آغاز پیشفروش بلیتهای نوروزی قطار از امروز
پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای ایام نوروز (بازه زمانی ۲۳ اسفند تا ۱۷ فروردین) از امروز(سهشنبه، هشتم اسفند) آغاز میشود.
بر اساس اعلام راه آهن، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای ایام نوروز (بازه زمانی ۲۳ اسفند تا ۱۷ فروردین) از امروز (سهشنبه، هشتم اسفند) آغاز میشود. بر اساس برنامه اعلام شده برای پیش فروش بلیتها، روز سهشنبه (هشتم اسفند) همه قطارها به غیر از مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و برعکس و روز چهارشنبه (9 اسفند) قطارهای منتهی به مشهد مقدس به غیر از مسیر تهران- مشهد و برعکس فروش بلیت دارد. هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به صورت شبانهروزی با سامانه اطلاعرسانی راهآهن به شماره 0215149 تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه کنند.
استفاده چرخشی از قطارها
همچنین بر اساس گزارش منتشر شده از سوی روابط عمومی شرکت راهآهن، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تسهیلات تبصره ۱۸ و ظرفیت بند (الف) ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه و غیره، همه منابعی بودهاند که طبق قانون باید به حوزه ریلی واگذار میشد تا این حوزه بتواند متناسب با نیازهای کشور در این سالها رشد کند اما بوروکراسی پیچیده و به اصطلاح برخی افراد «خودتحریمی» مانع از تزریق این منابع به حوزه ریلی شده است. البته زنده کردن این فرصتهای قانونی بهجد در دستور کار و پیگیری راهآهن دولت سیزدهم است و بهطور مثال در موضوع ماده ۱۲ گامهای بسیار خوبی حاصل شده و نتایج آن از ماههای آینده قابل مشاهده خواهد بود.
در بند الف ماده ۵۷ برنامه ششم مقرر شده بود که یک درصد از درآمد نفتی دولت به حوزه ریلی اختصاص یابد که رقمی حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار میشد اما در طول سالهای برنامه ششم توسعه حتی یک ریال از این مصوبه به حوزه ریلی تخصیص نیافت.
راهآهن با چرخشی کردن قطارها، از توقف اضافی قطارها در ایستگاههای مبدا و مقصد کاسته است به طوری که بهرهوری این نوع وسایل نقلیه افزایش یافته و از سوی دیگر، قطارهای مسافری بر خلاف گذشته که در برخی موارد حتی با پنج یا شش واگن هم تشکیل میشد همگی بهصورت کامل و با میانگین ۱۰ واگن تشکیل میشود.
استقبال از 95 درصد ظرفیت قطارها
همچنین راه آهن، قطارهای در حال سیر در مسیرهای با مسافر کم و ضریب اشغال پایین (۴۰ تا ۵۰ درصد ضریب اشغال) را به مسیرهای پُرتردد و مورد تقاضای بیشتر مردم جابهجا کرده است. از سوی دیگر، افزایش تقاضای سفر ریلی بهدلیل قیمت مناسب و ایمنی و آسایش بالای قطار نسبت به سایر شقوق حملونقل باعث شده تا این وسیلهنقلیه، گزینه نخست مسافران باشد و ضریب اشغال واگنهای مسافری به بیش از ۹۵ درصد برسد. این اقدامات و دلایل باعث شد تا شکستن رکورد جابهجایی مسافر ریلی
میسر شود.
راه آهن دولت سیزدهم بر حل ساختاری مشکلات بلندمدت همچون رفع ناترازی بودجه و شکاف درآمدها و هزینهها، تقویت بخش خصوصی واقعی صنعت ریلی، پرداخت بدهیهای گسترده و چندین ساله داخلی و خارجی، ایجاد یا احیای برخی کریدورهای ترانزیتی در محورهای شمال- جنوب یا شرق- غرب، تحقق منابع قانونی حوزه ریلی همچون ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، جبران زیان شرکتهای مسافری، انضباط بخشی و شفافیت مالی بین راهآهن و بخش خصوصی، فراهم کردن الزامات سیر هرچه ایمنتر قطارها از جمله ممنوعیت سیر واگنهای باری بدون سیستم ترمز مطمئن و بسیاری اقدامات ریز و درشت دیگر همت گماشته است.