kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

ایران؛ رتبه اول تحقیقات درمان ناباروری در خاورمیانه

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از رتبه اول ایران در تحقیقات درمان ناباروری در خاورمیانه و رتبه 16 در دنیا خبر داد.


رضا ملک‌زاده مشکل اصلی پژوهش را کمبود بودجه در سطح ملی عنوان کرد و اظهار داشت: در این شرایط بیشتر فعالیت‌های پژوهشی از محل صرفه‌جویی در دیگر محل‌ها تأمین هزینه می‌شوند، بر این اساس؛ برنامه‌ریزی جهت صرف این بودجه‌های محدود در طرح‌های پژوهشی که مفید واقع شوند، ضروری است.
به گزارش  وزارت بهداشت، وی در خصوص جایگاه ایران در حوزه پژوهش ناباروری گفت: رتبه اول تحقیقات درمان ناباروری در خاورمیانه متعلق به ایران است؛ در سطح دنیا نیز در رتبه‌های 16 و 17 این حوزه قرار داریم و خدمات در سطح بالای بین‌المللی انجام می‌گیرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موسسه رویان را موسسه‌ای متشکل از نیروهای علاقه‌مند عنوان کرد که در حد بضاعت تلاش‌های بسیار خوبی داشته است و ابراز امیدواری کرد که این کارایی ارتقا پیدا کرده و خدمات گسترده‌تری را ارائه دهد.
طرح تحول جمعیت در دستور کار وزارت بهداشت
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز از تدوین بسته خدمتی طرح تحول جمعیت در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.
دکتر علی‌اکبر سیاری با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اجرای طرح تحول بهداشت در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: در این زمینه یازده بسته خدمتی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها بسته طرح تحول جمعیت است که در زمان مناسب اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.
وی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: وزارت بهداشت نسبت به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین نسبت به تعداد کودکانی که یک مادر باید داشته باشد، دقت دارد تا این موضوع به بیشتر از حد جایگزینی برسد؛ چراکه در حال حاضر حد جایگزین در کشور ما 1/8 است که باید به 2/1 افزایش یابد.
سیاری درباره سهم وزارت بهداشت در زمینه افزایش جمعیت جامعه و رساندن آن به بالاتر از حد جایگزینی گفت: در این امر، ازدواج جوانان، شغل، مسکن، پایدار ماندن خانواده‌ها و مسائل این چنینی بسیار اهمیت دارد که البته این مباحث به وزارت بهداشت مربوط نمی‌شود. در صورت تشکیل خانواده، پایدار ماندن آن و تصمیم به فرزنددار شدن، نقش وزارت بهداشت پررنگ می‌شود. در این زمان است که سلامت مادر و کودک بر عهده ماست.
وی به مشکل زوجین نابارور اشاره کرد و افزود: بخشی از اعتبارات 600 میلیارد تومانی برای جمعیت جهت ارائه خدمات رایگان به زوجینی که مشکل ناباروری دارند در نظر گرفته شده که این بسته خدمتی و اعتبار مربوطه نیز به‌زودی ابلاغ خواهد شد.
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت همچنین آمادگی دارد که عمل بازگشت باروری را برای کسانی که پیش از این اقدام به اعمال وازکتومی و توبکتومی کرده‌اند، به صورت رایگان انجام دهد.
برنامه جامع وزارت بهداشت
برای کنترل ایدز
علی‌اکبر سیاری در گفت‌وگو با فارس اقدام جدید وزارت بهداشت جلوگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد است اما انتقال جنسی چون یک پدیده اجتماعی است همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها باید مشارکت کنند.
سیاری با اشاره به اینکه 10 مرکز مجهز آزمایشگاهی برای تشخیص مشاوره و درمان ایدز به زودی راه‌اندازی می‌شود،گفت: این مراکز جدید برای شناسایی افرادی است که مبتلا به ویروس ایدز هستند اما مهم‌ترین برنامه‌ای که در وزارت بهداشت دنبال می‌شود جلوگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد است که باید آن را به صفر برسانیم.
وی افزود: البته انتقال ایدز از راه جنسی بحثی است که اجتماعی بوده و همه باید در آن همکاری کنند اما در انتقال ایدز به روش تزریقی که محدودتر بود به این دلیل که معتادان تزریقی یا در زندان بودند یا به هر حال امکان دسترسی به آنها بود، توانستیم با دادن لوازم پیشگیری تا حدی انتقال ویروس از این طریق را کنترل کنیم.
سیاری گفت: اما موج سوم ایدز که از طریق انتقال جنسی است مانند انتقال از راه تزریقی محدود نبوده و نیاز به حمایت‌های اجتماعی، اطلاع‌رسانی و کمک رسانه‌ها دارد.
بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت حدود ۲۸ هزار نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند  که حدود 88/7 درصد موارد در مردان و 11/3درصد در زنان بوده است. همچنین 45/8 درصد از مبتلایان که سن زمان ابتلای آنها مشخص بود، که در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشتند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.
بر اساس این گزارش، از بین کل موارد ابتلا که از سال ۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند، به ترتیب اعتیاد تزریقی 67/6، رابطه جنسی ناسالم 13/4 و انتقال ویروس از مادر به کودک 1/2 درصد بوده است.