kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
عملیات ویژه یمن علیه تل‌آویو

پهپاد بزرگ پس از طی 2000 کیلومتر قلب اسرائیل را شکافت

انصارالله یمن در عملیاتی «خوف‌انگیز» و «بی‌نظیر» با یک پهپاد انفجاری جدید که حدود 2هزار کیلومتر را طی کرده بود، قلب رژیم آپارتاید اسرائیل در تل‌آویو را هدف قرار داد؛ حمله‌ای که کشته و زخمی برجای گذاشته و وحشتی در «اسرائیل» برپا کرده است. این اولین حمله یمنی‌ها به تل‌آویو در نوع خود است.

 

سرویس خارجی-

رژیم آپارتاید اسرائیل این روزها شبیه سگ ولگردی شده‌ است که از هر سو آماج حملات است. نیروهای مقاومت از گوشه‌گوشه‌ غرب آسیا هر کدام مایه عذاب رژیم آپارتاید را فراهم آورده‌اند و عملیات اجماعی آنها باعث شده است تا این رژیم بدترین روزهای خود را تجربه کند. 
ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد: سقوط یک «هدف هوایی» در نزدیکی سفارت آمریکا در تل‌آویو باعث انفجار شده است. 
این در حالی است که رسانه‌های عبری نوشتند: یک پهپاد بزرگ در ارتفاع کم از سمت دریا وارد حریم هوائی فلسطین اشغالی شد و در شهر تل‌آویو منفجر شد و خسارات زیادی هم به ساختمان‌ها وارد کرد. یک کشته و 10 زخمی، آماری است که صهیونیست‌ها رسماً اعلام کرده‌اند. 
«منشه امیر» تحلیلگر صهیونیست، با اشاره به اینکه این پهپاد 2هزار کیلومتر را طی کرد و عملیات خود را موفقیت‌آمیز انجام داد، گفت: «این پهپاد چون در ارتفاع پایین پرواز می‌کند، سیستم‌های پدافندی اسرائیل از رهگیری آن عاجزند.»
وضعیت وحشتی نیز که بر اثر صدای انفجار مهیب که صدایش به کرانه باختری هم رسید، ساکنان تل‌آویو را فرا گرفته است. در رسانه‌ها، صحنه‌هایی پخش شد که لحظات انفجار و پیامدهای آن را نشان می‌داد، طوری که این صحنه‌ها صدای موتور پهپادی را قبل از برخورد با ساختمان نشان می‌دهد.
ارتش یمن: ما زدیم، باز هم می‌زنیم
سخنگوی نیروهای مسلح یمن بلافاصله با اعلام اینکه «نیروی هوائی عملیات کیفی را در تل‌آویو انجام داد»، مسئولیت این حمله بی‌نظیر را برعهده گرفت و گفت: «بانکی از اهداف در فلسطین اشغالی داریم و در پاسخ به کشتارهای دشمن به اجرای عملیات علیه آنها ادامه می‌دهیم.» «یحیی سریع» بیانیه‌ای هم منتشر کرد و در آن گفت: تل‌آویو را با پهپاد جدید «یافا» هدف قرار دادیم. 
این هدف قرار دادن «به عنوان یک پیروزی برای مظلومیت مردم فلسطین و مجاهدان آنها و در پاسخ به کشتارهای تجاوزکارانه اشغالگران در حق برادران ما در غزه» صورت گرفته است. 
این حمله با پهپاد جدید به نام «یافا» انجام گرفت که قابلیت عبور از سامانه‌های رهگیر را دارد و رادارها نمی‌توانند آن را شناسایی کنند. نیروهای مسلح یمن منطقه اشغالی یافا (تل‌آویو) را منطقه‌ای ناامن اعلام کرد که هدف اصلی در برد تسلیحات ارتش یمن خواهد بود.
طبق گزارش الجزیره، سخنگوی ارتش یمن این را هم گفت که منطقه تل‌آویو در تیررس تسلیحات ما است و هدف اصلی ما خواهد بود... ما بر هدف قرار دادن جبهه داخلی دشمن صهیونیستی و رسیدن به عمق تمرکز خواهیم کرد. تأیید می‌کنیم که یک بانک دارای اهدافی در فلسطین اشغالی از جمله اهداف حساس نظامی و امنیتی در اختیار داریم.» گفتنی است، حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای از انصارالله یمن برای حمله به تل‌آویو تمجید کرد.
عذرتراشی رژیم آپارتاید 
ارتش رژیم صهیونیستی در پی تحقیقات اولیه اعلام کرد که این پهپاد قبل از انفجار در تل‌آویو مشاهده شده بود و تصمیم گرفته شد که آن را رهگیری نکنند! چراکه به دلیل خطای انسانی در زمره اهداف غیرخصمانه طبقه‌بندی شده بود! ارتش اشغالگر افزود: سخنان درباره «اتفاق بدی» است که نباید رخ می‌داد، در حالی که نیروی هوائی مسئولیت کامل دفاع از حریم هوائی اسرائیل را برعهده دارد. 
طبق بیانیه ارتش رژیم اشغالگر، باید پهپاد رهگیری می‌شد و اتفاقی که افتاده اشتباه بود و احتمال سرنگونی آن وجود داشت. 
ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده است که پهپادی که یمن در حمله به تل‌آویو استفاده کرد، نسخه ارتقاءیافته پهپاد صماد-۳ ساخت ایران است. 
«دانیل هاگاری»، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل، در ادامه اتهام‌پراکنی‌های خود علیه ایران0 گفت: «ایران از عوامل خود در منطقه از غزه گرفته تا یهودا و سامره، تا لبنان و یمن حمایت، تامین مالی و ستایش می‌کند.»
170 کشتی را زده‌ایم
«سید عبدالملک الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن نیز در سخنرانی روز پنجشنبه خود که پیش از حمله مرگبار به تل‌آویو صورت گرفت، گفت: «دشمن اسرائیلی اعتراف کرد در یک دوراهی تاریخی قرار دارد و آنچه را که در شمال فلسطین برایش می‌گذرد بدترین شکست از سال ۱۹۴۸ در این منطقه توصیف می‌کند...عملیات جبهه یمن در نبرد فتح موعود و جهاد مقدس در هفته جاری با ۲۵ فروند موشک بالستیک و بالدار، پهپاد و قایق نیروی دریایی انجام شد... تعداد کل کشتی‌های مورد هدف مرتبط با کشتی‌های آمریکایی، اسرائیلی و انگلیسی به ۱۷۰ کشتی رسیده است. به خواست خدا به دنبال تقویت عملیات در اقیانوس هند و دریای مدیترانه هستیم.» 
فردای این سخنرانی، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس و شرکت امنیت دریایی این کشور (آمبری) اعلام کردند که بامداد دیروز یک کشتی دیگر و این‌بار در ۸۳ مایل دریایی جنوب‌شرقی شهر عدن مورد اصابت گلوله‌های ناشناس قرار گرفت. این سازمان‌ها تأکید کردند که همه اعضای خدمه حال‌شان خوب است. این در حالی است که به هویت کشتی اشاره نکردند. 
از طرف دیگر، جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی روز پنجشنبه سه‌بار به استان حدیده یمن حمله کردند. ساعاتی بعد، سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز خبر داد: کشتی Lobivia در خلیج عدن را با موشک بالستیک و پهپاد هدف قرار دادیم. گفتنی است، یمنی‌ها روز جمعه گذشته نیز در میدان السبعین صنعا در حمایت از غزه تظاهرات بزرگی برپا کردند.
 غافلگیری حزب‌الله برای صهیونیست‌ها
از آن‌سو حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای از حمله راکتی به شهرک صهیونیستی ابی‌ریم «برای نخستین‌بار» طی جنگ غزه خبر داد. 
سیدحسن نصرالله در سخنرانی عاشورایی خود گفته بود اگر حملات رژیم اسرائیل به مناطق غیرنظامی لبنان ادامه یابد، نقاطی از اسرائیل را می‌زنند که تاکنون نزده‌اند. 
به گزارش شفقنا از المنار، در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: «در حمایت از مردم پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت سلحشور و شریف آن و نیز در واکنش به تجاوزات دشمن اسرائیلی به روستاها و مناطق جنوبی لبنان به خصوص صفد البطیخ، مجدل سالم و شقرا، مجاهدان مقاومت اسلامی برای نخستین‌بار شهرک صهیونیست‌نشین ابی‌ریم را با ده‌ها راکت کاتیوشا مورد هدف قرار دادند.» 
هلاکت افسر صهیونیست
ارتش رژیم صهیونیستی هم در بیانیه‌ای اذعان کرد: یک افسر بر اثر جراحات ناشی از حملات حزب‌الله به هلاکت رسیده است. در همین حال، حزب‌الله لبنان با هدف قرار دادن مراکز ارتش اشغالگر در شهرک‌های مجاور مرز به جنایات این رژیم پاسخ می‌دهد. 
به گزارش ایسنا، حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی که غیرنظامیان را در شهرک‌های صفد البطیخ، مجدل سالم و شقره هدف قرار داد، مجاهدان مقاومت اسلامی برای اولین‌بار، شهرک «ابی‌ریم» را با موجی از موشک‌های کاتیوشا بمباران کردند. 
حزب‌الله لبنان پیش از این نیز اعلام کرد: مقر «رویسات العلم» در تپه‌های لبنانی اشغالی کفرشوبا را با یک موشک رگبار سنگین هدف قرار داد و توضیح داد این موشک توسط اعضای آن ساخته شده است. 
مقاومت لبنان افزود: این بمباران منجر به اصابت مستقیم به مقر مذکور شد که بخشی از آن تخریب شد و آتش گرفت. 
رسانه‌های حزب‌الله لبنان گزارش دادند که این حزب با موشک برکان مقر نظامی در رویسات العلم را هدف قرار داد. گروه مقاوم «گردان‌های لبنانی» نیز از هدف قرار دادن پایگاه «راهب» خبر داد. 
این در حالی است که کانال ۱۲ عبری گزارش داد، موجی از موشک‌ها از لبنان به سمت الجلیل غربی شلیک شد. همچنین الجزیره گزارش داد، موجی از موشک‌ها مواضعی در الجلیل علیا را هدف قرار دادند. 
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که دیروز تا زمان تنظیم این خبر بیش از ۴۰ موشک به شمال فلسطین اشغالی شلیک شده و چند حمله پهپادی نیز انجام شده است.