kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۶۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱
گمرک:

حجم تجارت‌ خارجی کشور در نیمه اول سال از ۸۲ میلیارد دلار عبور کرد

 
 
 
حجم‌ تجارت خارجی کشور در نیمه اول سال به ۸۲ میلیارد و 200 میلیون دلار رسید که 49 میلیارد و 600 میلیون دلار آن صادرات بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ محمد رضوانی‌فر؛ رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: صادرات غیر نفتی ایران به ۲۵ میلیارد و 800 میلیون دلار و صادرات نفت به ۲۳ میلیارد و 200 میلیون دلار رسید. بنابراین، مجموع صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه سال جاری شش و نیم درصد افزایش یافته است. میزان وزنی صادرات غیرنفتی هم در شش ماهه سال جاری ۷۰ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه و نیم درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی ۶۰۰ میلیون بوده است. بنابراین، مجموع صادرات کشور در شش ماهه امسال به ۴۹ میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است.
او درخصوص میزان واردات کالا به کشور در شش ماهه سال جاری گفت: در این مدت میزان واردات کالا با احتساب دو میلیارد و 500 میلیون دلار شمش طلا به رقم ۳۲ میلیارد و 600 میلیون دلار رسید. 
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه مجموع مبادلات تجاری کشور در شش ماهه نخست سال، ۸۲ میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است درخصوص تراز تجاری کشور در این مدت گفت: در این مدت تراز تجاری کشور بدون نفت و خدمات فنی مهندسی شش میلیارد و 800 میلیون دلار منفی و با در نظر گرفتن نفت و خدمات فنی و مهندسی ۱۷ میلیارد دلار مثبت بوده است.
  بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران
رضوانی‌فر با بیان اینکه، متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی کشورمان در شش ماهه امسال با سه درصد افزایش به رقم ۳۶۶ دلار رسیده است، ادامه داد: یکی از اقلام مهم صادراتی کشور محصولات پتروشیمی است. در شش ماهه اول امسال،
28 میلیون و 100 هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱ میلیارد و 300 میلیون دلار صادر شده است که به لحاظ وزن پنج درصد و از حیث ارزش هفت درصد افزایش داشته است.
او در مورد بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کشورمان در شش ماهه اول سال جاری گفت: چین با هفت میلیارد و 200 میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و 200 میلیون دلار، امارات متحده عربی با سه میلیارد و 400 میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و 400 دلار، افغانستان با یک میلیارد و 100 میلیون دلار، پاکستان با یک میلیارد دلار و هند با ۹۰۰ میلیون دلار از عمده‌ترین مقاصد صادراتی کشورمان در این مدت بودند. این هفت کشور در مجموع ۸۱ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.
رئیس کل گمرک ایران در‌باره عمده‌ترین کشورهای مبدا کالاهای وارداتی کشورمان گفت: بیشترین میزان کالاهای وارداتی به کشورمان در شش ماهه امسال از مبداء کشورهای امارات متحده عربی با ۱۰ میلیارد دلار، چین هشت میلیارد و 500 میلیون دلار، ترکیه پنج میلیارد و 100 میلیون دلار، آلمان یک میلیارد و 200 میلیون دلار، فدراسیون روسیه و هند هر کدام با ۸۰۰ میلیون دلار و هنگ‌کنگ با ۶۰۰ میلیون دلار، بوده است. ضمن اینکه ۷۷ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل واردات کشور در این مدت از هفت کشور مذکور بوده است.
رضوانی‌فر در مورد بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در نیمه اول امسال اظهار داشت: چین با ۱۵ میلیارد و 700 دلار، امارات با ۱۳ میلیارد و 400 میلیون دلار و ترکیه با هفت میلیارد و 500 میلیون دلار، سه شریک عمده تجاری کشور هستند.