kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
سخنگوی صنعت آب در گفت‌وگو با کیهان:

18 طرح آبرسانی به ظرفیت 588 میلیون مترمکعب انجام شده است

 
 
 
به گفته سخنگوی صنعت آب، در دو سال نخست دولت بیش از 80 درصد از هدف‌گذاری طرح‌های آبرسانی با 18 پروژه به ظرفیت 588 میلیون مترمکعب انجام شده است.
به گزارش کیهان، عیسی بزرگ‌زاده در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به کیهان با بیان اینکه تا قبل از دولت سیزدهم کمتر از هشت میلیارد مترمکعب شبکه آبرسانی وجود داشت، گفت: هدف‌گذاری وزارت نیرو برای دولت سیزدهم انجام 700 میلیون مترمکعب شبکه آبرسانی بود. اکنون که در میانه عمر دولت هستیم بیش از 80 درصد از این هدف‌گذاری با 18 پروژه به ظرفیت 588 میلیون مترمکعب انجام شده است.
وی افزود: این ۷۰۰ میلیون مترمکعب آبرسانی برای مصارف شرب بوده که حدود 10 درصد از کل ظرفیت فعلی و ۳۳ طرح آبرسانی هم آماده افتتاح است که با این طرح‌ها ضریب تحقق چهار ساله وزارت نیرو در توسعه شبکه آبرسانی به ۱۵۰ درصد می‌رسد.
بزرگ‌زاده، ادامه داد: وزارت نیرو تاکنون ۱۹ هزار میلیارد تومان طرح‌های اضطراری تامین آب برای شهرهای مختلف انجام داده است. این طرح‌ها برای شهرهای مختلف و با نیازهای آبی مختلف انجام شده و استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان، تهران و مشهد در اولویت این طرح‌ها بوده‌اند. تاکنون به این منظور ۸۳۳ طرح در ۳۱ استان تدوین و اجرایی شده است.
سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اینکه جهاد آبرسانی از برنامه‌ها و اقدامات مهم وزارت نیرو در دولت سیزدهم است، گفت: در جهاد آبرسانی، آب بیش از سه هزار روستای دارای مشکل جدی، تأمین شده و ۴۲ درصد در این پروژه پیشرفت داشته‌ایم. در بخش فاضلاب ۴۶ طرح با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار مترمکعب در شبانه‌روز در برنامه داشتیم که تاکنون به پیشرفت ۵۲ درصدی رسیده است.
 دریافت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی
بزرگ‌زاده ادامه داد: در آبیاری زه‌کشی تأمین مالی مطمئنی انجام دادیم و حدود یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که در اختیار وزارت نیرو و وزارت جهاد قرار گرفته است و در یک سال آتی اتفاقات خوبی در این بخش رخ خواهد داد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان مدیریت منابع آب، گفت: همچنین در حوزه سد‌سازی ۳۰ سد با حجم پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در برنامه وزارت نیرو بود که اکنون ۱۳ سد با حجم ۳۵۳۳ میلیارد مترمکعب ساخته شده است. یعنی ۶۵ درصد برنامه محقق شده و تا پایان ۱۴۰۲ میزان تحقق به ۹۰ درصد می‌رسد.
وی با بیان اینکه هر سال طرح‌هایی برای رفع تنش آبی در سطح ۳۱ استان کشور تعریف می‌کنیم، گفت: در این رابطه پارسال برای هزار شهر ۸۳۳ طرح تعریف کردیم و برای شهرهای مشهد، همدان، تبریز، فسا و شرق سیستان و بلوچستان طرح‌هایی اضطراری برای رفع تنش آبی در دستور کار قرار دادیم.
سخنگوی صنعت آب با‌ اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور داریم که از این تعداد ۴۱۶ هزار حلقه چاه کشاورزی است، گفت: در این بین ۳۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی که برداشت بیشتری دارند در اولویت نصب کنتور و پایش قرار دارند و از این تعداد تاکنون ۲۵۰ هزار حلقه برق‌دار شده‌اند.
 استفاده از آب دریا ۶ برابر می‌شود
بزرگ‌زاده در ادامه به تبصره هشتم قانون بودجه ۱۴۰۲ درخصوص استفاده از آب دریا ‌اشاره کرد و گفت: این قضیه در دولت، حمایت و مورد استقبال قرار گرفت و مبنا بر این شد که صنایع به سمت استفاده از آب غیرمتعارف و دریا بروند. بر این اساس باید از یک میلیارد متر مکعب آب دریا و پساب فاضلاب استفاده کنیم و از ۷۰۰ میلیون متر مکعب به ۴۰۲ میلیارد متر مکعب یعنی شش برابر برسیم.
بزرگ‌زاده درخصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: اخیرا خبری را در یکی از استان‌ها درخصوص رکورد تولید سیب منتشر شد موضوعی که نقدهای زیادی به همراه داشت. تولید سیب در حوزه دریاچه ارومیه افتخار نیست در حال حاضر ۵۷ درصد مصرف آب کشاورزی در این حوزه برای تولید سه محصول غیرراهبردی سیب، چغندرقند و یونجه تخصیص داده می‌شود که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.
 آب دریا به زاهدان می‌رسد
بزرگ‌زاده با بیان این‌که در سیستان و بلوچستان با بداخلاقی همسایه حق‌آبه ایران داده نشد، گفت: با شرایطی مواجه شدیم که برای مدیریت آب این استان سه طرح لایه‌دار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را تدوین و اجرایی کردیم.
به گفته سخنگوی صنعت آب در طرح بلندمدت آبرسانی به بخش‌های مختلف سیستان و بلوچستان از دریا هدف‌گذاری شده که تا پایان سال آینده آب دریا به زاهدان می‌رسد.
وی درخصوص تخصیص حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: بر اساس توافقاتی که صورت گرفته اطلاع‌رسانی در این باره برعهده وزارت خارجه است و باید گفت که در کل سال آبی گذشته تنها ۷۰۰ هزار متر مکعب که عدد بسیار ناچیزی است تخصیص یافته در حالی که حق‌آبه‌ ایران ۸۲۰ میلیون متر مکعب است.