kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای دولت اصلاحات و دستیار سابق روحانی:

توافق ژنو مثبت نبود نباید تکرار شود

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات گفت که نباید برای توافق جامع بدون آن‌که در جزئیات به نقطه قابل‌قبولی رسیده باشیم، عجله کنیم. باید مراقبت زیادی از هر نوع توافق کلی و اولیه در چارچوب مذاکرات جامع داشته باشیم.


سیروس ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور باید به دقت جزئیات توافق احتمالی نهایی را بررسی کنند تا تجربه توافق ژنو تکرار نشود، گفت: اتفاقی که 20 ژانویه سال گذشته با اجرای توافق ژنو افتاد اتفاق مثبتی نبود و معلوم شد که 1+5 به ویژه آمریکا هر جا که برخی موارد روشن نباشد سوءاستفاده می‌کنند بنابراین باید در توافق نهایی مراقبت زیاد شود.
وی که در گفت و گوهای هسته‌ای یک دهه پیش به ریاست حسن روحانی، جزو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود با اشاره به نامه باراک اوباما به مقام رهبری و موضوع مقابله با داعش اظهار کرد: محتوای نامه مهم‌تر از اصل این اقدام (ارسال نامه) است. براساس یک داوری منصفانه محتوای نامه‌ آن‌گونه که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد آمریکا درک کرده که برای رسیدن به یک موقعیت متعادل در منطقه به نیروی ایران نیاز دارد و بیانگر این است که آمریکا به سمت ایران دست نیاز دراز کرده است.
ناصری ادامه داد: نامه نگاری لزوما امری منفی نیست. باید با آمریکا در منطقه با احتیاط برخورد کنیم. با وجود موانعی که برخی کشورها در منطقه بر سر صلح و امنیت ایجاد می‌کنند و سعی دارند آمریکا را از ایران دور کنند نوشتن این نامه به رهبری ایران نشان می‌دهد که آمریکا به خوبی از نقش‌آفرینی ایران مطلع است و به آن نیاز دارد.
وی تاکید کرد: ارسال نامه یک تحول عمده است و نشانه‌ای است از این‌که ایران می‌تواند در تحولات منطقه بسیار نقش‌آفرین باشد.