kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۷۴۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
پزشکیان: 

صهیونیست‌ها خطایی مرتکب شوند پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهند کرد

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه عملیات غرورآفرین سه‌شنبه شب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثابت کرد گنبد آهنین ادعایی صهیونیست‌ها از شیشه شکننده‌تر است، تصریح کرد‌: ما همچنین ثابت کرده‌ایم که بر سر عزت و غرور ملت‌مان با کسی شوخی نداریم و اگر این رژیم بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد.
 
 
 
 
مسعود پزشکیان در جلسه صبح چهارشنبه هیئت دولت، ضمن تقدیر از عملیات غرورآفرین سه‌شنبه شب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار دادن مراکز نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: این عملیات افتخارآمیز که بار دیگر غرور ملی ایرانیان را به رخ جهان کشید، بر طبق موازین بین‌المللی و در پاسخ به جنایت این رژیم در ترور شهید هنیه در کشورمان و همچنین شهادت سید حسن نصرالله و شماری از فرماندهان مقاومت بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه پس از ترور شهید هنیه در تهران که نقض آشکار حاکمیت و امنیت ملی ایران بود، کشورهای غربی مدام ما را به خویشتنداری دعوت و وعده برقرار فوری آتش‌بس در غزه را می‌دادند، افزود:‌ ما نیز به رغم انتظار به حق مردم در پاسخ به این جنایت،‌ به امید اینکه نسل‌کشی مردم مظلوم و بی‌گناه غزه متوقف شود، اقدامی نکردیم، اما این رژیم جنایتکار و خونریز نه تنها به کشتار زنان و کودکان ادامه داد، بلکه دامنه جنایات خود را به لبنان نیز گسترش داد و با انفجار پیجرها در دست مردم عادی فاجعه آفرید و نکته قابل تامل اینکه همین کشورهای مدعی حقوق بشر که ما را به خویشتنداری دعوت می‌کردند، در مقابل اقدامات این رژیم سکوت کردند.
بر سر عزت و غرور ملت ایران
 با کسی شوخی نداریم
پزشکیان با تاکید بر اینکه عملیات غرورآفرین سه‌شنبه شب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثابت کرد گنبد آهنین ادعایی آنها از شیشه شکننده‌تر است، تصریح کرد‌: ما همچنین ثابت کرده‌ایم که بر سر عزت و غرور ملت‌مان با کسی شوخی نداریم و اگر این رژیم بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد. رئیس‌جمهور ضمن انتقاد شدید از رفتار دوگانه و بی‌عملی مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی در قبال جنایتگری رژیم صهیونیستی گفت‌: در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اساس تشکیل آن برای حفظ امنیت بین‌المللی و صلح جهانی است، نخست‌وزیر جنایتکار این رژیم که دستش به خون ده‌ها هزار زن و کودک مظلوم فلسطینی آغشته است، به صورت علنی اقدام به تهدید کشور ما کرد و کشورهای دیگر در مقابل چنین رفتاری سکوت کردند. پزشکیان تصریح کرد: ‌واقعا شرم‌آور است که مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی به راحتی به یک جنایتکار اجازه ارتکاب شنیع‌ترین و فجیع‌ترین جنایات را بدهند و بعد دم از حقوق بشر و کرامت انسانی هم بزنند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به دنبال جنگ نیستم، اما از جنگ هم نمی‌هراسیم و برای حفظ امنیت، اقتدار و عزت مردم و کشورمان حد و مرزی نمی‌شناسیم، افزود:‌ امیدواریم خدای متعال ملت‌های منطقه را از شر جنایتکاران و ظالمان نجات دهد و هرچه زودتر شاهد صلح و امنیت و آرامش برای کل منطقه و جهان باشیم.
پزشکیان پیش از عزیمت به قطر: 
تلاش خواهیم کرد در قطر یک اجماع علیه جنایات صهیونیست‌ها ایجاد کنیم 
مسعود پزشکیان بعد از ظهر چهارشنبه پیش از عزیمت به دوحه به منظور دیدار رسمی از این کشور و نیز شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، درباره اهداف و اهمیت این سفر گفت: این سفر به دعوت رسمی امیر محترم قطر برای دیداری دوجانبه و نیز شرکت در مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا برگزار می‌شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، بستری برای گفت‌وگو میان کشورهای آسیایی است و در جریان این سفر دو هدف را پیگیری می‌کنیم، افزود: یک هدف این است که با دولت قطر گفت‌وگوهایی در رابطه با تعاملات اقتصادی، فرهنگی، سرمایه‌گذاری و اجتماعی داشته باشیم و اسناد همکاری نیز آنجا امضا خواهند شد. پزشکیان ادامه داد: در جریان این سفر همچنین در رابطه با وضعیت منطقه و اینکه کشورهای اسلامی به چه شکلی با هم همکاری کنند، گفت‌وگو خواهیم کرد. طبیعتاً در مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا که متشکل از کشورهای آسیایی است نیز درباره وضعیت بحرانی منطقه، جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در منطقه انجام می‌دهد، عدم پایبندی این رژیم به قوانین بین‌المللی و هدف قرار دادن انسان‌های بی‌گناه، زنان، بچه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس گفت‌وگو خواهیم کرد.
اگر رژیم صهیونیستی
 دست از جنایاتش برندارد عکس‌العمل سختی خواهد دید
رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این گفت‌وگوها به دنبال ایجاد یک زبان و نگاه مشترک در بین همه کشورها هستیم تا بتوانیم با اقدام مشترک صهیونیست‌ها را وادار کنیم دست از جنایت‌هایشان بردارند و اگر غیر از این بخواهند کاری کنند، طبیعتاً عکس‌العمل‌های سختی خواهند دید.
وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم در دیدارها با امیر قطر و دیگر مقاماتی که آنجا هستند به یک نگاه و به یک زبان مشترک برسیم، تصریح کرد: وزرای خارجه کشورهای آسیایی نیز آنجا جلسه خواهند داشت و درباره مشکلات و مسائل امنیتی در منطقه و تفاهماتی که باید با هم داشته باشند، گفت‌وگو خواهند کرد. امیدوارم این گفت‌وگوها بتواند ما را به وحدت و انسجام برساند و دشمنان را از طمع اینکه بخواهند در خاورمیانه شورش و بلوایی راه بیندازند، دور کند و مأیوس نگه دارد.
پزشکیان در دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه وقتی ما در موضع اقتدار و قدرت قرار داریم، نیازی به استفاده از ادبیات تهاجمی و تند نداریم، اظهار داشت: تلاش کردم در جریان برنامه‌های سفر به نیویورک، با ادبیات محترمانه و منطق مستدل و قوی از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کنم که مورد پذیرش و تایید طرف‌های مقابل نیز قرار گرفت؛ از عمق جان عاشق و متعهد به کشور و نظام هستم و هیچ‌گاه در دفاع منطقی و مستدل از ایران کوتاهی نخواهم کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به دیدارها و گفت‌وگوهای سیاسی و رسانه‌ای خود در حاشیه حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تصریح کرد: بنده در تمام این دیدارها و گفت‌وگوها از موضع عزت و اقتدار از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران سخن گفتم، چرا که شخصا اعتقاد و باور عمیقی به مواضع نظام در دفاع از حق، عدالت و انصاف دارم.
پزشکیان با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی در دفاع از حق و عدالت، موضعی کاملا قابل دفاع و افتخار است، افزود: اتفاقا این کشورهای غربی، آمریکایی‌ها و عمال آنها مثل رژیم صهیونیستی هستند که به خاطر عملکردشان در عرصه بین‌المللی در موضع ضعف قرار دارند. در تمام دیدارها و گفت‌وگوهایی که در آمریکا داشتم از مواضع کشورم در دفاع از حقوق مظلومین فلسطینی و لبنانی با قدرت دفاع کردم و اتفاقا سران کشورهایی که با آنها دیدار می‌کردیم، خصوصا کشورهای اروپایی مواضع ما را تایید می‌کردند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تجربه خود از مذاکرات دیپلماتیک در سفر به عراق تاکید کرد: استفاده از همه ابزارها در پیشبرد سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی و همزبانی در ملاقات‌ها مؤثر است.
وی در ارتباط با شیوه انتخاب همکاران گفت: اساسا بنای بنده این است که اگر می‌شود کسی را در جمع یاران انقلاب و نظام حفظ کرد، نباید به بهانه‌های واهی او را طرد کنیم. ما حقیقتا در عمل به دنبال وفاق هستیم و این را در انتخاب کابینه به وضوح به اثبات رساندیم و در انتخاب مدیران نیز همین رویکرد را دنبال می‌کنیم. ایران امروز ما با مشکلات جدی به خصوص در زمینه ناترازی انرژی و مالی مواجه است که جز با به خدمت گرفتن همه ظرفیت‌ها، توان و افراد کارآمد و دلسوز قابل حل و فصل نیست، پس بیایید همه دست به دست هم دهیم و همه توجه و توان خود را در این مسیر 
صرف کنیم.
تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با قدردانی از رویکردها و اقدامات رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم، به تشریح دیدگاه‌ها و نظرات خود از جمله در زمینه دقت در رعایت رویکرد وفاق در انتخاب مدیران اجرائی، تسریع در تعیین تکلیف مدیران و جلوگیری از معطلی بیشتر دستگاه‌های اجرائی در انجام ماموریت‌ها و مسئولیت‌های خود، رسیدگی سریع‌تر به ناترازی‌ها در حوزه‌های انرژی و آب و پیگیری جدی‌تر موضوع کشت فراسرزمینی 
پرداختند.