kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲

ماهواره‌های «هدهد» و «کوثر» ۱۵ آبان پرتاب می‌شوند

ماهواره‌های هدهد و کوثر،‌ ۲ ماهواره متعلق به بخش خصوصی هستند که ۱۵ آبان‌ با پرتابگر سایوز به فضا خواهند رفت.
 
 
 
«کوثر» و «هدهد» 2 ماهواره‌ای هستند که برای اولین بار توسط بخش خصوصی ساخته شده و به زودی پرتاب خواهند شد.
بر اساس اعلام شرکت امیدفضا به عنوان طراح و سازنده، این دو ماهواره 20 مهرماه با بدرقه خادمین حرم مطهر امام رضا‌(ع) و رئیس سازمان فضائی ایران به مقصد روسیه ارسال شد.
بر اساس برنامه اعلام شده قرار است این 2 ماهواره در تاریخ 
15 آبان ماه با پرتابگر سایوز از کشور روسیه پرتاب شود.
ماهواره هدهد کاربرد مخابراتی داشته و در حوزه اینترنت اشیا بوده و ماهواره مؤثر نیز یک ماهواره سنجشی است که با هدف تهیه نقشه‌برداری دقیق حوزه کشاورزی در مدار قرار خواهد گرفت.
میانگین سنی طراحان و سازندگان ماهواره 25 سال است
حسین شهرابی، مدیر پروژه در این خصوص به فارس گفته است که تمام مراحل طراحی تا ساخت این 2 ماهواره در کشور و توسط جوانانی انجام شده که میانگین سنی آنها 25 سال است.
وی همچنین افزود: برای اولین بار در کشور قراردادی بین سازمان فضائی و بخش خصوصی به امضا رسیده و خرید تصاویر ماهواره کوثر به شرط موفقیت در عملیات پرتاب پیش‌خرید شده است، که کاری بسیار پرریسک برای هر دو طرف به حساب می‌آید.
گفتنی است، بج سینه ماهواره‌های هدهد و کوثر به عنوان نمادی از افتخار پرتاب ماهواره‌های «هدهد» و «کوثر» طراحی شده است و با بهره‌گیری از عناصر فرهنگی و معماری ایرانی- اسلامی، هویت ایرانی را به نمایش می‌گذارد.
طراحی این بج سینه در قالب یک طرح مثلثی است که از نقش شمسه (خورشید) در معماری ایرانی الهام گرفته شده و نمادی از حرکت به فضا است.
بخش دایره‌ای که نمایانگر زمین است، از نقوش گنبدی ایرانی و اسلامی الهام گرفته و آسمان و فضای بیکران را تداعی می‌کند.
در این طرح، کشور‌های ایران و روسیه به عنوان دو کشور مشارکت‌کننده در این پروژه به تصویر کشیده شده‌اند، که نمادی از همکاری‌های علمی و فضائی این دو کشور است.