kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱

بنزین وارداتی عامل آلودگی هوای پایتخت

بر اساس آزمایش اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل، بنزین‌های وارداتی حاوی فلزات سنگین باعث افزایش 118 درصدی ذرات معلق و افزایش 130 درصدی انتشار منواکسید کربن اگزوز خروجی خودروها شده است.



به گزارش تسنیم، نتیجه آزمایش‌های اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل در خصوص انتشار آلاینده‌های بنزین حاوی ام.ام.تی. (یکی از انواع فلزات سنگین و ممنوعه) منتشر شده است تا علت سیاه شدن آسمان تهران مشخص شود.
خلاصه نتیجه پایش اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل به روی خودرویی که سوخت فاقد ام.ام.تی. و دارای ام.ام.تی. استفاده کرده به‌شرح ذیل است:
1 ـ ذرات از 5/2 به 45/3 gr/mi را به‌میزان 38 درصد و ذرات معلق از 055/0 به 12/0 gr/mi را به‌میزان 118 درصد افزایش می‌دهد.
2 ـ افزایش 130 درصدی انتشار منواکسید کربن از اگزوز خروجی خودروها
3 ـ افزایش 143درصدی NOX (اکسیدهای نیتروژن) ناشی از احتراق سوخت در موتور
بر این اساس این گزارش، در یکی از نشست‌های کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی که درباره کیفیت بنزین وارداتی برگزار شد، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: بنزین وارداتی حاوی فلزات سنگین و ممنوعه مانند ام.ام.تی. است، البته شاهرخ خسروانی، قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفته است که احتمال دارد تنها یکی از ده محموله‌ای که از نیمه تیرماه به کشور وارد شده است، حاوی فلزات ممنوعه باشد.
جلیل سالاری، قائم‌مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش نیز گفته است: با توجه به اینکه بنزین تولید داخل فاقد ام.ام.تی. و فلزات سنگین است و همیشه بنزین داخلی تست خوردگی را گذرانده است، مشخص می‌شود که بنزین بی‌کیفیت وارداتی در تهران توزیع می‌شود، از سوی دیگر این فرآورده حامی ام.ام.تی.، فروسین و الکل است.
گفتنی است؛ در حالی که رئیس سازمان محیط زیست از افزایش تعداد روزهای سالم در تهران به‌علت توقف استفاده از بنزین پتروشیمی (ریفرمیت) و  استفاده از بنزین یورو4 خبر می‌دهد، آغاز فصل سرد خلاف این گفته را تأیید می‌کند؛ چرا که دوباره شاهد بازگشت روزهای ناسالم به پایتخت هستیم و این بار افزایش آلایندگی هوا حکایتی دیگر دارد.
حکایت بنزین‌های وارداتی که اگرچه به‌ظاهر استاندارد یورو4 را دارند اما برای افزایش اکتان آن از فلزات سنگینی مانند ام.ام.تی. استفاده می‌شود، ماده‌ای که علاوه بر اثرات تخریبی بر مبدل‌های کاتالیستی و تجهیزات احتراق خودروها، غلظت آلاینده‌های ذرات معلق، منواکسیدکربن و اکسید نیتروژن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
چرا باران از تهرانی‌ها رو برگرداند؟
بر اساس گفته کارشناسان، شدت آلودگی هوا می‌تواند مانع بارش نزولات جوی شود و تهرانی‌ها در حالی‌ که روزهای گذشته در انتظار بارش باران طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بودند اما این رحمت الهی از آنها رو برگرداند.
کارشناسان معتقدند که زمانی‌که شدت آلودگی هوا بالا باشد مانع از بارش نزولات جوی می‌شود به طوری‌که بارها در فصول پاییز و زمستان در سالهای قبل، بارش برف و باران پیش‌بینی شده بود اما در زمان پیش‌بینی شده هیچ بارشی رخ نداد.
 سازمان هواشناسی از چند روز پیش برای آسمان تهران، روز دوشنبه 26 آبان را بارانی پیش‌بینی کرده بود اما از سوی دیگر تهران طبق اعلام مرکز پایش آلودگی هوای تهران از شنبه تاکنون هوای «ناسالم» داشته و دور از ذهن نیست که شدت آلودگی‌های هوا مانع از بارش رحمت الهی بر سر تهرانی‌ها شده است، البته از سوی دیگر سازمان هواشناسی قدرت سامانه بارشی را نیز کم اعلام کرده بود.
معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست معتقد به این است که یکی از علل اصلی آلودگی هوای تهران، بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها بوده و با توقف آن، حال هوای تهران خوب می‌شود اما تولید داخلی آن نیز متوقف شد و همچنان حال هوای تهران، «بد» است!