kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
به مقصد مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین انجام می‌شود

آغاز فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین از شنبه

 
 
 
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری از آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای اربعین امسال از شنبه هفته آینده ششم مرداد ۱۴۰۳ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «داریوش باقرجوان» مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای تردد زائران به پایانه مرزی خسروی، باشماق و تمرچین از شنبه ششم مرداد آغاز می‌شود، اظهار کرد: فروش بلیت اتوبوس برای پایانه‌های مرزی مهران، چذابه و شلمچه نیز از 10 مردادماه 1403 آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه نرخ بلیت اتوبوس برای ایام اربعین توسط ستاد مرکزی اربعین تعیین می‌شود، افزود:‌ حدود 7000 اتوبوس فعال در کشور داریم که می‌توانند در مسافت‌های دور مسافر را جابه‌جا کند.
در همین حال «احمدرضاعامری» رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری با بیان اینکه تعداد اتوبوس‌های فعال ناوگان مسافربری به زیر 7000 دستگاه رسیده است، گفت: هنوز قیمت بلیت برای ایام اربعین مشخص نیست.
وی بیان کرد: ‌شنیده‌ایم که رئیس سازمان راهداری نرخ پیشنهادی بلیت اتوبوس ایام اربعین را به وزیر راه و شهرسازی ارائه داده و از میزان آن اطلاعی نداریم.
 انجام پروازهای اربعین توسط ۱۶ ایرلاین
«سعید چلندری»، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی هم اظهار کرد: آمادگی و امکانات برقراری چهار هزار 
پرواز از فرودگاه امام در بازه زمانی اربعین وجود دارد. البته علاوه‌بر خدمات‌رسانی به زائران حسینی، تعداد 26 موکب فرهنگی به مناسبت عزای حسینی نیز در ترمینال سلام برپا خواهد شد.
وی افزود: عملیات پروازهای اربعین از 22 مردادماه آغاز می‌شود و تا پس‌ از ایام صفر ادامه خواهد داشت. همچنین پارکینگ ترمینال سلام شهر فرودگاهی ظرفیت پارک 11 هزار خودروی زائران را به صورت رایگان دارد.
چلندری تصریح کرد: حدود 14 شرکت هوائی داخلی و دو شرکت هوائی خارجی عملیات پروازهای اربعین را انجام خواهند داد. قیمت بلیت مصوب پروازهای اربعین از تهران و فرودگاه‌های غرب کشور به نجف و بغداد (رفت و برگشت) 10 میلیون تومان و پرواز از مبدا مشهد و فرودگاه‌های شرق کشور به نجف و بغداد 12 میلیون تومان است.
 فروش غیرحضوری ارز اربعین
ارز اربعین در مجموع در سه هزار و ۱۶۸ شعبه و باجه منتخب هفت بانک عامل در اقصی نقاط مناطق شهری و روستایی از روز یکشنبه، هفتم مرداد تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ عرضه می‌شود. همچنین امکان فروش غیرحضوری ارز اربعین نیز در برخی از بانک‌های عامل مهیا شده است.
براین اساس ارز اربعین در 302 شعبه بانک ملی ایران، 2007 شعبه و باجه پست بانک، 280 شعبه بانک ملت، 221 شعبه بانک صادرات، 189 شعبه بانک سپه، 106 شعبه بانک تجارت و 63 شعبه بانک پارسیان به زوار اربعین حسینی‌(ع) ارائه می‌شود.
برهمین اساس از هفت بانک عامل عرضه‌کننده ارز اربعین، چهار بانک با ایجاد سازوکار مناسب زمینه را برای ارائه خدمات غیرحضوری به متقاضیان دریافت ارز اربعین مهیا کرده‌اند.
 در همین راستا بانک‌های ملی و پست بانک در بستر پیام‌رسان «بله»، ‌بانک سپه در بستر پیام‌رسان «روبیکا»، بانک صادرات از طریق اپلیکیشن «سیپنو» (به آدرس SEPINO.BSI.IR ) خدمات غیر حضوری را به متقاضیان دریافت ارز اربعین ارائه می‌کنند.
همچنین مقرر شده بانک پارسیان خدمت غیرحضوری عرضه ارز اربعین را در بستر پیام‌رسان «آی گپ» ارائه کند که پس از نهائی شدن از طریق وب سایت رسمی این بانک اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
بانک تجارت هم خدمات غیرحضوری خود در این زمینه را در بستر سامانه این بانک ارائه خواهد کرد که متقاضیان می‌توانند نحوه دریافت این خدمات را از طریق سامانه بانک تجارت پیگیری کنند. ضمن اینکه بانک ملت در ایام اربعین حسینی خدمات غیرحضوری در زمینه عرضه اربعین نخواهد داشت.
فروش ارز به زائرین متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ 200 هزار دینار عراق، به هر زائر به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلا خواهد بود. ضمناً دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.
سرپرستان خانوار می‌توانند به‌منظور خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب آن بانک مراجعه کند. 
عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع بوده و سرپرست خانوار می‌تواند با کارت‌بانکی خود نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود اقدام کند. درخصوص زائرین بین پنج تا 15 سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.
طبق اعلام بانک مرکزی فروش ارز اربعین، محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.