kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
بیداری اسلامی و ضرورت حفظ وحدت در جهان اسلام(بخش نخست)

مسلمانان در مسیر وحدت استکبار در آرزوی نفاق

این حکایت مشترک بین فرهنگ های مختلف جهان تکراری است اما به یادآوری آن می ارزد. داستان آن پیرمردی که می‌خواست به فرزندان خود درس یکی بودن را بیاموزد و به هریک چوبی داد و گفت بشکنید و آنها شکستند و بعدی را داد و گفت بشکنید شکستند و ...

گروه گزارش
این حکایت مشترک بین فرهنگ های مختلف جهان تکراری است اما به یادآوری آن می ارزد. داستان آن پیرمردی که می‌خواست به فرزندان خود درس یکی بودن را بیاموزد و به هریک چوبی داد و گفت بشکنید و آنها شکستند و  بعدی را داد و گفت بشکنید شکستند و ... تا جایی که چوب ها به تعدادی رسید که برای هیچ یک از فرزندان شکستن چوبها امکان پذیر نبود درسی که پدر می‌خواست بدهد درس وحدت و با هم بودن بود اینکه اگر باهم باشید قدرتی نمی‌تواند بر شما غلبه کند؛ این روایت با وجود اینکه در بیشتر فرهنگ ها آمده اما کمتر به اهمیت این حکایت توجه شده است.
در فرهنگ اسلامی بر وحدت مسلمانان تاکید بسیار شده و در روایات و آیات متعدد وحدت بین مسلمین به صورت آشکار و تلویحی توصیه شده است.
 آیات 103 سوره آل عمران، 36 مريم، 64 زخرف، 175 نساء، 78 حج از جمله آیاتی هستند که موید این موضوع مهم در جامعه اسلامی اند.
همچنین می توان مناسکی را در اسلام مد نظر قرار داد که تلاش می کند وحدت به مسلمانان را به شکلی نمادین منتقل کند که قبله واحد، حج، توحید، قرآن کریم، پیامبری حضرت محمد(ص)، روزه و امر به معروف و نهی از منکر را می توان در زمره این مناسک و اصول در اسلام قرار داد که با وجود اختلاف ها بین مذاهب مختلف اسلامی مشترک در میان آنهاست.
 بنابراین ممکن است وحدت نظری با ورود به جزئیات بین مذاهب اسلامی امکان پذیر نباشد اما در بسیاری از اصول این اشتراک وجود دارد و می تواند آن ها را در مقابل دشمنان اسلام به وحدت عملی برساند و بقای جوامع اسلامی را با وجود تهدیدهای وارد تضمین کند.
با نگاهی به تاریخ مشاهده می شود که اختلاف بین مسلمانان در موضوعات اعتقادی وجود داشته و این اختلاف موجب انشعاب در مذاهب اسلامی شده است اما نمی‌توان منکر این موضوع شد که اختلاف و در نتیجه نزاع بین مسلمانان در سال های پس از استعمار کهن و نوین بیشتر شده و برخی از خادمان مستکبران با صبغه اسلامی با سعی بیشتری دیوار اختلاف بین مسلمانان را بالا می برند؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر و ولی امر مسلمین جهان فاصله بین  ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول که اختلاف نظر بین شیعه و سنی بر سر تاریخ ولادت پیامبر است را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند و بابی برای دوری از اختلاف گشودند. البته قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌هنگام تبعید درشهرستان ایرانشهر برای اولین‌بار و با مشارکت برادران اهل‌سنت بلوچ این هفته را جشن گرفته بودند.
آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در اهمیت وحدت در اسلام با تاکید بر این که وحدت از آرمان های بلند قرآن است که از آغاز انقلاب اسلامی ایران مورد تاکید امام عظیم الشأن و رهبر فرزانه انقلاب بوده است، اظهار می دارد: در باره ضرورت وحدت آن چه باید گفته شود گفته شده اما همچنان تاکید بر دو نکته در این مقطع زمانی ضروری است یکی آنکه دشمنان زخم خورده اسلام شدیدا چشم امید به تفرقه در جهان اسلام دارند و از این رهگذر می خواهند به منافع شیطانی خودشان برسند و آلت دست آن ها در اجرای این اهداف شیطانی، رفتار شیطانی تکفیری های وهابی و جنایتکار است.
وحدت بدون محور معنی ندارد
"این رفتار آنها تحکیم کننده کینه بین شیعه و اهل سنت است و به صراحت می گویم اگر جهان اسلام در پی وحدت است باید عالمان شیعه و  عالمان اهل سنت طی بیانیه مشترک این تکفیری ها را خارج از اسلام معرفی کنند.”
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی با بیان عبارات فوق در ادامه اظهاراتش به گزارشگر کیهان می گوید: نکته دوم وحدت در عرصه داخلی است. واضح است که وحدت بدون محور امکان ندارد و محور وحدت ولی فقیه است ک  هم اکنون آیت‌الله‌العظمی خامنه ای هستند. کسانی که دم از وحدت می زنند باید ببینیم تا چه حد بر این محور تاکید دارند و به هر میزانی که از این محور فاصله بگیرند از وحدت فاصله گرفته اند.
حجت الاسلام و المسلمین احمد زادهوش، معاون سابق سازمان تبلیغات اسلامی درباره انگیزه تفرقه افکنی بین شیعه و سنی توسط مستکبران معتقد است: هدف  از ایجاد تفرقه در بین مسلمانان در مرحله اول جلوگیری از تشکیل ائتلاف و اتحادیه بزرگ اسلامی و تمدن اسلامی  و مهم تر از آن ممانعت از توسعه و گسترش فرهنگ شیعی و ارزش های آن است برای اینکه با وجود مولفه هایی چون امامت و ولایت، مرجعیت، انتظار، ظلم ستیزی، شهادت ، خمس وامثال آن در فرهنگ شیعی ، سرایت این مذهب به جامعه بزرگ مسلمین به معنای نابودی نظام سلطه خواهد بود.
وی با اشاره به روش های مختلف استعمال شده توسط غرب برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان به گزارشگر کیهان می گوید:  یکی از موثرترین و شایع ترین روش ها، شناسایی عناصر ضعیف النفس، شهرت‌طلب و بی بصیرت در بین مسلمانان و به کارگیری آنها در تحریک تعصبات مذهبی است. در این روش خطیب نماز جمعه در حرمین شریفین ، روحانی و مداح معروف شیعه ، و نویسنده و ناشر کتابهای مذهبی نیز بهترین عامل برای ایجاد بدبینی و تفرقه بین مسلمانان می شوند. بدرفتاری و توهین به شیعیان در برخی از کشورهای عربی و توهین به مقدسات اهل سنت در سخنرانی ها، کتاب ها، شبکه‌های تلویزیونی و سایت های اینترنتی ، نمونه‌ای از موفقیت های دشمن و مزدوری برخی از مسلمان نماها است.
نقش امام(ره) در خنثی سازی توطئه
حجت الاسلام و المسلمین یحیی کمال کارشناس اطلاع رسانی معاونت فرهنگی حوزه علمیه قم با تحلیل این که یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران، وحدت ایجاد شده بین مذاهب اسلامی به ویژه بین شیعه و سنی است می گوید: این حرکت بسیار مهمی است برای اینکه ما قبل از انقلاب این مشکلات را داشتیم و الان هم در بسیاری از کشورها این مشکل وجود دارد باید ببنیم که عامل این موفقیت چه بوده است؟ به نظر بنده مهم‌ترین عامل وحدت بین شیعه و سنی و اینکه ایران و انقلاب اسلامی پرچم دار وحدت بین مذاهب اسلامی است در وهله نخست نوع نگاه حضرت امام(ره) و شاگردان ایشان به اسلام و تشیع و سایر مذاهب اسلامی است.
به اعتقاد وی این نوع نگاه یکی از مهم‌ترین عواملی است که توانست با برنامه های مختلف و با سخنرانی ها و همایش ها وحدت را در بین مردم و علمای شیعه و سنی ایجاد کند پس یکی از مهم ترین عوامل نوع نگاهی است که خود حضرت امام (ره) و تفکر دینی ایشان داشتند.
وی در گفت و گو با گزارشگر  کیهان می گوید: تفکر امام راحل مبتنی بر قرآن، اهل بیت و احادیث است و از این طریق ایشان توانستند این تفکر را در جامعه ایجاد کنند و بعد از ایشان هم شاگردان شان این تفکر را ادامه دادند این تفکر مبتنی بر قرآن است و از قدیم هم علما بر روی آن تاکید داشتند اما نه به این گستردگی و عمقی که حضرت امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن را پایه گذاری کردند چون اوایل انقلاب دشمنان ما تبلیغات زیادی می کردند که این یک انقلاب شیعی است و بعد از استقرار حکومت شیعی سنی ها دچار فشار و تضییع منافع می شوند و در واقع از همان ابتدا دشمنان اسلام این تبلیغات را انجام داده بودند اما بنیانگذار انقلاب از همان ابتدا با سخنرانی ها و مباحثی که داشتند این تبلیغات را خنثی کردند.
تفاوت نگاه تکفیری و تقریبی
نگاه ما به اسلام، نگاه وحدتی است و نگاه حضرت امام(ره) و علمای اسلام نگاهی تقریبی و وحدت گراست.
این استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان اضافه می کند: ما در کل دنیای اسلام دو نوع تفکر داریم که یکی از آنها تفکر تقریبی و دیگری تفکر تکفیری است. بنای تفکر تقریبی این است که مبنای خود را بر مشترکات بگذاریم و در این زمینه کار کنیم و تلاش داریم فرقه‌ها را به هم نزدیک کنیم و برعکس، تفکر تکفیری ها بیشتر بنا بر اختلافات دارند و همان اختلافات را وسیله ای برای کوبیدن سایر فرقه ها قرار داده اند. به نظر می رسد که مهمترین عامل نوع نگاهی است که حضرت امام(ره) و سایر رهبران دینی ما به دین داشتند و بعد نوع نگاهی که ایشان به دشمنان داشتند هم مهم است.
همان دشمنانی که نه به تشیع و نه به اهل سنت توجه داشتند و اینها دشمنانی هستند که تیغ کشیده‌اند تا شیعیان را بکشند و همچنین اهل سنت را بکوبند و در عین حال هیچ‌کدام از اهل تسنن و تشیع را قبول ندارند و لذا امام(ره) این دشمنان را شناختند.
اسلام داعیه وحدت دارد
 باید دقت کرد که خود اسلام داعیه وحدت دارد و حضرت علی (ع) در سخنان بسیاری از تفرقه و تشتت گلایه می‌کنند و در یکی از سخنرانی های خودشان می‌گویند که تفرقه شما دل مرا به درد می آورد.
حجت الاسلام و المسلمین کمال با تاکید بر این که یکی از عوامل شناخت دشمن، افرادی هستند که خود اسلام را نمی‌خواهند اظهار می دارد:  انقلاب اسلامی چون برگرفته از تفکر اهل بیت(ع) است و نگاه ویژه ای به حضرت علی(ع) دارد بنابراین طبیعی است که این تفکر وحدت گرا در انقلاب اسلامی هم رشد پیدا می کند و ما الان شاهد وحدت بسیار گسترده ای بین فرقه های مختلف شیعه و سنی در کشور خودمان هستیم.
حجت الاسلام محمد مهدی محققی، استاد حوزه و مدیرعامل خبرگزاری رسا درباره اهمیت وحدت مسلمین معتقد است: در معارف و مبانی تشیع می‌بینیم که وحدت بر محور ولی و حجت خدا یک اصل اساسی و وظیفه معرفی شده است و هرگاه مسلمانان و پیروان حق توانستند بر محور ولی خدا، اتفاق و اجماع داشته باشند آن نقطه، نقطه پیروزی حق بوده و نقطه ای بوده که به آن قله هایی که مکتب برای ما معین و مشخص کرده رسیده اند و در مقابل، دشمن در سایه ایجاد تفرقه توانسته به نتایجی به صورت محدود در برخی مقاطع برسد.
عوامل زمینه ساز تفرقه در بین مسلمانان
وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان ادامه می دهد: عواملی که دشمن برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان پیدا می کند سه عامل می تواند باشد که یکی عوامل درونی است و البته مهم‌ترین عامل است و آن هوای نفس و پیروی از آن است. این که فرد در اعمال خود شیطان، شهوات و اشتها را پیشوا و امام خود کند. رقابت های ناسالمی که در میان جریانات مختلف بین مسلمانان وجود دارد مانند حوادثی که در فتنه 88 رخ داد و کشور را چند ماه به آشوب کشاند، ناشی از طرح تفرقه میان مسلمانان بود.
حجت الاسلام محققی ادامه می دهد: عامل سوم هم عوامل تفرقه انگیزانه است که از طرف دشمنان مستکبر و صهیونیسم جهانی در بین مسلمانان جهان دمیده می شود؛ در آموزه های اسلامی توصیه شده از منیت ها دست برداریم و به فرهنگ ایثار که طی هشت سال دفاع مقدس برای ما تببین شد و درس‌ها و انگیزه هایی از آن گرفتیم تمسک کنیم و فرهنگ ایثار را پیش روی خودمان قرار دهیم و بتوانیم از منیت‌ها و عواملی که باعث می شود گرد حق جمع نشویم دست برداریم و به آنچه که ولی فقیه و حجت می‌فرماید عمل کنیم.
موضوعی که در ایجاد شرایط و وحدت کنونی بین مسلمانان از مذاهب مختلف در داخل کشور نقش و جایگاه دارد تاثیر ولایت فقیه است که بعد از انقلاب توانسته یک مقصد و هدف برای مسلمانان تعیین و تبیین کند.
 حجت الاسلام زادهوش در این باره اظهار می‌دارد:  تجمیع قدرت های متفرقه در جهان اسلام و به کارگیری آن در قلع و قمع دشمن اصلی و اصلاح امور مسلمین مهم‌ترین نقش ولایت فقیه است که بعد از انقلاب امام خمینی و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی به شایستگی و با اقتدار توانسته اند این مهم را به انجام برسانند.