kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
نگاهی به پدیده خودکشی در میان سربازان رژیم صهیونیستی

تیر خلاص وجدان


فریده شریفی
رژیم صهیونیستی در روز هشتم ژوئیه 2014 (15تیرماه) برای سومین بار از سال 2008 به نوار غزه حمله کرد و این منطقه را از زمین و هوا مورد اصابت موشک‌های آمریکایی قرار داد.
اسرائیل در 6 سال گذشته سه بار به غزه حمله کرده است. جنگ اول در سال 2008 که 22 روز طول کشید، جنگ دوم در سال 2012 که 8 روز طول کشید و جنگ سوم در سال 2014 روی داد که 50 روزه بود.
جنگ اخیر علاوه بر اینکه با جنگ‌های پیشین تفاوت‌های زیادی داشت، برای مردم غزه و جریان مقاومت نیز پیامدهای متعددی داشت. پیامدهایی که رژيم صهیونیستی نیز از آن مصون نماند!
در این جنگ رژیم تل‌آویو علاوه بر اینکه به هیچ‌یک از اهداف خود نرسید، به جز رسوایی و آبروریزی و یاس و ناامیدی نتیجه‌ای دیگر به دست نیاورد.
در جنگ 50 روزه به دلیل افزایش توان نظامی جریان مقاومت، احساس ناامنی در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی افزایش یافت و آسیب‌پذیری قدرت بازدارندگی اسرائيل به ویژه سامانه دفاعی گنبد آهنین بیش از پیش آشکار شد. هزینه‌های سنگین اقتصادی، افزایش مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی به کشورهای دیگر، تشتت و درگیری میان اعضای کابینه رژیم بر سر پیامدهای ناشی از جنگ، به رسمیت شناختن فلسطین از سوی کشورهای مختلف و... از جمله آثار مثبتی است که در جنگ اخیر غزه محقق شد و موجب پیروزی مقاومت فلسطین بر صهیونیست‌ها گردید.
این جنگ چهره جنایتکار رژيم صهیونیستی را نیز بیش از پیش برای جهانیان آشکار ساخت و باعث انزوای بیشتر این رژیم در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شد.
مهم‌ترین پیامد جنگ 50 روزه
اما یکی از مهم‌ترین پیامدهای جنگ 50 روزه غزه افزایش آمار خودکشی در میان نظامیان اسرائيلی است که همچنان ادامه دارد و موجب نگرانی مقامات تل‌آویو شده است.
گزارش رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های صهیونیستی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که در طول دو ماهی که از جنگ غزه گذشته است دست کم 20سرباز یا افسر اسرائيلی با سلاح‌هایی که مردم مظلوم غزه را نشانه گرفته و به شهادت رسانده بودند خودکشی کردند. این درحالی است که رژيم تل‌آویو تعداد این افراد را سه نفر اعلام کرده است. بسیاری از این نظامیان اعتراف کرده بودند که پس از وقوع جنگ 50 روزه، خواب و خوراک نداشته و عذاب وجدان امانشان را بریده بود.
خانواده‌های این نظامیان نیز اعتراف کردند که پس از پایان جنگ، این افراد لحظه‌ای آرامش نداشته و دچار حالت افسردگی و روان‌پریشی شده بودند و به جز مرگ به چیز دیگری فکر نمی‌کردند.
این نظامیان نتوانستند ویرانی‌ها و قتل‌هایی را که در باریکه غزه و نسبت به مردم مظلوم این منطقه روا داشتند از خاطر خود پاک کنند و دست به خودکشی زدند. در همین رابطه رسانه‌های اسرائيلی اخیرا در اقدامی نادر از خودکشی سه نفر از نیروهای نخبه «هنگ گیوعاد» که در تجاوز زمین شرکت داشتند خبر دادند و اعلام کردند که این سه نفر به دلیل «مشکلات روانی ناشی از جنگ اخیر غزه و با سلاح شخصی» به زندگی خود پایان داده‌اند.
«داف حنین» یکی از اعضای کنست اسرائيل (پارلمان) در این باره اعتراف کرد که ارتش اسرائيل برای حفظ اقتدار خود می‌خواهد این حقایق را انکار کند گویی که مشکلاتی وجود ندارد ولی مقامات اسرائيل به ویژه شخص نخست‌وزیر باید بداند که مشکلات زیادی وجود دارد و جنگ غزه و صحنه‌های ویرانی و کشتار فلسطینیان بر روحیه نظامیان اسرائيلی اثر گذاشته است.
مقامات تل‌آویو تلاش زیادی در سانسور حقایق و طفره رفتن از پاسخگویی در مقابل خودکشی نظامیان اسرائيلی به خرج می‌دهند اما واقعیت این است که پس از تجاوز اخیر اسرائيل به غزه صدها نظامی اسرائيلی به روان درمانی نیاز پیدا کردند. و برخی از آنها به دلیل مشکلات روانی دست به خودکشی زدند. این رویه به قدری در ارتش رژيم صهیونیستی افزایش یافته که می‌توان به جرات ادعا کرد پدیده خودکشی یکی از دلایل اصلی کشته شدن نظامیان این رژيم است. ارتش رژيم صهیونیستی در شش سال گذشته شاهد خودکشی 127 نظامی خود بوده است. بالا بودن آمار خودکشی میان ارتش اسرائيل نشان دهنده وخامت روحیه نظامیانی است که به قتل عام و کشتار فلسطینیان دست زده‌اند و به دلیل عذاب وجدان، افسردگی و مشکلات خاص روحی و روانی، ترجیح می‌دهند به زندگی خود پایان دهند. هرچند که آمار واقعی خودکشی در ارتش اسرائيل منعکس نمی‌شود و میزان واقعی بسیار بالاتر است اما شمار بالای نظامیان که دست به خودکشی زده‌اند حاکی از وضعیت بغرنج روحی این افراد است.
وزارت دفاع رژیم صهیونیستی ادعا دارد که تنها یک نظامی در ماه خودکشی می‌کند اما منابع آگاه در وزارت جنگ این رژيم اعتراف کردند که خودکشی عمده‌ترین دلایل مرگ سربازان است و نیمی از قبرهای موجود در قبرستان نظامی اسرائيلی‌ها متعلق به سربازانی است که خودکشی کرده‌اند.
بنابر اعلام وزارت دفاع رژیم صهیونیستی، سربازانی که طی دو ماه اخیر جان خود را از دست دادند به دلایل بیماری، حادثه ترافیکی و... بوده است، اما اندکی بعد منابع ناشناس نظامی اعلام کردند که بیشتر این نظامیان به دلیل مشکلات روحی ناشی از جنگ اخیر دست به خودکشی زده‌اند.
به گفته «مولی لحاد» روانپزشک اسرائيلی در مواردی که فردی اقدام به خودکشی می‌کند عموما موضوعاتی از جمله افسردگی در سابقه فرد وجود دارد حال آن که این افراد پیش از مرگ هیچ ملاقاتی با مشاور نداشته‌اند.
این روانپزشک اسرائيلی اذعان می‌دارد که شدت افسردگی، درماندگی و عذاب وجدان برخی از نظامیان اسرائيلی از کشتار زنان و کودکان به حدی است که حتی به پزشک یا مشاوران درمانی مراجعه نمی‌کنند و سریعا اقدام به خودکشی می‌نمایند.
خودکشی در میان نظامیان رژیم صهیونیستی امری غیرعادی نیست اما مسئله‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد این است که همه نظامیانی که خودشان را کشته‌اند در خشونت شدید و عملیات بی‌رحمانه در حملات غزه دست داشتند و بعد از پایان جنگ دچار عذاب روحی شده‌اند.
در واقع جنایات ارتش رژیم صهیونیستی سرانجام گریبانگیر نیروهای خود آن شده است و این نکته‌ای است که مقامات ارتش رژیم صهیونیستی بدان پی برده‌اند اگرچه از اعتراف صریح به آن خودداری می‌کنند.
آمار خودکشی‌ها نشان می‌دهد که حجم خشونت‌ها در حملات به نوار غزه بدون شک صدها سرباز را به سوی خودکشی خواهد کشاند چرا که کابوس جنایت‌ها نظامیان را رها نمی‌کند و دیر یا زود تعداد کشته‌های نظامیان اسرائيلی بر اثر خودکشی از تعداد نظامیانی که درگیر جنگ بوده‌اند بیشتر خواهد شد.
رژیم جنایتکار صهیونیستی درطول جنگ 50 روزه بیش از 2000 فلسطینی بی‌گناه که اکثر آنان زن و کودک بودند را به شهادت رساند و هزاران نفر را مجروح و بی‌خانمان کرد و باید روزی تاوان این جنایت‌ها را بدهد.
بدون شک روزی فرا خواهد رسید که مقامات تل‌آویو از شروع جنگ دیگر با فلسطینی‌ها طفره خواهند رفت و این مسئله نه به خاطر هزینه‌های سرسام‌آور جنگ یا ترس از حملات موشکی گروه‌های مقاومت است، بلکه به این دلیل است که با آغاز جنگ دیگر تعداد نظامیانی که به دلیل ارتکاب جنایات بشری دست به خودکشی می‌زنند رسوایی بزرگی برای مقامات اسرائيلی به بار خواهد آورد.