kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴
از سوی بانک مرکزی

شرایط جدید پرداخت وام 5 میلیونی ازدواج اعلام شد

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی شرایط جدید اعطای وام 5 میلیون تومانی ازدواج را اعلام کرد.


سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی گفت: سامانه دریافت تسهیلات ازدواج از سال 1387 راه‌اندازی شده و تا سوم آذر سال جاری حدود 6 میلیون و 320 هزار نفر از طریق این سامانه توانسته‌اند تسهیلات ازدواج دریافت کنند.
وی افزود: در تیرماه امسال افراد در صف ما حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بود و الان این آمار به 650 هزار نفر رسیده و تعداد افراد در صف به نصف رسیده است.
وی با اشاره به شرایط اعطای وام 5 میلیونی یادآور شد: دخترانی که مهریه آنان تا 110 سکه آزادی است، پسرانی که قبل از 25 سالگی ازدواج می‌کنند، هر یک از دختران و پسرانی که یکی یا هر دوی آنها فاقد پدر هستند، یا اینکه دانشجوی دانشگاه‌ها یا طلبه حوزه‌های علمیه و درحال تحصیل باشند، مشمول دریافت وام پنج میلیونی ازدواج خواهند بود.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مورد پرداختی‌های تسهیلات ازدواج از سوی سیستم بانکی از اول سال 1393 تا سوم آذر امسال گفت: طی سال جاری حدود 860 هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته است، به طوری که در کل سال 1392، برای 940 هزار نفر تسهیلات پرداخت کردیم و امسال طی 8 ماه حدود 900 هزار نفر وام پرداخت شده است.
میرمحمد صادقی با بیان اینکه تعداد افراد منتظر در سامانه نیز کاهش چشمگیری داشته‌اند، عنوان کرد: قبل از سال 1391 تنها 50 هزار نفر، سال‌های 1391 و 1392، 200 هزار نفر و امسال 400 هزار نفر برای دریافت تسهیلات باقی‌مانده‌اند و در کل 650 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هستند که اولویت با کسانی است که در سال‌های گذشته ثبت نام کرده‌اند و از یک میلیون و 200 هزار نفری که کم شده، اکثرا مربوط به سال‌های قبل بوده است.
وی ادامه داد: میزان عرضه و تقاضا قابل پیش‌بینی نیست، اما امیدواریم صف انتظار را به زیر شش ماه برسانیم و تا پایان سال پاسخگوی اکثر متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج باشیم.
میرمحمد صادقی با اشاره به مدت زمان درخواست وام ازدواج گفت: متقاضیان می‌توانند در سالی که عقدنامه صادر شده یا سال بعد از آن برای ثبت نام به سامانه مراجعه کنند و بعد از پذیرش و اعلام تعیین شعبه 12 روز کاری وقت دارند برای تکمیل مدارک به شعبه مراجعه کنند و چنانچه ظرف 12 روز به شعبه مراجعه نکنند اسم‌شان از فهرست سامانه حذف خواهد شد؛ بنابراین از متقاضیانی که در سال‌های 1392 و 1393 عقدنامه‌شان صادر شده است هرچه سریع‌تر به سامانه مراجعه کنند تا بتوانند از مهلت تعیین شده برای بهره‌‌مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کنند.
بنابر اعلام بانک مرکزی، وی با بیان اینکه یک ضامن معتبر برای دریافت این تسهیلات کافی است، عنوان کرد: از بانک‌ها درخواست کرده‌ایم برای وام ازدواج به مردم سخت نگیرند و حتما با یک ضامن معتبر و با تشخیص خودشان این کار را برای مراجعین انجام بدهند.
به گفته میرمحمد صادقی مطالبات معوق در این زمینه بسیار کم بوده چون مردم به تعهدات خودشان عمل می‌کنند به همین خاطر از بانک‌ها درخواست می‌کنیم مساعدت لازم را انجام دهند.