kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران:

آمریکایی‌ها باید دست از ریاکاری بردارند

وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها باید دست از ریاکاری بردارند، آنها نمی‌توانند از یک طرف از کاهش شدت جنگ بگویند و از طرف دیگر خواستار امنیت در دریای سرخ و دیگر مناطق مهم و حساس منطقه غرب آسیا باشند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با وزیر امور خارجه مصر در جمع خبرنگاران، درباره اهداف دنبال شده در سفر خود به ژنو، اظهار داشت: در گفت‌وگوهای به عمل آمده در جریان سفر دو روزه به ژنو فرصت شد تا در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور پیدا کنیم و هم نسبت به آنچه که درخصوص پرونده سیاسی‌شده حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح است، مواضع تهران را تبیین کنیم و نقض فاحش و گسترده و نسل‌کشی در غزه را تبیین کنیم.
وی با بیان اینکه در عین حال با استفاده از این فرصت در کنفرانس خلع سلاح هم حضور پیدا کردیم، افزود: نشست دیگری نیز با هدف رسیدگی به تحولات در فلسطین برگزار شد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در حاشیه این برنامه‌های چندجانبه و بین‌المللی فرصتی شده تا با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای آسیایی، اسلامی، عربی و اروپایی گفت‌وگو داشته باشم، طبعا پیگیری مناسبات دوجانبه از جمله توافقاتی که در جریان دیدارها و تماس‌های جناب آقای دکتر رئیسی با سران کشورها مقابل در حدود ۲.۵ سال گذشته انجام شده بود مورد پیگیری قرار گرفت.
وزیر امور خارجه گفت: دیدار با رئیس صلیب سرخ جهانی و دبیرکل سازمان ملل هم از جمله دیگر برنامه‌های این سفر بود.
وی با بیان اینکه ما تلاش کردیم تا با استفاده از فرصت سفر نسبت به ضرورت توجه به امنیت پایدار در منطقه تمرکز داشته باشیم، اظهار داشت: چرا که امنیت امروز مسئله بسیار مهمی است که در سایه امنیت پایدار است که ما می‌توانیم توسعه پایدار اقتصادی و یک تجارت بین‌المللی قوی‌تر و نیرومندتری را داشته باشیم.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: از این منظر معتقدیم توقف جنایات رژیم صهیونیستی و توقف نسل‌کشی علیه غزه می‌تواند تأثیر و پیامد مثبت بر امنیت و آرامش در منطقه داشته باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: به صراحت در مواضعمان اعلام کردیم که آمریکایی‌ها باید دست از ریاکاری بردارند، آنها نمی‌توانند از یک طرف از کاهش شدت جنگ بگویند، کاهش شدت جنگ یعنی تشویق نتانیاهو به تداوم نسل‌کشی و از طرف دیگر خواستار امنیت در دریای سرخ و دیگر مناطق مهم و حساس منطقه غرب آسیا
باشند.
وی در پایان تاکید کرد که امنیت مقوله‌ای به هم پیوسته است و قابل تفکیک نیست.
امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات دیدارش با وزیر امور خارجه مصر، گفت: در این دیدار توافق شد گام‌های عملی در مسیر بازگشت روابط دو کشور را به حالت طبیعی را داشته باشیم.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه گفت‌وگوهای مفصلی را درخصوص چگونگی اجرای اراده، نیت و دستورالعمل رؤسای دو کشور داشتیم، ادامه داد: امور در مسیر خوبی در حال پیشرفت است امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم گام‌های رو به جلویی را در عمل برداریم.
وی تاکید کرد: درخصوص چگونگی ارسال کمک‌های ایران و توجه ویژه به مسائل انسانی در غزه و راه‌حل سیاسی جنگ و نسل‌کُشی کنونی در فلسطین با همتای مصری گفت‌وگوهای مهمی داشتیم.
وزیر امور خارجه ونزوئلا:
ونزوئلا از محاکمه جنایتکاران اسرائیلی حمایت می‌کند
انفعال در برابر اسرائیل جایز نیست
ایوان خیل پینتو وزیر امور خارجه ونزوئلا پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، در جمع خبرنگاران درباره سکوت جهان غرب در قبال حملات اسرائیل علیه مردم غزه و لزوم بازنگری در مکانیزم‌های حقوق بشری، اظهار داشت: درخصوص موضوع فلسطین، ونزوئلا موضع روشنی دارد. این یک نسل‌کشی توسط اسرائیل است. ما در سازمان ملل در این خصوص موضع بسیار انتقادی داشتیم که این وضعیت باید متوقف شود.
وی ادامه داد: با وجود تلاش‌هایی که شورای حقوق بشر انجام داده است، آنها موفق نشده‌اند که کشتار زنان، کودکان و مردان در فلسطین را متوقف کنند.
وزیرخارجه ونزوئلا افزود: در فلسطین شما مشاهده می‌کنید که بحران سیستم بین‌المللی سازمان ملل مشهود است. وی تصریح کرد: ما می‌بینیم که شورای حقوق بشر حساسیت‌هایی را در قبال کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا دارد اما درخصوص فلسطین این‌طور نیست.
وزیرخارجه ونزوئلا با بیان اینکه ونزوئلا از هرگونه محاکمه جنایات اسرائیل حمایت می‌کند، عنوان کرد: این مهم است که جامعه بین‌المللی در راستای مجازات متجاوز و عامل نسل‌کشی گام بردارد.
وی ادامه داد: ما خواستار آتش‌بس شدیم تا اینکه جنایت علیه بشریت در محکمه متناسب مورد بررسی قرار گیرد. این تنها راه‌حل این درگیری است.
وی گفت: منطبق با قطعنامه‌های سازمان ملل حقوق کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود.
وزیرخارجه ونزوئلا در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه تهدید اسرائیل به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه مردم فلسطین، گفت: همان‌طور که در کنفرانس خلع سلاح اعلام کردیم نگران قتل عام فلسطینیان توسط اسرائیل هستیم. اسرائیل متجاوز است؛ آنها همچنین از تهدید به استفاده از بمب اتم علیه فلسطینی‌ها دریع نکردند.
وی گفت: انفعال در قبال این موضوع جایز نیست و ما باید فعال باشیم و اسرائیل را محکوم کنیم.
تاکید امیرعبداللهیان
بر ارتقای روابط ایران و فنلاند به بهترین سطح
رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای خود در حاشیه پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوییس، با الینا والتونین وزیر امور خارجه فنلاند دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فنلاند را تبریک گفت و با اشاره به علاقه مندی ایران برای ارتقای روابط دو کشور به بهترین سطح، بر آمادگی برای تدوین نقشه راهی مشترک به این منظور تاکید کرد.
امیرعبداللهیان به برخی فرصت‌های مشترک برای همکاری دوجانبه و دارای منافع مشترک از جمله همکاری میان شرکت‌های دانش بنیان دو کشور و همکاری در زمینه کشاورزی اشاره کرد و با استقبال از همکاری‌های پارلمانی دو کشور، پیشنهاد کرد جلسات مشورت‌های سیاسی میان دو کشور در سطح مدیران سیاسی وزارتخانه‌های خارجه دو کشور برگزار شود.
وزیر امور خارجه با اشاره به بحران غزه و کشته شدن بیش از ۳۰ هزار فلسطینی که ۷۰ درصد از آنان زنان و کودکان هستند، گفت: متأسفانه با توجه به‌ سیاسی شدن موضوع حقوق بشر، برخی کشورهای مدعی حقوق بشر اجازه نداده‌اند که درخصوص این‌ همه کشتار وحشتناک، کمیته حقیقت یاب تشکیل شود.
والتونن وزیر خارجه فنلاند نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، از دعوت به‌عمل آمده جهت سفر به‌ ایران تشکر کرد و از تداوم گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مورد اهتمام مشترک استقبال کرد.
وی وضعیت نگران‌کننده انسانی در غزه را نگرانی مشترک دو کشور توصیف کرد و گفت ما معتقد به تداوم تلاش برای پیشگیری از یک تراژدی انسانی هستیم.
در این دیدار همچنین برخی از موضوعات دوجانبه سیاسی، اقتصادی و کنسولی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
دو طرف از تداوم گفت‌وگوهای مشترک استقبال کردند.
به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در صدر هیئتی دیپلماتیک به منظور شرکت در نشست عالی‌رتبه اجلاس سالیانه شورای حقوق بشر و بخش عالی‌رتبه اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد به ژنو سفر کرده است.
وزیر خارجه مصر: مایلیم روابط آینده با ایران
بر بنیان‌های استوار بنا نهاده شود
امیرعبداللهیان، در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود در ژنو، با سامح الشکری وزیر خارجه مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه در آغاز به دیدار رؤسای جمهور دو کشور در ریاض اشاره کرد و آن را نقطه حرکت جدید در روابط دو کشور دانست.
امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت تلاش‌های مشترک وزرای خارجه دو کشور در پیشرفت مناسبات فیمابین، توافق دو رئیس‌جمهور برای بررسی و سرعت بخشیدن به روابط دو کشور را بسیار مهم دانست.
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جز خیر برای مصر و منطقه نمی‌خواهد گفت: ما امنیت مصر را امنیت ایران‌ می‌دانیم و همکاری دو کشور از جمله در حمایت از فلسطین بر کل منطقه تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
وی از ارتباطات مردمی و‌ گردشگری بین دو کشور استقبال کرد و آن را در چارچوب توافق دو دولت قابل توسعه دانست.
امیرعبداللهیان نقش مصر را در حمایت از فلسطین و کمک به رفع محاصره انسانی غزه بسیار مهم خواند و به تبیین دیدگاه‌های کشورمان درخصوص فلسطین پرداخت. وی رژیم اشغالگر اسرائيل را ریشه بحران در منطقه خواند و بر لزوم تداوم تلاش‌های مشترک بمنظور توقف نسل‌کُشی فلسطینیان و ارسال فوری کمکهای بشردوستانه برای ملت فلسطین تأکید نمود.
سامح الشکری وزیر خارجه مصر نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، ابراز امیدواری کرد که این دیدارها زمینه بازیابی روابط دو کشور در راستای منافع مشترک دو ملت را فراهم کند.
وی با اشاره به دیدار بین دو وزیر در نیویورک و دیدار اخیر رئیسی و السیسی در ریاض، بازیابی روابط دو کشور براساس احترام‌ متقابل و منافع مشترک را از اولویت‌های مصر دانست و‌ گفت: سیاست مصر تلاش برای بنیان نهادن همکاری‌های مشترک بر مبنای منافع مشترک است و همچنین روابط دو کشور می‌تواند عامل مهمی برای ثبات و مهار بحران‌های منطقه‌ای باشد.
وزیر خارجه مصر با ابراز خرسندی از احیای روابط ایران و عربستان گفت مایلیم روابط آینده ایران و مصر نیز بر بنیان‌های استوار بنا نهاده شود.
وی عضویت مشترک مصر و ایران را در جنبش عدم‌ تعهد، سازمان همکاری‌های اسلامی و گروه بریکس را از فرصت‌های همکاری میان دو کشور دانست.
به گزارش فارس، سامح الشکری مسئله فلسطین را موضوع مهم مورد اهتمام دو کشور و منطقه دانست و گفت مصر و ایران در حمایت از مسئله فلسطین و توقف جنایت علیه ملت فلسطین متفق هستند و ما تمام تلاش خود را برای حمایت از ملت فلسطین انجام خواهیم داد و در حمایت از فلسطین، دیدگاه قاهره و تهران کاملا مشترک است.
در این دیدار طرفین سلام رؤسای جمهور را منتقل کردند.