kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
براساس آمار گمرک

امارات بزرگترین صادرکننده کالا به ایران است

واردات ایران از کشورهای مختلفی صورت می‌گیرد اما برخی از این کشورها سهم بیشتری از صادرات کالا به ایران را در اختیار دارند.


به گزارش ایسنا، در هفت ماهه سال جاری بیشترین کالاهای وارداتی ایران از امارات متحده عربی به کشور وارد شده‌اند که براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک ایران در این مدت پنج میلیون و 105هزار تن کالا از این کشور به ایران وارد شده است.
براساس این گزارش: ارزش این مقدار کالای وارداتی در این مدت به حدود 7میلیارد و 375میلیون دلار یا 190هزار و 153میلیارد ریال می‌رسد که به این ترتیب سهم امارات از کالاهای وارداتی ایران از لحاظ وزنی 22درصد و از لحاظ ارزش 24درصد از کل کالاهای وارداتی کشور است.
درحالی که امارات در مدت مشابه سال گذشته نیز رتبه اول را در بین صادرکنندگان کالا به ایران در اختیار داشته، واردات کالا از این کشور نسبت به سال گذشته بیش از 47درصد افزایش یافته است.
همچنین در این مدت پس از امارات، چین بیشترین سهم را در کالاهای وارداتی ایران با صادرات 3 میلیون و 32هزار تن کالا به ارزش 6میلیارد و 979میلیون دلار به کشورمان به خود اختصاص داده است و به این ترتیب چین نیز به لحاظ ارزش بیش از 23درصد از کل واردات ایران را به خود اختصاص داده است. همچنین در این مدت واردات از چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54درصد افزایش یافته است.
ایران همچنین 779هزار تن کالا در هفت ماهه سال جاری از جمهوری کره وارد کرده که ارزش این معاملات به حدود 2میلیارد و 363میلیون دلار می‌رسد و برهمین اساس جمهوری کره نیز 7/81درصد از کل واردات ایران را به خود اختصاص داده است.
واردات از این کشور نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10درصد افزایش یافته است.
به این ترتیب امارات، چین و کره سه کشور مهمی هستند که عمده واردات ایران از آنها انجام می‌شود و پس از این سه کشور هند، ترکیه، آلمان، سوئیس، ایتالیا و هلند بیشترین سهم را از کالاهای وارداتی ایران در اختیار دارند.