kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

دانشجویان در آمریکا و هلند سال تحصیلی جدید را با تظاهرات ضداسرائیلی شروع کردند

 
 
سرویس خارجی-
با شروع سال تحصیلی جدید، دانشجویان و اساتید برخی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا- که با شروع جنگ غزه علیه جنایات اسرائیل به خیابان‌ها می‌آمدند- دوباره به خیابان‌ها برگشته‌اند. مردم در برخی کشورها مثل انگلیس و کانادا نیز اعتراض علیه نسل‌کشی در غزه را آغاز کرده‌اند.
دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، سهم عمده‌ای را در رسوا کردن رژیم صهیونیستی در جنگ جاری غزه داشته‌اند طوری که، در همان هفته‌های نخست شروع جنگ در این باریکه توانستند، با حضور قدرتمند خود در دانشگاه‌ها، این رژیم را وادار به پذیرش یک آتش‌بس ولو کوتاه‌مدت کنند. با وجود این که فشارها علیه این دانشجویان معترض از سوی نظام حاکم بر غرب افزایش یافته و معترضان با «تعلیق» و «اخراج» و «بازداشت» تحت فشار بودند اما اعتراض‌ها هرگز متوقف نشد و بعضا با تغییر شرایط، از شکلی به شکل دیگر درآمد. کار به جایی رسید که جلسات دفاع از پایان‌نامه‌ها و جشن‌های فارغ‌التحصیلی در معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و اروپا عملا، به صحنه اعتراض علیه جنایات رژیم صهیونیستی تبدیل شد تا این که سال تحصیلی پایان یافت و...
حالا مدتی است با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید، خبرهایی از بازگشت دانشجویان و اساتید معترض به محوطه دانشگاه‌ها منتشر می‌شود که نشان می‌دهد، سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها و مدارس غرب، رنگ و بوی 
«ضد صهیونیستی» خواهد گرفت. اگرچه نظام‌های حاکم بر این کشورها قطعا پیش‌بینی‌هایی برای مقابله با این تجمعات کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد حریف این خشم مقدس شوند.
 دانشگاه هاروارد شروع کرد
بر اساس تصاویر و گزارش‌هایی که دیروز در رسانه‌ها منتشر شد، دانشجویان و اساتید دانشگاه مطرح و مهم هاروارد، با تجمع در محوطه دانشگاه، اعتراض‌ها علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی را کلید زده‌اند. تصاویر، دانشجویانی را نشان می‌دهد که با حمل پرچم‌های فلسطین و به گردن آویختن چفیه فلسطینی، از دولتمردان خود می‌خواهند «همکاری با رژیم جنایتکار» را متوقف کنند. در کانادا نیز دانشجویان وقتی مشغول محکوم کردن کشتار فلسطینیان در کرانه باختری و غزه بودند، از سوی پلیس به شکل بسیار خشنی سرکوب شدند. آن طور که «خبرگزاری دانشجو» اعلام کرده است، تظاهرات ضداسرائیلی در دانشگاه‌ آمستردام هلند نیز آغاز شده و صدها دانشجو در این دانشگاه تجمع و به ادامه ارتباط این دانشگاه با نهاد‌های صهیونیستی اعتراض کردند. دانشجویان با برافراشتن پرچم فلسطین، شعار آزادیِ فلسطین سردادند و بر تروریستی‌بودن رژیم اسرائیل تأکید کردند.
لندن، پایتخت انگلیس نیز دیروز صحنه یک راهپیمایی بزرگ ضد صهیونیستی بود. ایرنا در این‌باره نوشته است که، هزاران تن از حامیان فلسطین در انگلیس بار دیگر در خیابان‌های مرکز لندن دست به تظاهرات زده و ضمن محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار برقراری فوری آتش‌بس‌ در این منطقه شدند... افراد حاضر از ملیت‌ها و مذاهب مختلف ضمن حمل پرچم فلسطین، شعارهایی را درخصوص عدالتخواهی، پایان نظام آپارتاید، توقف فوری جنگ سرداده و فریاد می‌زدند: «اشغالگری را متوقف کنید» و «فلسطین را آزاد کنید». آنها ابتدا در منطقه‌ای نزدیک کاخ سلطنتی انگلیس تجمع کرده و ضمن اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین، به سمت سفارت رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند. پلیس لندن پیش‌تر با مکان‌های تجمع معترضان مخالف و مانع برگزاری تظاهرات امروز بود. شرکت‌کنندگان در راهپیمایی دیروز تاکید داشتند تا زمانی که کشتار مردم فلسطین جریان دارد به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. آنها همچنین در شعارهای خود، توقف کامل فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را خواستار شدند. گفتنی است که دولت انگلیس حدود ۳۰ مجوز فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را به دلیل «نگرانی از استفاده آنها برای نقض‌های جدی حقوق بشر بین‌المللی» به حالت تعلیق درآورده است. در تظاهرات دیروز که شماری از نمایندگان مجلس، مدیران ارشد اصناف مختلف و اتحادیه‌های کارگری نیز حضور داشتند، بر لزوم توقف کامل همکاری‌های تسلیحاتی لندن و تل‌آویو تاکید شد.
 سوئدی‌ها هم به میدان آمدند
استکهلم، یکی دیگر از شهرهایی است که طی روزهای گذشته، شاهد تظاهرات ضد صهیونیستی از سوی مردم بود. به نوشته کانال تلگرامی «مرکز مطالعات فلسطین»، تظاهرات گسترده‌ای در استکهلم پایتخت سوئد در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری برگزار شد. «همبستگی با فلسطین» و «اسرائیل در غزه همه‌چیز خود را باخت» از جمله مفاهیمی است که روی دست‌نوشته‌های معترضان سوئدی دیده می‌شد. گروهی از فعالان حامی فلسطین در استرالیا نیز، برای جلوگیری از تحویل سلاح به رژیم اشغالگر صهیونیستی که از آن برای نسل‌کشی علیه فلسطینیان استفاده می‌کند، جاده‌ای را در ملبورن مسدود کردند. «تسلیح اسرائیل را متوقف کنید» جمله‌ای است که روی دست یکی از معترضان استرالیایی چشم‌نوازی می‌کرد. تصاویر ویدئویی نیز از نروژ منتشر شده است که مردم با حمل پرچم‌های فلسطین و پوشیدن لباس‌های خونی و بستن دست‌ها و چشم‌های خود، قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین و شکنجه اُسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند. روز جمعه در فضای مجازی تصاویر تکان‌دهنده‌ای از زندان رژیم صهیونیستی منتشر شد که به سرعت در رسانه‌ها دست به دست شد. در این تصویر زندانیان دست و چشم بسته فلسطینی دیده می‌شوند که نظامیان مسلح صهیونیست، با سگ‌های آموزش‌دیده مورد حمله قرارشان می‌دهند. در اردن نیز مردم با آمدن به خیابان‌ها علیه اسرائیل شعار داده و با ملت مظلوم فلسطین، ابراز همدردی کردند.
این فشارها و اعتراض‌ها در کنار همراهی تمام جبهه‌های مقاومت از مردم فلسطین باعث شده، برخی در سرزمین‌های اشغالی علیه نظام حاکم بشورند و آنها را وادار به پذیرش آتش‌بس کنند. این «برخی» فقط شهرک‌نشینان صهیونیست نیستند و در میان آنها مقامات بلندپایه صهیونیستی نیز دیده می‌شود. در همین رابطه دیروز اعلام شد، رئیس سابق شاباک(سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل) گفته است جنگ باید متوقف شود و دلیل متوقف نشدن این جنگ نیز تلاش‌های نتانیاهو برای حفظ خود و کابینه‌اش است. طبق این گزارش، «نداو ارگمن» این را هم گفته است که این رژیم برای جنگ طولانی‌مدت آمادگی ندارد و جنگ در غزه باید از مدت‌ها پیش پایان می‌یافت. 
او سپس به اُسرای صهیونیست در غزه اشاره و تاکید می‌کند: «اسرای اسرائیلی در غزه از هر چیزی مهم‌تر هستند و علی‌رغم بهای سنگین و دردناکی که طی توافق مبادله اسرا پرداخت خواهیم کرد، باید آنها را بازگردانیم.» او عنوان کرد که اولویت کنونی باید بازگرداندن اسرا، توقف جنگ در غزه و انتقال نیروها به شمال و کرانه باختری باشد... نتانیاهو اکنون تنها به دنبال ماندن در قدرت و حفظ ائتلاف خود است و به فکر امنیت اسرائیل نیست... هدف نتانیاهو از اصرار بر ماندن نیروها در محور فیلادلفیا نیز صرفاً حفظ دولت خود است.»