kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
معاون وزیر راه و ‌ترابری اعلام کرد

خارج‌سازی 11 شناور مغروقه از اروند و کارون

مدیرعامل سازمان بنادر گفت: امسال 11 شناور مغروقه از دهانه بندر شهید حقانی و بندر لنگه خارج شد و درحال پیگیری تعیین CVC و مرز مشترک بین ایران و عراق در اروند هستیم تا مغروقه‌های این آبراهه نیز در راستای ایمن‌سازی مسیر خارج شود.


محمد سعیدنژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس افزود: هم اکنون 63 فروند شناور مغروقه در اروندرود وجود دارد که از این تعداد 35 فروند در آب‌های داخلی کشور (سمت ایران) قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تاکنون اقداماتی که به منظور خارج‌سازی شناورهای مغروقه انجام شده است، شامل خارج‌سازی سه فروند شناور درسال جاری در اروندرود است؛ همچنین هشت فروند شناور و اجسام مغروقه درکارون خارج‌سازی شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: ایمن‌سازی سایر مسیرهای دریایی در خلیج فارس از جمله مسیرهای مسافری دریایی از دیگر اقدامات سازمان بنادر است که هم اکنون نیز دنبال می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در همین راستا شناور مغروقه در دهانه ورودی بندر مسافری شهید حقانی و همچنین شناور مغروقه ورودی در بندر لنگه خارج‌سازی شده است و این اقدامات تا پاکسازی و ایمن‌سازی مسیرهای دریانوردی ادامه خواهد داشت.
وی گفت: هنوز در خور موسی چند فروند مغروقه وجود دارد که باید خارج سازی شوند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره هزینه خارج سازی مغروقه‌ها در آبراهه‌های جنوب گفت: طبق قانون،  وقتی مغروقه‌ای بیرون کشیده می‌شود، از محل فرو‌ش‌ آهن‌ آلات آن، بخش عمده‌ای از هزینه‌ها تأمین می‌شود و بخش عمده‌ای از این شناورهای مغروقه بدون مالک هستند.