kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶

 بایدن و مسئله حمایت از اسرائیل(نگاه)

 
 
 
سید محمد امین آبادی
195 روز از جنگ غزه می‌گذرد. جنگی که در آن رژیم صهیونیستی با حمایت کامل آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی همه قواعد آمره بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. وزارت بهداشت غزه در جدیدترین گزارش خود می‌گوید آمار شهدا تقریباً به 34 هزار تن رسیده است. همچنان هزاران تن نیز زیر آوارها هستند که آنها را نیز باید جزو شهدا به حساب آورد. تعداد مجروحان نیز طبق همین گزارش به بیش از 76 هزار تن رسیده است. سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود درباره جنگ غزه اعلام کرده است در 6 ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار زن در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند. در این گزارش آمده است که از میان ۱۰ هزار زنی که توسط رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند ۶ هزار نفرشان مادر بوده‌اند که حالا بعد از جان باختن، ۱۹ هزار فرزند یتیم از آنها بر جای مانده است. سازمان ملل متحد می‌گوید زنانی که جان سالم به در برده‌اند آواره شده و با گرسنگی و قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این گزارش آمده است که بیش از یک میلیون زن و دختر فلسطینی در نوار غزه با «گرسنگی فاجعه‌بار» مواجه هستند و عدم دسترسی به غذا، آب آشامیدنی سالم، سرویس بهداشتی فعال یا آب جاری، خطرات تهدیدکننده‌ای برای زندگی آنها ایجاد می‌کند. بر اساس این گزارش هر ۱۰ دقیقه نیز یک کودک در غزه مجروح می‌شود یا جان خود را از دست می‌دهد.
در این جنگ برخلاف بسیاری از جنگ‌های قبلی در کره زمین اسرائیل خانه‌ای‌، مدرسه‌ای، مسجدی، کلیسایی‌، درمانگاهی و بیمارستانی نماند که حمله نکرده باشد. حمله به آوارگان، حمله به کاروان‌های امدادرسانی‌، حمله به خبرنگاران و حمله به کسانی که در صف غذا ایستاده بودند بدعت‌های خطرناکی بود که در این جنگ‌، رژیم صهیونیستی آنها را پایه‌گذاری کرد بدون این که ترسی از واکنش حامیان و متحدان خود در اروپا و آمریکا داشته باشد. این رژیم با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق حرمت اماکن دیپلماتیک را نیز در جهان زیر پا گذاشت و منطقه را به آستانه جنگ کشاند‌، حمله‌ای که البته با واکنش قاطع جمهوری اسلامی ایران روبه رو شد و ایران در شب تسویه حساب با رژیم خاک سرزمین‌های اشغالی را با صدها موشک و پهپاد هدف قرار داد تا به همه جهان نشان دهد که عبور از خطوط قرمز چه عواقبی می‌تواند داشته باشد.
اما سؤالی که در این میان وجود دارد این است که «بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بر اساس کدام منطق و عقلانیت همچنان به دفاع از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های آن ادامه می‌دهد. بیش از 6 ماه از جنگ غزه می‌گذرد و همین مقدار نیز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است. 5 نوامبر 2024 (15 آبان سال جاری ) قرار است انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شود. بایدن در این انتخابات جدای از این که باید با چالش‌هایی مثل تورم، زوال حافظه و گاف‌های روزانه خود دست و پنجه نرم کند مشکل بزرگی نیز به نام افکار عمومی آمریکا دارد. تمامی گزارش‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم آمریکا با حمایت‌های گسترده آمریکا از رژیم اسرائیل در جنگ غزه مخالف هستند. بایدن در هر ایالتی و در هر شهری که برای سخنرانی انتخاباتی پا می‌گذارد با سیل جمعیت مخالفان جنگ غزه مواجه می‌شود. حمایت‌های دولت بایدن از رژیم اشغالگر اسرائیل و عدم توجه به افکار عمومی آمریکا که از جنایت‌های «تل‌آویو» در نوار غزه شوکه شده‌اند، موجب شده است که حمایت‌ها از بایدن در آمریکا به پایین‌ترین حد خود برسد که به نوشته رسانه‌های این کشور دموکرات‌ها را در مورد نتایج انتخابات آبان ماه به شدت نگران کرده است. خود رسانه‌های آمریکایی نیز معترف هستند که حمایت بی‌چون و چرای بایدن از رژیم کودک کش صهیونیستی وضعیت سیاسی وی را به خطر انداخته است. تارنمای «هیل» چندی پیش در این زمینه نوشته بود که با شدت گرفتن جنگ غزه واکنش «جو بایدن» به این درگیری موجب کاهش حمایت سیاسی از وی شده است. تمامی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای دهندگان دموکرات یعنی حامیان اصلی بایدن از موضع بی‌چون و چرای وی در حمایت از جنایت‌های رژیم اسرائیل و زیرپاگذاشتن اصول اخلاقی از سوی وی به شدت ناراضی هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها بیش از سایر گروه‌ها معتقدند که کمک‌های نظامی به اسرائیل باید به‌طور کامل قطع شود. جامعه آمریکایی‌های عرب تبار و جامعه مسلمانان آمریکا نیز که در انتخابات قبلی از بایدن حمایت کرده بودند در این دوره به شدت از رویکرد بایدن در قبال جنگ غزه ناراحت و عصبانی هستند و خواستار توقف ارسال سلاح به اسرائیل هستند. 
تداوم وضعیت کنونی و حمایت بی‌چون و چرای اسرائیل از جنایت‌های این رژیم در غزه و اقدامات تجاوزکارانه نتانیاهو در منطقه ممکن است منجر به یک جنگ منطقه‌ای آن هم در چند ماه مانده به انتخابات در آمریکا بشود مسئله‌ای که با توجه به سابقه شکست‌ها در جنگ افغانستان و عراق، افکار عمومی مردم آمریکا به شدت از آن هراس دارند و هر رئیس‌جمهوری که این کشور را به جنگ دیگری بکشاند ممکن است با رای دادن به رقیب وی تنبیه کنند. بایدن با توجه به وضعیت کنونی که حمایت از رژیم اسرائیل هیچ توجیهی به لحاظ عقلانیت ابزاری برای وی و حزب دموکرات ندارد و ممکن است این حزب انتخابات را آبان ماه آینده به جمهوری‌خواهان ببازد همچنان به حمایت خود از رژیم اسرائیل ادامه می‌دهد حتی اگر مردم شعار «جوی نسل‌کش » علیه او سر بدهند. شاید الان به خوبی شادمانی صهیونیست‌ها از روی کارآمدن بایدن در انتخابات سال 2020 را به خوبی درک کرد «شموئل روسنر»، ستون‌نویس صهیونیست روزنامه نیویورک تایمز 4 سال پیش که بایدن در آمریکا به قدرت رسید در‌باره او نوشته بود«‌بایدن یک صهیونیست است و اسرائیل کاملاً از انتخاب او شادمان خواهد شد» بایدن سال 2015 و در سخنرانی خود در بیت‌المقدس در جمع صهیونیست‌ها درباره علاقه قلبی و عمیق خود به رژیم صهیونیستی گفته بود: « همه شما می‌دانید من عاشق اسرائیل هستم» بایدن سال 2014 نیز در اندیشکده بروکینگز گفته بود: «مناسبات ما و اسرائیل فراتر از روابط سیاسی است. حمایت ما از اسرائیل، یک تعهد اخلاقی محسوب می‌شود. تعهدی که باید نسبت به آن پایبند باشیم.گرچه مناسبات ما و اسرائیل بر اساس اصول استراتژیک‌، راهبردی و تأمین منافع ایالات متحده و تل‌آویو نیز صورت می‌گیرد، اما تعهد اخلاقی خود را نباید در دفاع از اسرائیل فراموش کنیم. این یک قاعده و یک حقیقت است. » بایدن در دیدار خود از تل‌آویو و در بحبوحه جنگ که رژیم صهیونیستی در حال کشتار کودکان و زنان غزه بود نیز خطاب به نتانیاهو گفته بود:«من باور ندارم برای صهیونیست بودن باید یهودی بود. من صهیونیست هستم.» بنابراین از یک صهیونیست که به حمایت ایدئولوژیک از رژیم صهیونیستی کاملاً متعهد است نباید انتظار داشت که کاری جز حمایت از نسل‌کشی ملت فلسطین انجام دهد‌، حتی اگر این حمایت به نابودی وی منجر شود و هیچ توجیه عقلانی نداشته باشد.