kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۴۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷

«معجزه قرن» در یک مستند رادیویی؛ پیرمرد بی‌سوادی که حافظ قرآن شد (اخبار ادبی و هنری)

تهیه‌کننده «معجزه قرن» که سال گذشته در برگزیده دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک برگزیده شد، گفت: این اثر درباره زندگی کربلایی کاظم ساروقی، پیرمرد بی‌سوادی بود که به صورت ناگهانی حافظ کل قرآن شد.
 
 
 
فاطمه قاسم‌آبادی برگزیده دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک و تهیه‌کننده رادیو قرآن گفت: سال گذشته برای دوره دوم جشنواره پژواک دو اثر به جشنواره ارسال کردم. یکی از آثارم به نام تنها در میانه و دیگری معجزه قرن بود که هر دو اثرم به مرحله نهائی راه یافت، اما برنامه معجزه قرن رتبه کسب کرد و برگزیده شد. وی با تاکید بر توجه به آموزش در ساخت مستندهای رادیویی، عنوان کرد: سوژه، روایت داستان و ساختار مستند رادیویی معجزه قرن منجر به برگزیده شدن این مستند در دومین دوره از جشنواره پژواک شد.
تهیه‌کننده «معجزه قرن» در آستانه افتتاحیه سومین جشنواره مستند رادیویی پژواک با اشاره به داستان مستند معجزه قرن که در جشنواره برگزیده شد، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این اثر درباره زندگی کربلایی کاظم ساروقی، پیرمرد بی‌سوادی بود که در یکی از روستاهای اراک زندگی می‌کرد. پیرمرد ساده و بی‌آلایشی که خیلی به واجبات همچون پرداخت زکات و خمس و... اهمیت می‌داد. طی داستانی که در این مستند روایت می‌شد برای او اتفاقاتی می‌افتد که به صورت ناگهانی حافظ کل قرآن شد و هر کجا که کلمات قرآن را می‌دید برای او قابل تشخیص بود. از او به دلیل اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشت، امتحان‌های متعدد گرفته می‌شد و...
تهیه‌کننده رادیو قرآن یکی از دلایل برگزیده شدنش را انتخاب سوژه و نوع پرداختش دانست و افزود: از نقاط قوت این اثر می‌توانم به سوژه و نوع ساخت این اثر اشاره کنم. با توجه به آموزش‌هایی که در معاونت صدا دیده بودم سعی کردم از صداهای مختلف و واقعی در ساخت مستندم استفاده کنم. این مستند به گونه‌ای بود که شخصی داستان را تعریف می‌کرد. نوع روایت، گره قصه و... منجر به جذابیت شنیداری این مستند شد. گرچه به دلیل این‌که خود کربلایی کاظم ساروقی در قید حیات نبود، بیشتر از صوت‌های آرشیوی استفاده شده بود، اما داستان بسیار شیرین روایت شده بود. وی ادامه داد: امسال هم با برنامه مستمر شبکه رادیو قرآن با عنوان طعم آفتاب که یک مجله ترکیبی با محوریت سبک زندگی است، در جشنواره شرکت کردم. یک مستندنوشت که یک طرح مستند است را هم ارسال کردم.
مراسم افتتاحیه سومین جشنواره پژواک روز چهارم اردیبهشت همزمان با سالگرد رادیو در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو ساعت ۱۴
برگزار می‌شود و اختتامیه ۲۹ اردیبهشت است.