kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای در وین

ظریف:‌ حجم غنی‌سازی و زمانبندی رفع تحریم‌‌ها محورهای اصلی اختلاف است

وزیر امور خارجه ایران در اولین روز مذاکرات هسته‌ای در وین، رسیدن به توافق در این مذاکرات را بسیار بعید دانست و حجم غنی‌سازی و زمانبندی رفع تحریم‌ها را مواردی حیاتی اعلام کرد.


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته‌ای صبح دیروز(سه‌شنبه) به منظور رایزنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و طرف آمریکایی درباره راه‌حل جامع هسته‌ای وارد شهر وین پایتخت اتریش شدند.
ظریف در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاکراتی که ما تاکنون داشتیم همگی مذاکرات حساسی بوده‌اند، این دور هم مذاکره‌ای است که می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر کند.
 حصول توافق بعید است
وی با ذکر این نکته که رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است، توضیح داد: به خاطر اینکه موضوعاتی که هنوز باقی مانده و باید حل و فصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند.
ظریف گفت: همانطور که رئیس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده است، در مورد  جزئیات است، مواردی مانند حجم غنی‌سازی، نحوه و زمانبندی رفع تحریم‌‌ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند.
وزیر خارجه ایران گفت: ما امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی است و هم واقعیات برنامه هسته‌ای که ایران دارای یک برنامه پیشرفته صلح‌آمیز هسته‌ای است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را ببریم.
همچنین روز گذشته، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران؛ ویلیام برنز، قائم مقام وزارت  خارجه آمریکا، و وندی شرمن، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه این کشور؛ و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با یکدیگر دیدار کردند.
مایکل مان، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره این نشست گفت: «روز سه‌شنبه دیداری بین معاونین وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد تا آمادگی‌های لازم برای دیدارهای بعدی فراهم شود».
«مایکل مان» سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تلاش مذاکره‌کنندگان ایرانی، آمریکایی و اروپایی برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای خبر داد.
به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی مایکل‌مان افزود: «پس از نشست سه‌جانبه ظریف، اشتون و کری، نشستی دو جانبه میان ظریف و کاترین اشتون برگزار خواهد شد و هدف از این نشست پیشرفت در خصوص مولفه‌های اساسی مذاکره است. »
 دیدار کری و فابیوس
همچنین «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، در دیدار با «لوران فابیوس» همتای فرانسوی خود، در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت‌وگو کرد.
 قرار است امروز (چهارشنبه) نشست سه‌جانبه‌ای بین ظریف، جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون در هتل پله کوبورگ برگزار شود.
به گزارش فارس، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه،‌ حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، (اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای) و همچنین امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز مشاوران حقوقی در این رایزنی‌‌ها حضور دارند.
ایران و گروه ۱+۵ تاکنون هفت دور درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشستند که شش دور آن در شهر وین و هفتمین دور در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در مقر این سازمان برگزار شد.