kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر لزوم مبارزه با تحریف در عزاداری‌ها:

هر اقدامی که موجب وهن مذهب و اختلاف در امت اسلام شود حرام است

حضرت آیت‌الله نوری همدانی هرگونه اقدام در عزاداری‌ها که موجب وهن مذهبی و اختلاف در امت اسلام شود را حرام دانست و گفت: هر حرکتی در عزاداری‌ها که دین اسلام و مذهب را خرافی، بی‌پایه و اساس نشان دهد برای ما مایه ننگ و عار است.


به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و اعزام مبلغان به نقاط مختلف کشور توصیه‌هایی به آنان و همچنین عزاداران و هیئات مذهبی ارائه کرد.
 حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه جریان کربلا یک دانشگاه است و باید پیام‌های آن را درک و در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کنیم افزود: در جریان کربلا تنها نباید به ذکر معلول‌ها اکتفا کرد، بلکه باید علت‌ها را نیز ذکر کرد و مبلغان و روحانیان باید در منابر افزون بر ذکر مصیبت و مرثیه به علل بوجود آمدن حادثه کربلا نیز اشاره کنند.
  حضرت آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد: همان گونه که خود حضرت فرموده‌اند، جریان عاشورا قیام برای امر به معروف و نهی از منکر بود و باید این مسئله در عزاداری‌ها، منابر و مرثیه‌ها و مداحی‌ها منعکس شود.
 این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه فقه ما باید فقه عاشورایی باشد، اظهار داشت: جریان کربلا، یک نهضت، قیام و حرکت هدفمند است؛ اینکه یک گوشه بنشینیم و زیارت عاشورا بخوانیم و عزاداری کنیم درست نیست، باید به صحنه اجتماع بیاییم و به مردم این نکته را تبیین کنیم که روح مبارزه با ظلم در دنیای کنونی، مبارزه با استکبار، صهیونیسم و ایادی آنهاست.
 وی با اشاره به اینکه عاشورا تقابل دو جهان‌بینی الهی اسلامی و سکولاریسم است، اظهار داشت: امروز هم این دو تقابل در دنیا وجود دارد؛ یک تقابل، تقابل اسلامی است که از انقلاب اسلامی نشات گرفته است و یک تقابل هم سکولاریسم و حرکتی است که آمریکا، تکفیری‌ها، داعش و دولت‌های تابع آنها دارند.
 این مرجع تقلید تقابل جبهه حق و باطل را همیشگی دانست و اظهار داشت: جریان دیگر در عاشورا، جریان عزت و هیهات منا الذله است؛ حرکت امام حسین(ع) به ما نشان می‌دهد که هیچگاه زندگی انسان نباید توام با ذلت و سلطه‌پذیری باشد.
 حضرت آیت‌الله نوری همدانی با ابراز تاسف از برخی تحریف‌های پدید آمده در عزاداری‌ها بر لزوم مبارزه با این تحریف‌ها تاکید و تصریح کرد: ما باید به نحوی جریان مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) را نشان دهیم که هیچ وهنی برای مذهب ما نباشد.
 وی افزود: هر حرکتی در عزاداری‌ها که دین اسلام و مذهب را خرافی، بی‌پایه و اساس نشان دهد برای ما مایه ننگ و عار است و باید این نکته را در عزاداری‌ها مدنظر داشته باشیم و از آن بپرهیزیم.
این استاد برجسته حوزه، قمه‌زنی را از این دست افعال و اعمال دانست که باعث وهن دین، مذهب و اسلام می‌شود و در همین راستا اظهار داشت: دشمنان بیشترین سوء استفاده را از قمه‌زنی دارند؛ به همین دلیل از همه تقاضا داریم که این نکته را مدنظر داشته باشند.
 این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه عزاداری‌ها باید منطبق با موازین اسلامی باشد و هیچ‌گونه انحرافی در آن وجود نداشته باشد، تصریح کرد: هرگونه حرکتی در عزاداری‌ها که موجب وهن مذهب و اختلاف در امت اسلام شود حرام است.