kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
با پیام آیت‌الله جوادی آملی

همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در قم برگزار شد

همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در قم برگزار شد.

قم- خبرنگار کیهان:

در این همایش دو روزه که از پنجشنبه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد، 600 مقاله به دبیرخانه آن رسید که 30 مقاله به زبان عربی و در موضوعات اخلاق، علوم قرآنی، عرفان و کلام ... بود.
همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسر المیزان با پیام آیت‌الله عبدالله جوادی آملی آغاز به کار کرد. در این پیام آمده است:‌ تنها راه احیای دین قلم است و نمی‌توان با شمشیر دین را زنده کرد.
وی با بیان اینکه عالمان دین که دراثر پیوند با خاندان عصمت و طهارت(ع) صاحب علم و معرفت شدند، علم آنان همواره باقی است، گفت: علامه طباطبایی نمونه بارز این جامعیت است که دین و علوم الهی را با توسل به برهان و استدلال و عمل صالح احیا کرد.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به جمع سرشت تعبد و سرشت عقل در شخصیت علامه گفت: عقل او در بین جوامع بشری یک عقل کامل و تعبدش 100 درصد و محض بود.
در این همایش رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: انبوه سؤالات جدید که به دنبال پیشرفت‌های فناوری طی دو قرن اخیر مطرح شد عامل مهمی بودند تا علامه طباطبایی به نوشتن تفسیر المیزان بپردازد.
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی افزود: انتشار کتب فلسفی موجب اشاعه فرهنگ‌های مغرب و هند و در ایران شده بود و علامه بر آن شد که با بهره‌مندی از قرآن و بصورت بی‌طرفانه پاسخگوی این مسائل شود.
وی اضافه کرد: علامه طباطبایی در مقابل این اشکالات قرآن را به میان آورد و با الهام از اهل بیت(ع) که شبهه‌های وارده به قرآن را با استفاده از قرآن پاسخ دادند تلاش گسترده‌ای کرد که بوسیله خود قرآن آن مسائل و انحرافات را پاسخ بگوید.
دبیر علمی همایش در حاشیه برگزاری آن گفت: در برگزاری این همایش 21 مرکز علمی داخلی و 8 مرکز علمی خارجی مشارکت داشته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی از تشکیل دبیرخانه دائمی همایش خبر داد و اظهارداشت: برگزاری همایش سالانه در ایران و هرچندسال یکبار در سطح بین‌المللی با هدف معرفی کتاب المیزان و شخصیت علامه در دستور کار این دبیرخانه خواهد بود.