kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳

درخواست 10 شرکت ریلی برای تجدیدنظر در سیستم فروش بلیت قطار

10 شرکت ریلی در قالب نامه‌ای سرگشاده به مدیرعامل راه‌آهن، نسبت به تفاهم اخیر این شرکت با رجاء برای فروش بلیت قطار از طریق سیستم فروش رجاء، نارضایتی خود را اعلام کردند و خواستار تجدیدنظر در این باره شدند.

10 شرکت ریلی در قالب نامه‌ای سرگشاده به مدیرعامل راه‌آهن، نسبت به تفاهم اخیر این شرکت با رجاء برای فروش بلیت قطار از طریق سیستم فروش رجاء، نارضایتی خود را اعلام کردند و خواستار تجدیدنظر در این باره شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این نامه آمده است: اقدام شرکت راه‌آهن در واگذاری فروش بلیت همه قطارهای مسافری به شرکت حمل و نقل ریلی رجاء برخلاف قوانین و اداره صاحبان حق است و همچنین اعلام می‌دارد که در صورت ادامه این روند شرکت‌های امضاکننده بخش خصوصی ضمن خودداری از اعزام قطارهای مسافری خود، اقدام به طرح موضوع به مراجع صالح قضایی نیز خواهند کرد.
به چه دلیل شرکت رجاء موظف شده است وظیفه فروش همه بلیت‌های حوزه حمل و نقل مسافری کشور را از طریق سامانه خود برعهده گیرد؟
در ادامه این نامه آمده است: این تفاهم‌نامه برای سایر شرکت های مسافری بخش خصوصی به هیچ عنوان قابل استناد نبوده و الزام شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی به واگذاری فروش بلیت خود به شرکت رجاء خلاف قانون و توافقات فی‌مابین است.
در بخشی از این نامه سرگشاده آمده است:
1- به موجب ماده (8) قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی صدور بلیت و فروش آن حق مسلم و لایتغیر هر یک از شرکت‌های فعال در حوزه مسافری است و فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی در بخش حمل مسافر به موجب ماده (128) قانون برنامه سوم توسعه و تنفیذی در ماده (29) قانون برنامه چهارم توسعه به صراحت مورد شناسایی قرار گرفته است.
2- بر این اساس شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران حقی در الزام شرکت‌های بخش خصوصی به فروش بلیت خود  توسط شرکت‌های دیگر را ندارد، در همین راستا و بر اساس بند (8) ماده (5) آئین‌نامه اجرائی مواد (130) و (128) قانون برنامه سوم توسعه «به منظور تامین امنیت حقوقی و اقتصادی و تضمین مالکیت فردی و امکان دسترسی و بهره‌برداری آسان توسط بخش غیردولتی از شبکه ریلی ضوابط و مقررات مربوطه توسط هیئت مدیره شرکت سهامی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و پس از تصویب مجمع عمومی شرکت قابل اجرا خواهد بود»؛ مجمع عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز دستورالعمل اجرایی ماده فوق را تصویب و به موجب بند (8) دستورالعمل فوق‌الذکر مقرر شده است که فروش بلیت باید از طریق شبکه‌ها و سیستم‌های فروش گسترده انجام شود؛ کارفرما بسترهای فروش بلیت را به صورت مکانیزه و متمرکز فراهم می‌آورد و سرمایه‌گذار می‌تواند در صورت تمایل از این شبکه استفاده کند.
 همانطور که ملاحظه می‌شود بر اساس مصوبه مجمع عمومی راه‌آهن نیز حق مسلم شرکت‌های بخش خصوصی در فروش بلیت به رسمیت شناخته شده و سرمایه‌گذار (شرکت حمل و نقل بخش خصوصی) مخیر در استفاده از زیرساخت‌های راه‌آهن بوده و بنابراین اجباری در پذیرش آن ندارد.