kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹

کوتاه از ایران


تامین سوخت راکتور تهران
زنجان - فارس: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی گفت: 40 درصد سوخت راکتور هسته‌ای تهران از سوخت داخلی تامین می‌شود. حسین خلفی با اشاره به موافقت اخیر دولت در زمینه ساخت و ایجاد واحدهای دوم و سوم این نیروگاه بیان کرد: با موافقت دولت پس از انعقاد قرارداد، واحدهای دوم و سوم نیز وارد مدار خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این واحدها قادر خواهیم بود، ظرفیت تولید برق را تا حد چشمگیری افزایش دهیم. خلفی جلوگیری از پوسیدگی محصولات باغی و زراعی را از دیگر کاربردهای دانش هسته‌ای در علم کشاورزی عنوان کرد و گفت: با استفاده از این دانش سال گذشته 20 هکتار از اراضی مازندران زیر کشت رفت. این مسئول همچنین دانش هسته‌ای را قابل استفاده در پرتودهی 60 درصد از خرمای تولیدی کشور که در حال از بین رفتن است عنوان کرد و با اشاره به بحث رادیو داروها گفت: در حال حاضر کشور در این بخش خودکفا شده و قادر است آن را به سایر کشورها صادر کند.
خودکفایی در داروی دامی
قزوین - ایرنا: مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به فعالیت 168 کارخانه تولید داروهای دامی در کشور، از نظر کمی نیازی به واردات این قبیل داروها احساس نمی‌شود. محمد حبیبی افزود: در گذشته 60 درصد نیاز کشور به داروهای دامی وارداتی بود ولی اکنون نیازی به داروهای وارداتی نداریم. وی بر افزایش کیفیت داروهای دامی در کشور تاکید کرد و گفت: ایشان نظارت‌های دامپزشکی را با توجه به برخی رقابت‌های ناسالم در صنعت دارو الزامی دانست  و بیان کرد: متاسفانه مصرف دارو در سالیان اخیر در کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده در حالی که افزایش قابل توجهی در تعداد دامداری‌ها به وجود نیامده است. وی گفت: با توجه به آغاز فعالیت سامانه دارویی دامپزشکی از تیر ماه امسال، نظارت بر داروهای دامی در کشور دقیق‌تر شده است.
معارفه معاونان جدید
شیراز - خبرنگار کیهان: مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان فارس در مراسم معارفه معاونان جدید خود گفت: حمل و نقل جاده‌ای در این استان با موانعی روبرو است که نیازمند توجه جدی به این موضوع است. احمد خواست‌خدایی افزود: اکنون با تاسیس حوزه معاونت سوم اداری با عنوان معاون فنی و ایمنی و ترافیک درصدد ایجاد تحول، نظارت بهینه و تحقق اهداف عالی سازمانی خواهیم بود. در پایان این مراسم علی یزدانی به عنوان معاون جدید حمل و نقل و سیدجعفر سجادفر نیز به عنوان سرپرست حوزه معاونت فنی و ایمنی و ترافیک اداره کل معرفی شدند.
تجمع در مقابل استانداری
ساری - فارس: برخی از شهروندان ساروی که از حدود سه هفته قبل خواهان برداشت سپرده‌هایشان از صندوق قرض‌الحسنه مهر اعتماد آریا بودند به دلیل عدم پاسخگو بودن مسئولان مربوطه در مقابل استانداری مازندران تجمع کردند. از تاریخ 24 آبان ماه امسال صف‌های شلوغی از مردم مقابل این صندوق قرض‌الحسنه ایجاد شد و همه مشتریان قصد دارند سپرده‌هایشان را از حسابشان برداشت کنند. داخل صندوق بنری مبنی بر ادغام این صندوق با یکی از موسسات مالی و اعتباری نصب شده و بر اساس شنیده‌ها تاکنون هیچ موسسه‌ای با این موضوع موافقت نکرده است. صندوق قرض‌الحسنه مزبور وام با بهره پایین 4 درصد در اختیار مردم قرار می‌داده است.
ساخت زیردریایی
اصفهان- ایرنا: معاون جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش جمهوری اسلامی گفت: با وجود تحریم‌های شدید علیه ایران، کشور ما امروز طراح و سازنده انواع زیردریایی در سطوح مختلف و پیچیده‌ترین سازه‌ها و صنایع دریایی است. دریادار «فرهاد امیری» افزود: به همت تلاشگران صنعت نیروی دریایی و دفاعی ایران، تا  چند روز آینده ناوشکن دماوند به ناوگان دریایی ایران در دریای خزر ملحق خواهد شد. وی از ساخت و تکمیل زیردریایی در کلاس متوسط به نام «فاتح» تا پایان سال جاری خبر داد.
امیری با اشاره به نقش نیروی دریایی ایران در تامین امنیت آب‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: دو هزار فروند شناور توسط نیروی دریایی اسکورت شده که از این تعداد 200 فروند مورد تهاجم و حمله دزدان دریایی قرار گرفت که با تلاش نیروی دریایی ایران آزاد شدند.