kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد

افزایش تولید سیمان با تأمین برق واحدهای تولیدی

 
به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در سال ۱۴۰۲ با مساعدت وزارت نیرو و وزارت صمت برای تامین برق واحدهای تولیدی نه تنها سیمان مورد نیاز مصرف داخلی کشور تامین و افزایش یافت بلکه به تعهدات صادراتی نیز عمل شد.
«علی اکبر الوندیان» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: تولید سیمان در سه ماهه اول سال جاری برابر 17 و نیم میلیون تن بود. بنابراین در 
سه ماهه اول امسال شرایط تولید سیمان خوب و مشابه سال گذشته بود اما از تیرماه امسال به علت اعمال محدودیت تخصیص برق، واحدهای تولیدی شرایط خوبی ندارند و ادامه این وضعیت می‌تواند باعث خسارت به کارخانه‌ها و کاهش تولید شود‌.
وی با بیان اینکه گفته می‌شود محدودیت تخصیص برق به واحد‌های صنعتی به علت افزایش شدید مصرف برق در بخش خانگی است، اظهار داشت: این وضعیت در حالی است که سال گذشته با مدیریت صحیح، برق مورد نیاز واحدهای تولید سیمان تامین شد و واحدهای تولیدی مشکلات کمتری در تامین برق داشتند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ مصرف داخلی سیمان ۶۰ میلیون تن بود و در سال ۱۴۰۲ مصرف داخلی به ۶۶ میلیون تن افزایش یافت که با مساعدت وزارت نیرو و وزارت صمت برای تامین برق واحدهای تولیدی نه تنها سیمان مورد نیاز مصرف داخلی کشور تامین شد بلکه به تعهدات صادراتی نیز عمل شد. 
وی افزود: ضرورت دارد در سال جاری نیز دولت توجه ویژه‌ای به تامین حداقل‌های برق مورد نیاز صنعت داشته باشد تا پاسخگوی تامین سیمان مورد نیاز کشور باشیم.
 ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید
به اذعان صاحبنظران، یکی از حوزه‌های عملکرد موفق دولت سیزدهم حوزه انرژی بوده است به طوری که دولت توانست با وجود ناترازی‌های بسیار، نیازهای کشور را تا امروز تأمین کند. «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو هم روز پنجشنبه در نشست صمیمانه با اعضای نیروگاه رامین اهواز به منظور قدردانی از عملکرد متخصصان این نیروگاه، اظهار داشت: از ابتدای دولت تاکنون ۹۳۶۴ مگاوات نیروگاه به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه شده است که با سنکرون دو نیروگاه دیگر به ظرفیت ۶۴۰ مگاوات در ماه پیش رو این عدد از ۱۰ هزار مگاوات گذر خواهد کرد.
وزیر نیرو بیان کرد: از طرفی هم اکنون ۸۳۰۰ مگاوات نیروگاه در دست احداث داریم که تا در صورت پیگیری تا پایان شهریور ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی افزود: طی دوره اخیر ۱۴ واحد بخار نیروگاه‌های گازی به مدار آمد و زمینه صرفه‌جویی سه میلیارد و 400 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال را فراهم کرد.
محرابیان بیان کرد: در طول این سه سال ۲۹۴ هزار مگاوات تعمیرات انجام شده که زمینه رسیدن ضریب آمادگی نیروگاه‌ها به ۹۸ درصد را فراهم کرده است. توجه کنید که این عدد در کشورهای توسعه یافته ۹۵ درصد است.
وزیر نیرو همچنین اشاره کرد که طی این مدت ۲۶۵ هزار قطعه نیروگاهی در کشور بومی‌سازی شده است که ماحصل پیوند وزارت نیرو و شرکت‌های دانش‌بنیان به حساب می‌آید.
محرابیان با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در صنعت برق گفت: ما نیروگاه‌هایی در یزد، نیشابور و کرمان داشتیم که کارشناسان خارجی از تعمیر آن قطع امید کردند اما نیروی انسانی توانمند ایرانی زمینه فعالیت دوباره در حد ظرفیت اسمی نیروگاه را فراهم کرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: نیروگاه رامین در ابتدای دولت تنها ۹۸۰ مگاوات تولید برق داشت اما با رفع محدودیت‌ها و به‌روزرسانی نیروگاه هم اکنون ۱۵۵۰ مگاوات برق تحویل شبکه می‌دهد.
وزیر نیرو بیان کرد: هر موقع حل مسائل ایران را به فکر و بازوی جوانان سپردیم، سخت‌ترین مسائل کشور را حل کردیم اما هر موقع مسائل را به خارج از کشور موکول کردیم، نه تنها مسئله حل نشد، بلکه عقبگرد کردیم.
 کاهش ۱۵ درصدی خاموشی‌ها
به گزارش ایسنا، گرم شدن هوا و افزایش مصرف برق موجب رکوردشکنی در این حوزه شده است به‌طوری که اوج تقاضای مصرف برق ثبت شده در طی سال جاری ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات بوده این عدد بسیار بزرگ رشد هفت درصدی مصرف را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
در حالی که این شرایط باعث شده در کشورهای همسایه و جهان که از نظر زیرساخت هم بعضا شرایط بهتری از ما دارند، شاهد انتشار جدول خاموشی روزانه و قطعی‌های گسترده برق باشیم، ‌ اما آن‌طور که وزیر نیرو اعلام کرده در ایران شرایط مدیریت شده و قطعی‌های ناشی از حوادث نیز امسال ۱۵ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.
وزیر نیرو با اشاره به وضعیت صنعت برق و خاموشی‌های گسترده و طولانی در ایام آغازین فعالیت دولت سیزدهم، تصریح کرد: در روزهای آغاز فعالیت دولت مردمی حداقل در ۱۵ استان تنش آبی و اعتراضات مردمی داشتیم؛ هنوز اعتراضات در اصفهان، همدان، کردستان، سیستان و بلوچستان، ارومیه و خوزستان را از یاد نبرده‌ایم.
محرابیان با اشاره به طرح برخی مسائل در ایام تبلیغات انتخاباتی درباره وضعیت تامین آب و برق خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در مسیر رود کارون قرار دارد ولی امسال با وجود کاهش چهار میلیارد مترمکعبی آورده این رودخانه، تولید برق و تامین آب عملکرد مطلوبی داشتیم و میزان آبی که در این حوزه تاکنون مصرف شده و تا پایان شهریور ماه تحویل خواهد شد، نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است. 
به گفته وی در حالی که میزان آب تحویلی در این حوزه در سال ۱۴۰۰، حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب بود، دولت سیزدهم این حوزه را با بیش از 
دو و نیم میلیارد مترمکعب آب تحویل دولت چهاردهم خواهد داد.
ناترازی برق و چالش‌های حوزه آبی تنش‌های زیادی را برای وزارت نیرو دولت سیزدهم به همراه داشت اما با وجود تمام این مشکلات کشور درگیر خاموشی‌های گسترده نشد. بی‌شک این چالش‌ها برای دولت چهاردهم نیز ادامه دارد و باید مدیریت ویژه‌ای در این بخش وجود داشته باشد تا ناترازی دامنگیر کشور 
نشود.
مصرف برق به بیش از ۷۴ هزار مگاوات رسید
به گزارش توانیر «مصطفی رجبی مشهدی»، مدیرعامل این نهاد اظهار داشت: گفت: میزان تقاضای مصرف برق در روز 28 تیر به 74 هزار و 500 مگاوات نزدیک شده و در هفته پیش‌رو هم با توجه به ورود موج جدید گرما‌، انتظار افزایش یک و نیم درجه‌ای دما نسبت به میانگین بلندمدت وجود 
دارد.
وی افزود: به ازای هر یک درجه افزایش دما، مصرف برق ١٨٠٠ مگاوات افزایش می‌یابد که در این شرایط همکاری هموطنان به ویژه با رعایت دمای آسایش و تنظیم دمای کولرهای گازی روی ٢٥ درجه و قراردادن کولرهای آبی روی دور کند، می‌تواند بسیار مؤثر باشد به طوری که با انجام این راهکارها مصرف برق ٢٠ تا ٤٠ درصد کاهش
می‌یابد.
مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه در ساعات اوج مصرف از وسایل برقی پرمصرف استفاده نشود تصریح کرد: با انجام همین راهکارها هموطنان می‌توانند در تامین برق پایدار کشور نقش مؤثری داشته و به پرسنل صنعت برق در این خصوص کمک کنند.
رجبی مشهدی با بیان اینکه تا ٢٣ تیرماه اطلاعاتی که از قبوض به دست آمده است، نشانگر آن است که ١٠ میلیون مشترک از میان ٢٥ میلیون مشترکی که قبوض آنها ثبت شده، مشمول دریافت پاداش شده‌اند، افزود: تاکنون ٢٤٠ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکانی که برق خود را کاهش داده‌اند، اختصاص یافته است.
وی با یادآوری اینکه از میان مشترکانی که مشمول دریافت پاداش شده‌اند، قبض برق یک‌سوم از آنان رایگان شده است؛ افزود: هموطنانی که در تابستان امسال در مدیریت مصرف برق همکاری داشته و مصرف برق خود را کاهش داده‌اند، علاوه‌بر دریافت پاداش صرفه‌جویی، امکان بهره‌مندی از جوایز پویش با انرژی نیز برای آنان وجود دارد.
مدیرعامل توانیر گفت: در این هفته جوایز مشترکان نوبت نخست که قرعه‌کشی آنها در روز عیدغدیر انجام شد، اهدا می‌شود و در هفته بعد نیز نوبت دوم قرعه‌کشی و اهدای جوایز پویش با انرژی را خواهیم داشت.