kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران:

بازار زعفران در دست دلالان است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران با اشاره به نابسامانی بازار زعفران و نقش دلال‌ها و خریداران خانگی در این بازار گفت: این وضعیت موجب شده ظرف چند روز قیمت هر کیلوگرم زعفران حدود 10 میلیون ریال افزایش یابد.


«غلامرضا میری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل فقدان حضور و نقش موثر بخش‌های مرتبط هم‌اینک بازار زعفران را دلالان مدیریت می‌کنند.
وی گفت: این وضعیت موجب شده با وجود آن که در فصل برداشت زعفران قرار داریم طی چند روز گذشته عده‌ای دلال و فروشنده، محصول تولیدی امسال را از بازار جمع‌آوری کرده و موجب افزایش نرخ‌ها شوند.
میری افزود: نرخ هر کیلوگرم زعفران با حدود 10 میلیون ریال افزایش به 58 میلیون ریال و پوشال به 51 میلیون ریال رسید.
وی ادامه داد: این منطقی نیست که در آغاز برداشت قیمت هر کیلوگرم زعفران افت زیادی داشته داشته باشد و ظرف دو سه روز بعد همین نرخ 10 میلیون ریال افزایش یابد.
میری با بیان اینکه «این نوسانات شدید برای هیچ محصول و کالایی امری طبیعی نیست» گفت: این وضعیت لطمات و صدمات جدی به بازار صادرات و نیز تولید زعفران ایران وارد می‌کند.
وی افزود: با این نوسانات سنگین امکان صادرات وجود ندارد زیرا صادرکننده از قبل بر مبنای نرخی ثابت برنامه‌ریزی کرده و با طرف خارجی قرارداد منعقد نموده و باید طبق آن تعهدات خود را انجام دهد حال آن که این نوسانات شدید صادرات را مختل می‌کند.