kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
روحانی در نشست مشترک دولت و مجلس:

ایران در شرایط تحریم هم مشکلات خود را حل می‌کند

چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس سه‌شنبه شب به aمیزبانی بهارستانی‌‌ها برگزار و روسای دو قوه در نشست خبری مشترک بر همفکری و تعامل بین دو قوه برای حل مشکلات اقتصادی کشور تاکید کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،  سه‌شنبه شب نشست مشترک دولت و مجلس با حضور روسای جمهور و مجلس و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای کابینه برگزار شد.
 در پایان این نشست حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خوشبختانه در مسائل اقتصادی به یک نقطه ثبات و امید رسیده‌ایم و برای آینده و حل مشکلات اقتصادی کاملا امیدواریم، گفت: البته مسائل اقتصادی پیچیده و زیاد هستند اما در یک‌سال گذشته خوشبختانه قدم‌های خوبی برای مهار رشد تورم و خروج از رکود برداشته‌ایم. البته مسئله اشتغال هم در پیش‌رو است که باید با ایجاد رونق در تولید این مشکل را نیز حل کنیم.
در برخی مسائل ملی و کشوری
 باید دارای نظر واحد باشیم
وی با بیان اینکه در برخی مسائل ملی و کشوری باید دارای نظر واحد باشیم، تصریح کرد: خوشبختانه دولت و مجلس در حل معضلات کشور همفکر هستند و این موضوع را در اظهارات رئیس مجلس و نمایندگان احساس کردیم.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: در مسئله مذاکرات هسته‌ای ایران هم‌اکنون در حال مذاکره است و قطعاً جمهوری اسلامی در چارچوب یک منطق حرکت می‌کند. امروز شاهدیم که جهان این منطق را قبول دارد و اکثر کشورهای جهان قبول دارند که تحریم‌‌ها علیه ایران یک رفتار ظالمانه بوده و فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی تحت نظر آژانس است.
 رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در این رابطه باید گفت که در بخشی از مسائل با ۱+۵ به تفاهم و توافق رسیده‌ایم و بخشی باقی مانده که باید گفت‌وگو‌ها ادامه پیدا کند.
دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی کشور هم‌نظر هستند
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه از حجت‌الاسلام روحانی و اعضای هیئت دولت که دعوت مجلس را برای حضور در این نشست پذیرفتند، تشکر می‌کنم، گفت: خوشبختانه یک هم‌نظری میان دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد که قطعا این موضوع باید در لایحه بودجه ۹۴ و برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد. از طرف دیگر با همفکری باید مسیر اقتصادی کشور را به صورتی تعیین کنیم که مشکل بیکاری و تورم وضع بهتری پیدا کنند و فکر می‌کنم که اگر این مسیر درست طی شود، شرایط اقتصادی کشور را می‌توان کاملا متحول کرد.
شاهد ثبات در نرخ ارز و تورم هستیم
همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهورکشورمان در نشست مشترک دولت و مجلس با بیان اینکه امروز به حمدالله بسیار امیدوارتر از گذشته می‌توانیم درباره اقتصاد حرف بزنیم، گفت: دولت یازدهم دولت راستگویان است. طرح سؤال کارشناسی مشکلی ندارد اما نباید درباره آمارهای رسمی دولت، تردید شود.
وی با اشاره به اینکه «وقتی در اقتصاد ثبات برقرار شود سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خود به میدان می‌آیند»، گفت: همین مسئله باعث شد رشد منفی سرمایه‌گذاری در سالهای ۹۱ و ۹۲ به رشد 7/5 درصدی در سال ۹۳ ارتقا یابد و این به معنای آن است که مسیر دولت در عرصه اقتصاد صحیح است.
تورم در پایان سال ۹۳
زیر ۲۰ درصد است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز می‌توانیم قول دهیم که تورم در پایان سال ۹۳ زیر ۲۰ درصد است، تصریح کرد: امروز با اطمینان می‌توان گفت که از رکود خارج شده‌ایم و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد.
همه بودجه عمرانی نیمه اول سال استان‌ها پرداخت شده است
روحانی با اشاره به اینکه در زمینه بودجه دولت توانست پس از سال‌ها لایحه را در زمان قانونی تقدیم مجلس کند، اظهار داشت: امروز که با شما سخن می‌گویم همه بودجه عمرانی نیمه اول سال استان‌ها پرداخت شده و تخصیص بودجه‌های عمرانی نسبت به سال گذشته ۳/۳ برابر افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: دولت بانک‌ها را برای افزایش کمک به اقتصاد و صنعت تجهیز کرد تا بتوانند مشکل سرمایه در گردش بخش صنعت را رفع کنند و امسال تا به حال ۵۹ درصد منابع بانکی به عنوان سرمایه در گردش و به صورت تسهیلات به تولیدکنندگان و صنعت‌گران پرداخت شده است.
ایران و ۱+۵ درباره مسایل اصولی با یکدیگر اتفاق نظر دارند
روحانی به دیدار‌ها و ملاقات‌های خود با فعالان اقتصادی ایرانی و آمریکایی در جریان سفر به نیویورک اشاره کرد و اظهار داشت: امروز همه رهبران اروپایی تاکید دارند و در پی آن هستند تا هرچه سریعتر موانع حضور سرمایه‌گذاران آنها در ایران برطرف شود و این اراده در گفتار صریح آنان مشاهده می‌شد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران و ۱+۵ درباره مسایل اصولی با یکدیگر اتفاق نظر دارند و اختلاف آنها در جزئیات است، تصریح کرد: در اینکه در اراک نیروگاه ساخته شود یا ایران از فناوری غنی‌سازی برخوردار باشد یا درباره مرکز فردو و ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اینکه مسایل ادعایی نظامی باید تمام شود، اختلاف نظری بین دو طرف نیست و اختلاف فقط درباره جزئیات و کمیت مسایل است.
ملت ایران قادر است در شرایط تحریم هم مشکلات خود را حل کند
وی تعداد بسیار زیاد درخواست‌ها برای ملاقات با وی در سفر نیویورک را نشانه عظمت ملت ایران دانست و گفت: به حول و قوه الهی در حل معضلات اقتصادی گام‌های مهمی در شرایط تحریم به پیش برداشته‌ایم تا دنیا بداند دولت و ملت ایران قادر است حتی در شرایط تحریم مشکلات خود را حل کند.
گفتنی است ؛ در این نشست، ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، علی مروی رئیس کمیسیون انرژی و حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی از سوی مجلس در این نشست سخنرانی کردند.
همچنین از سوی دولت نیز ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسه به بیان دیدگاه خود پرداختند.