kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
افخم:

عجله‌ای برای بازگشایی سفارت انگلیس نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص بازگشایی سفارت انگلیس گفت: کار‌ها در خصوص بازگشایی سفارتخانه در مسیر تدریجی خود قرار دارد و عجله‌ای برای اینکه در زمان‌بندی خارج از پیش‌بینی کار را انجام دهیم، نداریم.


مرضیه افخم سخنگوی وزارتخارجه کشورمان دیروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص ارائه کمک به سوریه در قضیه کوبانی با بیان اینکه ملاک ما درخواست رسمی دولت سوریه است، گفت: کوبانی بخشی از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است و اگر این دولت درخواستی داشته باشد و هرگونه کمکی بخواهد آماده ارائه کمک‌ هستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: متاسفانه شاهد بی‌تفاوتی جامعه بین‌الملل هستیم و یکی از مخاطرات کنونی این است که مجموعه ائتلافی که مسئولیت مبارزه با داعش را برعهده دارد به نحوی عمل کرده که دست داعش را در منطقه باز گذاشته است.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر هیأتی از آژانس به ریاست معاون آمانو با بیان اینکه مذاکرات از روز گذشته انجام و امروز نیز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تا قبل از پایان مذاکرات و دریافت نظرات اظهار‌نظر قطعی نسبت به نتیجه نهایی میسر نیست.
افخم در خصوص سفر اردوغان به تهران نیز با بیان اینکه این سفر در برنامه کاری قرار دارد، خاطرنشان کرد: هر وقت زمان آن مورد توافق قرار گیرد اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص دیدار ظریف با سعود‌ الفیصل در نیویورک با بیان اینکه روند گفت‌وگوهای ایران و عربستان شاهد تحولاتی است، گفت: اخیراً شاهد سفر معاون وزیر خارجه به عربستان و گفت‌وگو با مقامات این کشور و زمینه‌سازی برای دیدار وزرای خارجه در نیویورک بودیم که گفت‌وگوهای سازنده‌ای را انجام دادند و در مورد مباحث مختلفی گفت‌وگو کردند.
افخم درباره بازگشایی سفارت انگلستان در تهران با بیان اینکه روند کار کاملاً تدریجی و گام به گام است، افزود: مقدماتی لازم است که باید فراهم شود و ما عجله‌ای نداریم که کاری فراتر از ضابطه مورد‌نظر را انجام دهیم. مسائل فنی و اجرایی روند خود را طی می‌کند. حرکت وزارت امور خارجه در چارچوب‌های قانونی و با امعان نظر به مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده و می‌باشد و وزارت خارجه براساس مصوبه مجلس (قانون) عمل می‌کند.
ادعاهای نابجای کامرون
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص کشورمان با بیان اینکه این اظهارات دور از عرف دیپلماتیک و نابجا بود، اظهار داشت: این اظهارات نارضایتی و واکنش مجموعه مسئولان کشور را در بر داشت. همه شاهد بودند که ملاقات به درخواست طرف انگلیسی انجام شد و انجام مذاکره با ملاقات به معنای پذیرش و تمکین دیدگاه‌های آنها نبوده و رئیس‌جمهور کشورمان نیز عنوان کرد که در ملاقات در رابطه با چند موضوع گفت‌وگو انجام شد و فرصتی بود تا دیدگاه‌های صریح و روشن جمهوری اسلامی نسبت به این مسائل مطرح شود.
افخم در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تناقض و پارادوکس در بحث اطلاع‌رسانی در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 و اظهارات سه شنبه شب رئیس جمهور در این زمینه، با بیان اینکه پارادوکس و تناقضی را در این زمینه شاهد نیستیم، گفت: نفس انجام مذاکره به این مفهوم است که دو طرف تلاش دارند از طریق مذاکره راه‌حلی برای این بحران ساختگی پیدا کنند و این بخش مشترک کار است.
وی با بیان اینکه پیشرفت‌‌ها کند است، یادآور شد: ولی تفاهم این است که مذاکره ادامه یابد و گفت‌وگو‌ها صورت گیرد.
 گزارش احمد شهید فاقد وجاهت قانونی
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که به نشست مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده، تصریح کرد: این گزارش به صورت یکجانبه، به دور از واقعیات و بدون رعایت مقررات وظایف مربوط به ماموران از جانب شورای حقوق بشر تهیه شده و فاقد وجاهت حقوقی لازم است.
افخم درباره انتشار نادرست اظهارات ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا و انتقادات وارده به وزیر خارجه کشورمان که سؤال یکی از خبرنگاران بود، از دوستان رسانه گلایه کوچکی کرد و با بیان اینکه متون اصلی چنین جلساتی منتشر شده، گفت: برخی منتقدان و کسانی که دیدگاه دیگری را نسبت به روندهای سیاسی و چارچوب‌های روابط خارجی دارند به بخش خیلی کوتاهی از یک جلسه 2 ساعته توجه کردند، شاید فقط به دو یا سه جمله که آن هم متاسفانه ترجمه تحریف شده‌ای بود و کلمات و عباراتی اضافه شد که در آن جلسه ذکر نشده بود. افخم اضافه کرد: متن پرسش و پاسخ در سایت شورای روابط خارجی آمریکا وجود دارد.
به گزارش فارس،خبرنگاری با اشاره به اقدام وزارت دارایی انگلستان در لغو برخی تحریم‌‌ها علیه ایران نظر افخم را در این زمینه جویا شد که وی در این باره گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که این تحریم‌‌ها غیرقانونی و غیرعادلانه است و دیدگاه‌های خود را نسبت به ابعاد غیرقانونی و غیرعادلانه تحریم‌‌ها اعلام کردیم و اقدامات حقوقی نیز از سوی شرکت‌های ذیربط صورت گرفت و ادله و مستندات حقوقی لازم ارائه شد. وی این اقدام انگلستان را یک گام به جلو خواند و ابراز امیدواری کرد که واقع بینی حاکم شود.