kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶

جاسوسی دولت آمریکا از شبکه‌های اجتماعی به روایت بنیانگذار تلگرام

 
 
 
بنیانگذار تلگرام اعلام کرد به امنیت شبکه‌های اجتماعی توسعه‌یافته در آمریکا اعتمادی ندارد چرا که دولت آمریکا از این شبکه‌ها برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده می‌کند و این جاسوسی همواره به دلایل امنیتی توجیه می‌شود.
مسئله امنیت شبکه‌های اجتماعی در بین دولت‌ها در 5 قاره جهان به یک موضوع بسیار جدی تبدیل شده است. دولتی را نمی‌توان یافت که بر ضرورت کنترل این شبکه‌ها در جهت منافع عمومی واقف نباشد. حمایت از امنیت داده‌ها و جلوگیری از استفاده از این شبکه‌ها بر ضد منافع کشور مسئله‌ای نیست که چندان مورد مناقشه باشد. بنیانگذار تلگرام نیز طی مصاحبه تازه‌ای از جاسوسی دولت آمریکا از مردم این کشور از طریق این شبکه‌ها خبر داده و گفته است به این شبکه‌ها اعتمادی ندارد.
«پاول دوروف» در مصاحبه با تاکر کارلسون مفسر و نویسنده سیاسی محافظه‌کار آمریکایی اعلام کرد که به پلتفرم‌های توسعه یافته در آمریکا اعتماد ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، او در این مصاحبه به کارلسون گفت: شاید به نظر خنده دار بیاید اما به طور پیش فرض تصور می‌کنم دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنم، در معرض خطر قرار دارند. زیرا کاربران از آیفون یا از موبایل اندروید استفاده می‌کنند و پس از آنچه در آمریکا تجربه کردم، از لحاظ امنیتی، اعتماد بسیار اندکی به پلتفرم‌هایی دارم که در آمریکا توسعه یافته‌اند. او در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد آژانس‌های امنیتی آمریکا از جمله اف‌.بی.‌آی توجه خاصی به او دارند. این سازمان‌ها سعی کرده‌اند یکی از مهندسان او را به استخدام خود دربیاورند تا به پلتفرم تلگرام نفوذ کنند. «پاول دوروف»، درباره آزادی بیان هم در اینترنت، گفت:‌ «بزرگ‌ترین فشار بر تلگرام، از جانب دولت‌ها نیست و از سوی اپل و گوگل است. وقتی پای آزادی بیان مطرح می‌شود، ‌ این دو پلتفرم اساساً هرچه که می‌توانید بخوانید یا در تلفن هوشمند خود دسترسی داشته باشید، سانسور می‌کنند.» به گزارش ایسنا این کارآفرین روسی گفت: اگر فکر کنید، می‌بینید تقریباً هرکسی که در دنیا تاکنون یک اپلیکیشن تلفن هوشمند دانلود کرده است، این کار را از طریق این دو شرکت انجام داده است و این، قدرت عظیمی است؛ آن‌قدر عظیم است که دولت‌ها تلاش می‌کنند مقرراتی را برای رفتن بخشی از این قدرت از اپل و گوگل، تصویب کنند. وی ادامه داد: ‌این دو شرکت، دستورالعمل‌های کلی دارند که مخالفت با آنها دشوار است اما تلگرام به خاطر گوگل و اپل مجبور شده است برخی محتواها را حذف کند زیرا در غیر این صورت، از فروشگاه‌های برنامه این دو شرکت حذف می‌شد و این به معنای محروم شدن دسترسی بخش عظیمی از جمعیت جهان به یک ابزار ارزشمند بود. مؤسس تلگرام همچنین اعلام کرد جمعیت کاربران ماهانه فعال این اپلیکیشن پیام‌رسان، ظرف مدت یک سال، از یک میلیارد نفر عبور خواهد کرد.