kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۳۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
رئیس کنگره سرطان‌شناسی بالینی:

تغییر سبک زندگی 40 درصد سرطان‌ها را کنترل می‌کند

رئیس کنگره سرطان‌شناسی بالینی ایران، اظهار داشت: کاهش آلودگی هوا، تغذیه مناسب و مراقبت‌های محیطی می‌تواند 40 درصد سرطان‌ها را کنترل کند.


اسدالله علی‌دوستی در نهمین کنگره سالانه سرطان‌شناسی بالینی ایران، گفت: بیش از نیمی از سرطان‌های بد خیم در کشور به دستگاه گوارش مربوط است که از این میان سرطان معده، روده و کولون به ترتیب بیشترین شیوع را در کشور دارد و این به معنی زنگ هشدار برای تغییر زندگی مردم است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی با اشاره به اینکه مردان 3برابر زنان در معرض ابتلا به سرطان‌های گوارش هستند، اظهار داشت: حدود 40 درصد سرطان‌ها با تغییر سبک‌زندگی در مواردی همچون کاهش آلودگی هوا، تغذیه مناسب و مراقبت‌های محیطی قابل کنترل است.
علی‌دوستی افزود: سرطان پس از بیماری‌های قلبی، عروقی و حوادث سومین علت مرگ و میر در کشور است و چهارمین بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است اما پیش‌بینی می‌شود که به دومین عامل سرطان تبدیل شود.
رئیس کنگره سالانه آنکولوژی ایران با اشاره به اینکه واژه سونامی برای سرطان در کشور کاربرد ندارد، تأکید کرد: سونامی به معنای موج عظیمی از خرابی‌ها و سپس آرامش پس از آن است اما سرطان روز به روز در کشور در حال افزایش است، بنابراین باید به فکر تشخیص زودهنگام سرطان در مراحل ابتدایی باشیم.
به گفته علی‌دوستی سرطان به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دهه‌های آینده مطرح خواهد شد به طوریکه تا سال 2020 تعداد موارد ابتلا به سرطان به 15 میلیون نفر خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد مبتلایان در کشورهای در حال توسعه خواهد بود، ادامه داد: سالانه بیش از 100 هزار مورد جدید سرطان در کشور بروز می‌کند که برآورد می‌شود بیش از 500 هزار نفر با این بیماری در کشور وجود دارد.
روند رو به رشد سرطان در کشور
دبیر علمی کنگره سالانه آنکولوژی نیز در این همایش گفت: سرطان روز به روز در کشور در حال افزایش است که نتیجه جامعه صنعتی است چرا که تمام غذاها بسته‌بندی شده‌اند و با توجه به کیفیتی که برای نگهدارنده‌ها استفاده می‌شود، آلودگی هوا، استرس و تحرک کم باعث افزایش سرطان شده‌اند.
بهرام مفید افزود: اولین اقدام باید پیشگیری باشد چون متاسفانه سرطان باعث می‌شود تعدادی از افراد از کار افتاده یا  غیرفعال شوند و بار مالی زیادی به خانواده و جامعه وارد شود.
وی ادامه داد: شرط به روز بودن در درمان سرطان استفاده از تجارب متخصصین در رشته‌های مربوط به سرطان هستیم و این در حالی است که رشد روز افزون سرطان حاصل تغییر در الگوی زندگی مردم است.
نهمین کنگره کلینیکال آنکولوژی ایران از روز گذشته در کتابخانه ملی در حال برگزاری است.