kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹

تولید محصولات خوشمزه با نانو کودهای ارگانیک

محققان ایرانی موفق به تولید نانو کود ارگانیک شدند که کشاورزان با استفاده از این کودها می‌توانند محصولات باغی اعم از میوه و سبزی خوش طعم تولید کنند.


نانو کود ارگانیک محصول دانش بینایی است که بدون مشابه خارجی و داخلی برای استفاده در صنعت کشاورزی با استفاده از فناوری نانو تولید شده است.
«علی مرادزاده» مجری این طرح با اشاره به اینکه این طرح توسط محققان فعال در حلقه نانو مستقر در دانشگاه ابهر انجام شده است، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی منجر به عوارض منفی زیست‌محیطی فراوانی می‌شود که خوشبختانه در بسیاری از کشورها استفاده از این کودها کاهش یافته و در برخی کشورها ممنوعیت مصرف برای آنها وضع شده است.
وی با بیان اینکه برای جایگزینی کودهای شیمیایی کودهای طبیعی نظیر کودهای دامی، طیور، خاک برگ و نیز کودهای ورمی کامپوست معرفی شده‌اند، بیان کرد: کودهای طبیعی عوارض منفی زیست‌محیطی ندارند ولی سرعت تجزیه و تبدیل آنها به مواد قابل جذب گیاهان طولانی بوده و نمی‌توانند به موقع همه نیازهای گیاهان را فراهم نمایند.
وی اظهار داشت: کودهای ورمی کامپوست نسبت به کودهای طبیعی قابلیت جذب بهتری دارند ولی تولید آنها فرایند زمانبری است و مقدار تولید آنها هنوز برای جایگزین شدن با کودهای شیمیایی کفایت نمی‌کند.
مرادزاده افزود: نانو کودهای ارگانیک از فرآوری کودهای طبیعی دامی و مرغی به دست می‌آیند و مشکلات کودهای طبیعی و کودهای ورمی کامپوست را ندارند.
وی ادامه داد: زمان تولید نانو کود ارگانیک بسیار سریعتر از کودهای ورمی کامپوست است و سرعت تجزیه و قابل جذب شدن آنها بسیار بیشتر از کودهای ورمی کامپوست و کودهای طبیعی اما کمتر از کودهای شیمیایی است بنابراین این کود به موقع در دسترس گیاه قرار گرفته و هدر نمی‌رود.
مجری طرح بیان کرد: اثر نانو کودهای ارگانیک بارها به صورت علمی و آماری بر روی محصولات مختلف کشاورزی بررسی شده است و بارها توسط چند کشاورز نمونه نیز به صورت عادی در زمین‌های زراعی استفاده شده و در تمام آنها نتایج مثبت استفاده از این کودها نشان داده شده است.
وی گفت: این نوع نانو کود هیچ نوع افزودنی شیمیایی ندارند بنابراین هیچ نوع عوارض منفی زیست‌محیطی نخواهند داشت.
مرادزاده یادآور شد: نانو کود ارگانیک به چهار شکل مختلف از جمله به صورت چال کود در پای درختان و یا داخل خاک گلدان، پاشش این نانو کود بر روی خاک مزرعه قبل از جوانه زدن محصولات، ریختن نانو کود ارگانیک در آب آبیاری غرقابی و اسپری کردن مخلوط سوسپانسیونی نانو کود ارگانیک بر روی برگ بوته‌ها و درختان استفاده می‌شود.
وی افزود: سرعت تجزیه و قابل جذب شده نانو کود ارگانیک در خاک بیشتر از ورمی کامپوست و کودهای طبیعی است ولی مثل کودهای شیمیایی خیلی سریع و هدر رو نمی‌باشد، استفاده از نانو کود ارگانیک علاوه بر افزایش مقدار محصول و افزایش وزن تک میوه، باعث افزایش حداقل دو برابری در کیفیت محصولات (عناصر غذایی محصولات) می‌شود.
وی بیان کرد: طعم و مزه محصولات تغذیه شده با نانو کود ارگانیک بسیار بهتر از محصولات مشابه دیگر است، همچنین استفاده از نانو کود ارگانیک باعث افزایش دوره باردهی و مقاومت بوته‌ها به سرمای هوا می‌شود.
وی بیان کرد: نانو کود ارگانیک هیچ‌گونه مواد افزودنی و شیمیایی ندارد و از بابت تاثیرگذاری دو برابر دیگر کودها از طریق برگ درخت و ریشه جذب دارد و از بابت رشد بوته و نهال نیز دو برابر تاثیرگذار است.
وی افزود: تاثیر این کود برخوش طعمی میوه در دو پایان نامه بررسی و همچنین در فهرست ثبت اختراعات قرار گرفته است و اکنون ستاد توسعه فناوری نانو نیز برای تجاری سازی این فناوری مجوز صادر کرده است.
این محقق بیان کرد: این کود بر روی درخت گردو، پسته در کرمان، ذرت در شهرستان تاکستان، گل رز و توت‌فرنگی در هشتگرد و بر روی لوبیا سبز در شهرستان‌های ابهر و زنجان بکار گرفته شده است و به لحاظ طعم و درشتی میوه‌ها جواب مثبت داده است.
وی گفت: تولید این کودکاری جدید است که برای اولین بار انجام شده است و تاکنون مشابه خارجی نداشته است، این فناوری به صورت پودر و همچنین به صورت مایع با استفاده از دستگاه سم‌پاشی استفاده می‌شود.
مرادزاده یادآور شد: با توجه به اینکه هیچ‌گونه مواد شیمیایی دراین کود وجود ندارد می‌توان آن را به صورت خانگی نیز استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه این کود به لحاظ قیمت بهای پایینی دارد، افزود: به لحاظ محیط‌زیستی نیز اصلا مخرب نیست زیرا مواد اولیه آن، کودمرغی و دامی است که با فرمول خاصی تهیه شده است.
وی گفت: از صفر تا صد این فناوری به لحاظ طراحی و ساخت دستگاه‌ها و نحوه تولید در داخل توسط محققان در حلقه نانو مستقر در دانشگاه ابهر انجام شده است.
این مجری بیان کرد: نخستین دستگاه برای تهیه نانو کود در سال 85 ساخته شده است و در این مدت تغییراتی بر روی این دستگاه انجام شد، اکنون با توجه به اینکه به صورت نیمه صنعتی درحال تولید است در مرحله تجاری‌سازی و جذب سرمایه‌گذار است.
این طرح در هفتمین جشنواره فناوری نانو یکی از 22 طرح ارایه شده در بخش ایده‌های نوآورانه بود.