kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸
در دولت سیزدهم رخ داد

صعود جهانی ۷ پله‌ای ایران در تولید برق

 
 
 
مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: رتبه صنعت برق ایران در حوزه تولید برق جهان هفتم است و این در حالی است که در ابتدای دولت سیزدهم این صنعت در رتبه چهاردهم قرار داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «عبدالرسول پیشاهنگ» درخصوص عملکرد صنعت برق کشور در حوزه تولید اظهار داشت: با اینکه در دهه ۷۰ و ۸۰ در صنعت برق ۶۰ درصد و در دهه ۹۰ نیز ۲۳ درصد رشد تولید داشت اما به‌خاطر کمبود رشد تولید در دهه ۹۰‌، یک ناترازی در تابستان ۱۴۰۰ رخ داد؛ یعنی یک ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی در صنعت برق رقم خورد.
وی ادامه داد: برای جبران این ناترازی احداث ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه حرارتی در دستور کار قرار گرفت که 9500 مگاوات آن در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است و ۹ هزار مگاوات دیگر نیز در حال توسعه و اقدام است.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی در همین رابطه توضیح داد: از این ۹ هزار مگاواتی که به بهره‌برداری رسید؛ دو هزار مگاوات مربوط به ارتقای نیروگاه‌های موجود است که سبب شد ۲۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در احداث واحد نیروگاهی جدید رقم بخورد؛ یعنی اگر ما می‌خواستیم دو هزار مگاوات نیروگاه احداث کنیم باید ۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کردیم و چنین ظرفیتی را به ظرفیت کشور اضافه می‌کردیم.
 تعمیر ۳۰۰ هزار واحد نیروگاهی
پیشاهنگ ادامه داد: در حالی که ظرفیت تولید برق ما چیزی حدود ۶۰ هزار مگاوات است در سه سال گذشته به میزان ۳۰۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تعمیرات انجام شد. ممکن است در ذهن بیاید چطور ۶۰ هزار مگاوات نزدیک به ۱۰۰ هزار مگاوات هر سال تعمیرات انجام شده است؟ دلیل آن است که برخی از واحدها به‌خاطر کارکرد زیاد سالی دو بار تعمیرات داشتند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ثبت رکوردهای جدید در حوزه تولید صنعت برق کشور در سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این سه سال، سه رکورد برای برق حرارتی ثبت شد. نخست اینکه نصب یک واحد نیروگاهی در مدت هشت ماه رقم خورد که تاکنون سابقه نداشت.
 احداث ۴۸ واحد نیروگاهی
مدیرعامل شرکت برق حرارتی تصریح کرد: دومین رکورد، آمادگی ۹۸ درصد نیروگاه‌های کشور است که در تاریخ صنعت برق کشور بی‌سابقه بود. همچنین در حال حاضر رتبه صنعت برق ایران در حوزه تولید هفتم جهانی است و این در حالی است که در ابتدای دولت سیزدهم این صنعت در رتبه چهاردهم قرار داشت.
پیشاهنگ با اشاره به اینکه در مدت سه سال گذشته موفق شدیم ۴۸ واحد نیروگاهی احداث کنیم، اضافه کرد: ۱۴ واحد از این واحدهای تازه احداث شده مربوط به واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است که بدون مصرف سوخت تولید برق انجام می‌دهند و در این ۱۴ واحد، روزانه سه میلیون و 500 هزارمترمکعب گاز صرفه‌جویی شده که این عدد هم در سبد سوخت و انرژی کشور عدد بسیار بزرگی است.
 قبض رایگان نیم میلیون تهرانی
گفتنی است، بر اساس گفته علی‌اکبر محرابیان؛ وزیر نیرو، ظرفیت تولید برق کشور بر اساس برنامه هفتم باید به 123 هزار مگاوات برسد که اکنون 93 هزار مگاوات است و 22 هزار مگاوات در دست ظرفیت‌سازی است و فقط هشت هزار مگاوات تا تحقق برنامه هفتم فاصله 
دارد. 
بنابراین کشور کمبود برق ندارد اما به دلیل فشار بر شبکه، صرفه‌جویی در مصرف ضرورت دارد. «کامبیز ناظریان»؛ مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ از رایگان شدن قبوض برق صادره برای نیم میلیون مشترک برق شهر تهران از ابتدای خردادماه خبر داد و افزود: تمامی مشترکان بخش خانگی که موفق شده‌اند مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند و بر روی قبوض برق خود پاداش ریالی دریافت کرده‌اند که رقم این پاداش با مراجعه به اپلیکیشن و یا پایگاه اینترنتی برق من قابل مشاهده 
است.
وی افزود: از تعداد سه میلیون و ١٨ هزار قبض برق صادر شده از ابتدای خردادماه، یک میلیون و ٣٣٤ هزار قبض مشمول پاداش صرفه‌جویی شده و از این تعداد 501 هزار و 500 قبض به دلیل میزان صرفه‌جویی انجام شده رایگان شده 
است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران خاطرنشان کرد: پاداش‌های اعمالی بر روی قبوض برق با پاداش‌های مربوط به پویش با انرژی متفاوت است. به این معنی که یک مشترک می‌تواند هم به دلیل کاهش مصرف برق به هر میزان، مشمول پاداش ریالی بر روی قبض برق خود شود و هم در صورت تحقق کاهش حداقل ١٥ درصدی علاوه‌بر پاداش ریالی گفته شده در قرعه‌کشی جوایز پویش با انرژی نیز شرکت داده شود.
ناظریان با قدردانی از مشترکان توزیع برق پایتخت که با همراهی خود باعث موفقیت برنامه‌های گذر از پیک تابستان 1403 تاکنون شده‌اند و یادآوری این مهم که همراهی مشترکان طی دو روز ابتدائی هفته جاری به عنوان روزهای بسیار گرم سال 1403 حفظ پایداری کامل شبکه برق شهر تهران را به دنبال داشت از شهروندان تهرانی درخواست کرد با تداوم این همدلی ملی و خودداری از استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات ١١ تا ١٧ به توزیع عادلانه انرژی در سطح کشور تا پایان تابستان کمک 
کنند.
 افزایش ۳۰ درصدی تحویل سوخت مایع 
به نیروگاه‌ها
همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، مرتضی عابدینی؛ مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: از ابتدای فروردین تا پایان روز یکشنبه، هفتم مرداد درمجموع بیش از ۳۰ درصد فرآورده نفتی مایع بیشتر تحویل نیروگاه‌های کشور شده است.
وی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تأمین سوخت نیروگاهی با شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیرو، افزود: با توجه به شرایط کنونی و افزایش مصرف برق، با تعامل مثبت با همکاران شرکت ملی گاز ایران، تلاش مجموعه وزارت نفت این است که حداکثر مصرف سوخت نیروگاهی از گاز طبیعی تأمین شود تا بتوانیم حجم ذخیره‌سازی سوخت مایع را در نیروگاه‌ها افزایش 
دهیم.
مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به عملیات فشرده کارکنان این شرکت برای تأمین سوخت کشور در همه بخش‌ها تأکید کرد: تأمین سوخت نفت‌گاز و نفت‌کوره طبق برنامه ابلاغی در حال انجام است.
عابدینی افزود: در ۱۳۱ روز ابتدائی امسال (یکم فروردین تا هفتم مرداد)، درمجموع پنج میلیارد و ۹۵۳ میلیون لیتر سوخت مایع تحویل نیروگاه‌ها شده که این عدد شامل سه میلیارد و ۲۲۳ میلیون لیتر نفت‌گاز و دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر نفت‌کوره است.
وی گفت: حجم تحویل دو فرآورده نفت‌گاز و نفت‌کوره به نیروگاه‌های کشور به‌صورت میانگین در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ (یکم فروردین تا هفتم مرداد) در مجموع ۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد که این موضوع نیازمند مدیریت مصرف صحیح با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا و لزوم ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌هاست.