kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
گاردین:

توطئه نفتی آمریکا و عربستان علیه ایران ناکام می‌ماند

روزنامه گاردین انگلستان در مقاله‌ای به قلم لاری الیوت نوشت؛ واشنگتن در تلاش است با سرازیر کردن نفت به بازار قیمت ها را پایین آورد، اما خطرات جانبی این اقدام، حیات صنعت نفت سنگین این کشور را نیز تهدید می‌کند.


به گزارش ایرنا، در مقاله گاردین آمده است: کابینه باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهند تهران با محدودسازی برنامه هسته‌ای خود موافقت کند و ولادیمیر پوتین ازغرب اوکراین عقب‌نشینی کند اما پس از تجربیات اخیر در عراق و افغانستان، کاخ سفید مایل به استفاده از گزینه نظامی نیست.
در مقابل، واشنگتن به کمک متحد خود عربستان می‌کوشد با سرازیر کردن نفت به بازار (که قبلا به دلیل کاهش تقاضا ضعیف شده است)، قیمت نفت را کاهش دهد.
از آنجا که روس‌ها و ایرانیان به صادرات نفت وابسته هستند، فرض این است که در چنین شرایطی با آنان راحت‌تر می‌توان معامله کرد.
به گفته برخی، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ماه سپتامبر (شهریور) با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در این مورد گفت‌وگو کرد که عربستان زیر قیمت بازار، نفت بفروشد.
این می‌تواند توضیح بدهد که چرا وقتی قیمت نفت قاعدتا باید در شرایط حمله داعش به عراق و سوریه بالا می‌رفت، پایین آمد.
عربستان سعودی در اواسط دهه 1980 نیز سیاست مشابهی اتخاذ کرده بود. آنها با انگیزه‌های سیاسی، قیمت نفت را به کمتر از 10 دلار در هر بشکه رساندند تا رژیم سودان را بی‌ثبات کنند.
گاردین در ادامه با بیان اینکه اما بازکردن شیر نفت هزینه‌هایی هم دارد، می‌نویسد: عربستان مانند تمام تولیدکنندگان دیگر به قیمت بالای 100 دلار در هر بشکه عادت کرده است.
سعودی‌ها با نگرانی از گسترش قیام‌های لیبی و مصر به این کشور، از درآمدهای نفتی برای افزایش سطح رفاه مردم استفاده می‌کردند. بنابراین عربستان خود به قیمت بیش از 90 دلار در هر بشکه نیازمند است تا بودجه سالانه خود را متوازن نگه دارد.
عربستان این ریسک را می‌کند که می‌تواند در قیمت پایین‌تر نفت، در مقایسه با روسیه و ایران مدت بشتری دوام بیاورد و بنابراین این عملیات نسبتا کوتاه‌مدت خواهد بود.
اما تاکنون تاثیر این اقدام در سیاست خارجی روسیه مشهود نبوده است. حمایت از بشاراسد رئیس‌جمهوری سوریه بشدت از سوی روسیه ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی از این بود که در پایان هفته گذشته، سربازان روسیه وارد غرب اوکراین شدند.
گاردین سپس می‌افزاید: اما کاهش شدید قیمت نفت سبب خواهد شد تولید نفت و گاز در برخی میادین شیل آمریکا ادامه پیدا نکند. این واقعیت به ویژه در مورد میادینی جدید که برای تامین هزینه‌های راه‌اندازی به قیمت بالاتر نفت نیاز دارند، صادق است.
در مورد میادین قدیمی‌تری که به دلیل خالی‌شدن سریع ذخایرشان، شرکت‌ها ناچار شده‌اند با صرف هزینه‌‌های بیشتر، عمق حفاری‌ها را افزایش دهند نیز این واقعیت درست است.
آخر هفته گذشته، جرج اوسبورن سیاستمدار محافظه‌کار انگلیسی، اعلام کرد:‌ طرفدار ایده گذاشتن درآمدهای بدست آمده از تولید نفت شیل در شمال انگلستان در یک صندوق سرمایه‌گذاری است.
این ایده از ادامه اتلاف هر روز بودجه جلوگیری می‌کند، اتفاقی که متأسفانه برای درآمد نفت دریای شمال در حال رخ‌دادن است.
گاردین در پایان تاکید می‌کند: در حقیقت، خدعه طراحی شده برای پیروز شدن به روسیه و ایران، قطعا سرانجام خوبی نخواهد داشت و کاهش تولید نفت شیل و افزایش وابستگی آمریکا به واردات نفت از عوارض جانبی آن است.