kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸

کاهش اراضی جنگلی بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها باعث کم شدن پوشش جنگل در کشور شده است.


«بهزاد انگورج تقوی» تاکید کرد: برای بخش کمی از جنگل‌های کشور هم‌اکنون طرح جنگلداری داریم که براساس برآورد تنها شامل 18 درصد از جنگل‌های کشور می‌شود.
وی تصریح کرد: برای یک میلیون و 280 هزار هکتار از جنگل‌های غیر شمال طرح جنگلداری موجود است و در یک میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور طرح جنگلداری اجرا می‌شود.
معاون سازمان جنگل‌ها در ادامه تاکید کرد: بر اساس این آمار می‌توان گفت که میزان سطحی که جنگل‌ها دارای مدیریت حفاظتی هستند، بسیار کم است.
وی با تاکید بر اینکه در سال‌های آتی تمام جنگل‌های کشور زیر پوشش طرح‌های جنگلداری قرار می‌گیرد، گفت: در حال تهیه طرح جنگلداری برای همه جنگل‌های کشور هستیم و به مرور آن را اجرا می‌کنیم.
انگورج مساحت اراضی جنگلی کشور را پنج میلیون هکتار با یک تا 5 درصد پوشش عنوان کرد و افزود: بهره‌برداری‌ها باعث کم شدن پوشش جنگل‌های کشور شده است که لازم است نحوه اقدام در این خصوص با تغییراتی مواجه شود.
معاون سازمان جنگل‌ها با تاکید بر ضرورت تغییر در شرایط مدیریت اراضی جنگلی کشور، گفت: بنا داریم تا طرح‌های جنگلداری را به صورت مشارکت مردم و از طریق تشکیل تعاونی‌ها با هدف توانمندسازی جوامع محلی به اجرا
درآوریم.
وی تصریح کرد: مشارکتی کردن مدیریت جنگل‌های کشور یکی از دغدغه‌هایی است که ضروری است برای حفاظت بیشتر از عرصه‌های جنگلی کشور آن را به اجرا درآورد.
انگورج همچنین گفت: با مشارکت دادن مردم در طرح‌های جنگلداری و مدیریت منسجم‌تر باید سرانه سبز کشور را افزایش و مدیریت بر این اراضی را بهبود بخشیم.