 7 سؤال 100 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه رسیدگی خواهد شد.
به گفته وی، قرار است قبل از ظهر امروز یکشنبه محمدجواد ظریف با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد.
گفتنی است‌ 100 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای سؤال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات و تعدادی از نمایندگان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای از ژنو تا وین 6 را امضا کردند.
این سؤال که در ابتدا به امضای 40 نماینده مجلس رسیده بود، برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ارجاع شده بود اما به دلیل قانع نشدن کریمی‌قدوسی، قلمرو سؤال ملی تشخیص داده شده و برای بررسی بیشتر به صحن علنی خانه ملت ارجاع شده است.
پس از ارجاع سؤال به صحن علنی، 60 نماینده دیگر به تعداد امضاکنندگان این سؤال اضافه شده و تعداد امضاهای آن به 100 نفر رسیده است.
قرار بود این سؤال هفته جاری در صحن علنی بررسی شود اما به دلیل حضور وزیر امور خارجه در وین برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با 1+5، رسیدگی به آن به تعویق افتاده و به این هفته موکول شده است.
در گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در باره خلاصه سوال نمایندگان آمده است:  دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای ملت ایران در موافقتنامه ژنو چیست؟
نمایندگان همچنین از وزیر خارجه پرسیده اند: آیا وقت آن نرسیده با پشتوانه این ملت انقلابی و شهدای این مرز و بوم در مقابل اهانت‌های مقامات آمریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات متکبر غربی عکس‌العمل انقلابی در وزن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نشان بدهید و از خوش‌بینی خود به این مقامات فریبکار و غیرقابل اعتماد غربی و آمریکایی بکاهید؟
ادامه رسیدگی نمایندگان به طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز  رسیدگی به طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی را ادامه دادند و موادی از این طرح را پس از بررسی به تصویب رساندند.
بر اساس مصوبه نمایندگان، وزارت بهداشت موظف شد اقدامات لازم برای درمان فوری و بدون قید و شرط مصدومان حوادث و سوانح رانندگی در همه واحدهای بهداشتی و درمانی دولتی و غیردولتی و همچنین در مسیر اعزام به مراکز تخصصی و مراجعات ضروری بعدی را به عمل آورد.
نمایندگان همچنین مصوب کردند در موارد قانونی، هر گونه پرداخت و کمک مالی توسط دستگاه‌های اجرایی، فقط براساس مفاد موافقتنامه و بعد از تخصیص و در حدود آن مجاز است.
بر اساس این گزارش نمایندگان مجلس مصوب کردند که سازمان انرژی اتمی ملزم به رعایت قانون محاسبات عمومی در فعالیت‌های تخصصی نیست.
نطق‌های میان دستور نمایندگان
سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در صحن علنی اظهار داشت:روحیه اشرافی، رفاه‌زدگی و تجمل‌گرایی خطرات جدی است که دولت را تهدید می‌کند و اداره امور و ثروت برخی از وزرا خود نیازمند یک وزارتخانه است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: چشم داشتن به لطف و مرحمت دشمنان قسم خورده و قدرت‌های سلطه‌گر از جمله آمریکای عهدشکن خودبرتربین و زورگو با عقل و تدبیر مغایرت دارد، آمریکا و همپیمانان جهانی و منطقه‌ای او با فعالیت‌های هسته‌ای حقوق بشر و ادعاهای مشابه مشکلی ندارند آنها با جمهوری اسلامی و مکتب اهل بیت مشکل دارند.
نقوی حسینی تصریح کرد: مشکل نظام سلطه، به ویژه آمریکا این است که جمهوری اسلامی صاحب سبک است سبکی که آرام آرام می‌رود تا بساط استکبار، سلطه‌گری،‌ ظلم و بی‌عدالتی آمریکا و قدرت‌های سلطه‌گری را برچیند، سبکی که با محوریت ولایت فقیه مردم‌سالاری دینی را به عنوان الگوی جدیدی از حکومت به دنیا معرفی کرده و به همین دلیل مذاکرات هسته‌ای مهم است.
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان نیز با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان زیاده‌خواهی طرف مقابل را به اثبات رسانده است، گفت: امروز دانش از حیطه چند کشور بزرگ خارج شده و تنها کشورهای پیشرفته نمی‌توانند دنیا را مدیریت کنند.
فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت: قرار بود ظرف یک سال همه تحریم‌های تحمیلی در قبال تعطیلی برنامه هسته‌ای لغو شود، اما حالا برنامه هسته‌ای ایران متوقف و ساختار تحریم باقی مانده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: سال گذشته در نطق خود از رئیس‌ جمهور خواستم که به جای امید به نتیجه مذاکرات و خوش‌بینی به ساز و کار برد ـ برد به ظرفیت‌های درونی دل ببندد که عادت مستکبرین همیشه برد و خورد است، اما برخی از هواداران رئیس‌ جمهور تحقیر آمریکا را برنتافتند و در روزنامه‌های شرق و غرب خود به تقدیس اقتصاد شیطان بزرگ شتافتند.
وی افزود: دولت آمریکا که پس از شکست سیاست‌های استعماری، استثماری این بار سردمدار استکبار شده و از تروریست‌های تکفیری حمایت می‌کند بداند که کژدم تکفیر را که برای ایجاد ناامنی فربه کرده و به جان ملت‌ها انداخته، دیر یا زود گرفتار زهر مهلکش خواهد شد.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز با بیان اینکه چرا انحصار واردات سیگار خارجی در اختیار افراد خاص است گفت: آقای نعمت‌زاده دخانیات ایران را فلج و ورشکسته نکنید. چرا احداث و واردات سیگار خارجی را به افراد خاص داده‌اید؟ اگر به شرکت دخانیات می‌دادید ما حرفی نداشتیم. اما مجلس با تعطیلی دخانیات کاملاً مخالف است.