kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۲۲۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
گزارش رئیس کل بانک مرکزی

کمترین شکاف طبقاتی تاریخ ایران در دولت سیزدهم رقم خورد

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ضریب جینی 36 صدم یکی از پایین‌ترین ضرایب جینی در چند دهه اخیر است که در پایان ۱۴۰۲ با اجرای سیاست‌هایی همچون پرداخت یارانه نقدی و توزیع کالابرگ الکترونیکی حاصل شده است.
 
 
 
 
به گزارش ایبنا، «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی در شصت و چهارمین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی با اشاره به رشد پنج درصدی اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: بخش واقعی اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ بر اساس قیمت پایه رشد چهار و نیم درصدی و به قیمت بازار رشد پنج درصدی را تجربه کرده است. رشد اقتصادی به قیمت پایه بدون نفت به سه و شش دهم درصد رسیده است که پس از یک دوره رشد پایین نشان از موفقیت دولت در اجرای برنامه‌های اقتصادی دارد. متوسط رشد تولید ناخالص داخلی طی دوره ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ معادل نیم درصد بوده است.
فرزین افزود: در سال ۱۴۰۲ بخش نفت رشد 14 و هفت دهم درصدی، گروه صنایع و معاون رشد چهار و نیم درصدی، گروه خدمات رشد سه و هشت دهم درصدی و بخش کشاورزی رشد دو دهم درصدی را به ثبت رسانده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به گزارش بانک جهانی درخصوص رشد اقتصادی کشور‌های منطقه در سال ۲۰۲۳ گفت: رشد اقتصادی پنج درصدی کشور در سال گذشته بیشترین رشد در بین کشور‌های منطقه را نشان می‌دهد که علی‌رغم شوک‌های ناشی از تحولات نظامی و امنیتی در منطقه توانست به رشد اقتصادی مناسبی دست یابد. این موضوع حاکی از آرامش فضای اقتصادی کشور و ناشی از اجرای سیاست تثبیت با هماهنگی سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه است.
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در دولت سیزدهم میانگین رشد تولید ناخالص داخلی چهار و نیم درصد، میانگین رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت چهار درصد، میانگین رشد صنعت شش و نیم درصد، میانگین رشد مصرف خصوصی شش و سه دهم درصد، میانگین رشد تشکیل سرمایه ثابت کل شش و چهار دهم درصد، میانگین رشد تشکیل سرمایه ساختمان سه و دو دهم درصد و میانگین رشد تشکیل سرمایه ماشین آلات 11 و هشت دهم درصد بوده است که این آمار تفاوت معناداری با میانگین‌های بلندمدت دارد.
تعدیل انتظارات تورمی
 برای افزایش قیمت مسکن
فرزین سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در سال ۱۴۰۲ را نیز امیدوارکننده برشمرد و گفت: در خرداد ماه ۱۴۰۳ با وجود افزایش 14 و یک دهم درصدی حجم معاملات در شهر تهران نسبت به مقطع مشابه سال گذشته، اما قیمت هر واحد مسکونی در شهر تهران در این بازه زمانی معادل 9 و هفت دهم درصد رشد داشته است.
او تصریح کرد: این در حالی است که قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد ۱۴۰۲ در مقایسه با خرداد ۱۴۰۱ به میزان 98 و هفت دهم درصد افزایش یافته بود. این واقعیت اقتصادی نشانگر تعدیل انتظارات تورمی برای افزایش قیمت مسکن است و با تثبیت و ادامه این روند معاملات مسکن نیز به زودی شاهد رونق بیشتری خواهد بود.
وی نرخ بیکاری را نیز در سال گذشته هشت و یک دهم درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ در بهار سال ۱۴۰۳ معادل ۷.۷ درصد بوده است که این آمار کمترین میزان نرخ بیکاری طی سال‌های اخیر بوده است.
 رکوردشکنی در کاهش ضریب جینی
رئیس کل بانک مرکزی کاهش ضریب جینی را به عنوان یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی برشمرد و گفت: ضریب جینی 36 صدم یکی از پایین‌ترین ضریب جینی‌های اقتصاد کشور حداقل در طول چند دهه اخیر بوده است که این تحول مثبت در نتیجه اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه و افزایش یارانه هر فرد در دهک‌های مختلف درآمدی، همچنین حدف ارز ترجیحی برخی از کالا‌های اساسی در ابتدای سال ۱۴۰۱، اجرای موفق سیاست تثبیت اقتصادی و مهار رشد بالای قیمت‌ها، تامین ارزاق اساسی معیشتی مردم با اجرای گسترده طرح کالابرگ الکترونیک خانوار و سایر سیاست‌های حمایتی دولت از دهک‌های پایین درآمدی محقق شده است.
گفتنی است، طبق آمارهای بانک مرکزی‌ شاخص ضریب جینی در سال ۱۴۰۲ به کمترین رقم ۵۵ سال گذشته کاهش یافت و طبق اطلاعات مقدماتی بانک مرکزی، ضریب جینی ۳۶۱۴ ده‌هزارم در سال ۱۴۰۲ پایین‌ترین ضریب جینی در اقتصاد کشور بوده است‌.
‌درخصوص نحوه توزیع درآمد بین دهک‌های مختلف عموماً از شاخص ضریب جینی استفاده می‌شود، ضریب جینی عددی بین صفر تا یک است. اگر ضریب جینی برابر با صفر باشد، به این معناست که توزیع درآمد یا ثروت کاملاً مساوی است و همه افراد درآمد یا ثروت یکسانی دارند اما در صورتی که ضریب جینی به یک نزدیک‌تر باشد، نشانگر نابرابری اقتصادی بیشتر است.
 هیچ‌گاه ارزپاشی نکردیم
شایان ذکر است محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری هم در این مراسم با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم روند رشد کشور پایدار و متوازن باشد، از مسئولان بخش‌های اطلاع‌رسانی به خصوص در بانک مرکزی خواست تا اقدامات دولت برای حفظ ثبات در بازار ارز را به شکل دقیق و صحیح به اطلاع مردم برسانند تا برای افکارعمومی به دقت تبیین شود که دولت سیزدهم با وجود همه فشارهایی که متحمل شد، هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرد، بلکه تدابیر ارزی دولت بسیار منطقی، هوشمندانه و مؤثر بوده است.
وی در ادامه، دلارزدایی از تبادلات مالی و تعاملات اقتصادی کشور را از دستورکارهای مهم دولت سیزدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در حالی که در آغاز فعالیت دولت با مشکلات جدی در عرصه تعاملات خارجی مواجه بودیم، با همت و محوریت رئیس‌جمهور شهید، اکنون با همه همسایگان و عموم کشورهای جهان روابط خوبی داریم و در مجامع بین‌المللی نیز حضوری فعال، سازنده و مؤثر داریم. در همین راستا با کشورهای متعددی پیمان‌های پولی منعقد کرده‌ایم که سهم قابل توجهی در دلارزدایی از مبادلات اقتصادی کشور خواهد داشت.