kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
آمارهای بانک جهانی نشان داد

رشد ۲۶ درصدی درآمد سرانه ایرانی‌ها در دولت سیزدهم

 
 
 
بررسی آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که درآمد سرانه ملی ایران در دولت سیزدهم، ۲۶درصد رشد داشته و توانسته است که رتبه ۹۰ 
را در رده‌بندی جهانی کسب کند.
بانک جهانی آمار مربوط به درآمد سرانه ملی ۱۷۹ کشور جهان از جمله ایران درسال ۲۰۲۳ را منتشر کرد. بر همین اساس درآمد سرانه در ایران با توجه به شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۷ هزار و 900 دلار برآورد شده که نسبت به سال گذشته آن، حاکی از رشد هشت درصدی است. در سال ۲۰۲۲ نیز درآمد سرانه ملی ایران 16 هزار و۵۷۰ دلار اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش، در دولت سیزدهم درآمد سرانه در ایران با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده و از 14 هزار و 160 دلار در سال آخر دولت دوازدهم (۲۰۲۰) به 17 هزار و 900 دلار در سال ۲۰۲۳ رسید.
با این وجود، ایران علی‌رغم وجود تحریم‌های گسترده آمریکا اما از نظر درآمد سرانه ملی، جایگاه متوسطی در سطح جهان دارد. در سال میلادی گذشته ۸۹ کشور جهان از جمله الجزایر، آفریقای جنوبی، اندونزی، عراق، اردن، هند، ازبکستان و پاکستان، درآمد سرانه ملی کمتری نسبت به ایران داشته‌اند.
سنگاپور بیشترین میزان درآمد سرانه ملی را در جهان دارد. درآمد سرانه ملی این کشور در سال ۲۰۲۳ بالغ بر 118 هزار و ۷۱۰ دلار اعلام شده است. نروژ با 108 هزار و 790 دلار و ایرلند با 98 هزار و 490 دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. کشور آفریقایی بروندی نیز با درآمد سرانه ملی ۹۵۰ دلاری در رتبه آخر رده‌بندی جهانی قرار گرفته است.
در میان کشور‌های نفتی خلیج‌فارس نیز، بهترین رتبه در اختیار امارات است. درآمد سرانه ملی این کشور 83 هزار و 750 دلار است و رتبه هفتم جهان را دارد. همچنین کویت در رتبه ۱۷، بحرین در رتبه ۲۲، عربستان در رتبه ۲۶ و عمان در رتبه ۴۶ قرار دارند.
درآمد سرانه ملی عربستان 55 هزار و 290 دلار است. آمریکا با درآمد سرانه 82 هزار و 190 در رتبه هشتم قرار گرفته و آلمان رتبه ۱۵، فرانسه رتبه ۲۰، انگلیس رتبه ۲۴ و ژاپن رتبه ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین درآمد سرانه ترکیه نیز 43 هزار و 700 دلار بوده و رتبه ۴۲ را در اختیار دارد.