kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
زنگنه در مصاحبه با یک روزنامه ژاپنی:

شرایط معاملات نفتی ایران با خارجی‌ها قبل و بعد از تحریم فرق می‌کند

شرکت‌های ژاپنی مذاکرات با ایران درباره قراردادهای نفتی را قبل از لغو تحریم‌ها آغاز کنند.


بیژن زنگنه وزیر نفت در مصاحبه با روزنامه ژاپنی یومیوری گفت: ما کشورها را بر اساس مواضع آنها انتخاب می‌کنیم و اینکه آیا آنها قبل یا بعد از توافق نهایی با ما مذاکره می‌کنند.
وزیر نفت گفت: بسیار مهم است که شرکتهای ژاپنی مذاکرات با ایران درباره میادین نفتی و پروژه‌های توسعه گاز طبیعی را قبل از لغو تحریمها آغاز کنند.
زنگنه همچنین گفت: ایران یک کنفرانس برای شرکت‌های خارجی در لندن روزهای 22 و 23 فوریه برای رونمایی از ساز و کار جدید قراردادهای توسعه میادین نفت و گاز در ایران برگزار خواهد کرد.
وزیر نفت گفت: در کنفرانس لندن ایران اعلام خواهد کرد که به شرکتهای توسعه دهنده اجازه می‌دهد که در میادین نفتی برای یک مدت طولانی بمانند و همچنین پرداخت‌ها براساس تولید هر بشکه نفت یا استخراج هر متر مکعب گاز خواهد بود. مدت قراردادها با شرکت‌های خارجی از 10 سال کنونی به 15 تا 20 سال می‌رسد و به معنی این است که اگر تولید افزایش پیدا کند آنها به پول بیشتری خواهند رسید و اگر کاهش پیدا کند درآمد آنها کمتر خواهد بود و به همین دلیل پیمانکاران بیشترین تلاش خود را برای بالاترین سطح تولید در مدت زمان پروژه به کار خواهند گرفت.وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی در بخش توسعه نفت و گاز ایران گفت: ایران به 150 تا 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در 10 سال آینده احتیاج دارد.
ایران چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده نفت جهان و بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد اما شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌های اقتصادی از ایران خارج شده‌اند.این در حالی است که شرکت‌های نفتی بزرگ اروپایی در انتظار از سرگیری معاملات با ایران هستند.زنگنه تاکید کرد: تهران از توسعه میادین نفتی و پروژه پالایش نفت توسط شرکت‌های ژاپنی استقبال می‌کند و درها به روی شرکت‌های ژاپنی باز است و تصمیم با آنهاست.
وی که ظاهرا خروج شرکت‌های ژاپنی از میدان آزادگان در سال 2010 را از خاطر نبرده افزود: ما آماده همکاری بلندمدت با ژاپن هستیم.وی خاطرنشان کرد: ما باید همکاری بلندمدت با ژاپن داشته باشیم و البته ژاپن نیز باید همکاری جدید و بلندمدتی با ایران در بخش نفت و گاز، پایین‌دست و بالادست داشته باشد. ما باید درباره این مسائل با یکدیگر مذاکره کنیم.
شایان ذکر است: شرکت‌های ژاپنی نظیر میتسوبیشی و میتسویی در ایران پایگاه دارند، اما بر اساس اعلام یک مقام دولت ژاپن از آنجا که ژاپن نمی‌تواند قبل از حصول توافق نهایی هسته‌ای وعده‌ای بدهد پشت سر شرکت‌های دیگر مانده‌اند.
تبادل یادداشت تفاهم به شرط لغو تحریم‌‌ها مفاد تحریم‌ها را نقص نمی‌کند اما مقام ژاپنی خاطرنشان کرد: اگر ارتباط با ایران مشخص شود ممکن است ما دیگر نتوانیم در بازار آمریکا حضور یابیم.