یک کارشناس:
تثبیت تعرفه واردات خودرو بر خلاف مصالح مصرفکنندگان است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد این وزارتخانه برای تثبیت تعرفه واردات خودرو در سال آینده خبر داده این درحالی است که یک کارشناس صنعت خودرو این اقدام را بر خلاف مصالح مصرف کنندگان میداند.
علی خاکساری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: برای بهبود عملکرد خودروسازان نیازمند کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده هستیم.
وی با بیان این که متاسفانه بالا بودن تعرفه واردات خودرو موجب ایجاد انحصار به نفع خودروسازان داخلی شده خاطرنشان کرد: انحصار باعث شده خودروسازان محصولات مربوط به سه دهه پیش را همچنان تولید کرده و با قیمتهای بالا تحویل مصرفکنندگان دهند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این درحالی است که اگر در سالهای گذشته تعرفه واردات خودرو درحد مناسبی کاهش مییافت انحصار خودروسازان داخلی کمتر شده و این شرکتها مجبور میشدند در جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود اقدام کنند.
وی افزود: درحال حاضر خودروسازان توجهی به منافع مصرفکنندگان ندارند زیرا مطمئن هستند هرچه تولید کنند به فروش میرسد بنابراین برای رفع این مشکل چارهای جز کاهش واردات خودرو در سال آینده وجود ندارد.
خاکساری با بیان این که خودروسازان هزینههای سربار زیادی داشته و سوءمدیریت نیز باعث رشد هزینههای تمام شده تولید خودرو در کشور شده تصریح کرد: کاهش تعرفه موجب میشود این شرکتها هزینههای غیرلازم و بعضا ناشی از سوءمدیریت خود را کاهش داده و در راستای رقابتپذیری با خودروسازان خارجی حرکت کنند.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: متاسفانه حفظ تعرفه واردات خودرو با توضیح حمایت از صنعت داخلی صورت میگیرد اما عملا این هدف محقق نشده و تنها دستاورد تعرفه بالا تنبل شدن خودروسازان داخلی و ادامه روند نامناسب فعالیت آنها بوده است.
بنابراین گزارش، هماکنون تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور پایین و متوسط معادل 40درصد و با حجم موتور بالا معادل 55درصد است.