kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹

ایران دهمین تولیدکننده تخم‌مرغ در جهان اعلام شد

دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ‌تخم‌گذار گفت: با تولید سالانه 912 هزار تن، ایران دهمین تولیدکننده تخم‌مرغ جهان است.


به گزارش فارس، فرزاد طلاکش دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، دیروز در مراسم روز جهانی تخم‌مرغ که در هتل المپیک برگزار شد، با بیان اینکه ایران جایگاه دهم تولید تخم‌مرغ را در جهان داراست، گفت: سالانه در کشور 912 هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود، اما از لحاظ سرانه مصرف هنوز بیش از 50 عدد با سرانه مصرف جهانی فاصله داریم که برای دستیابی به میانگین مصرف سرانه جهانی نیازمند به کار فرهنگی و تبلیغاتی هستیم.
وی با بیان اینکه فقط هشت کارخانه فرآوری تخم‌مرغ در کشور وجود دارد، افزود: فرآوری و تولید مواد غذایی متنوع از تخم‌مرغ مهم‌ترین راهکار افزایش مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور است.
دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، بیان داشت: سالانه 150 هزار تن مازاد تولید تخم‌مرغ در کشور داریم که برای حمایت از تولیدکنندگان این ماده غذایی و حفظ جایگاه کشور به‌عنوان دهمین کشور تولیدکننده تخم‌مرغ باید با پرداخت مشوق صادراتی و اختصاص یارانه ویژه به صادرات و ایجاد رقابت‌پذیری زمینه خوبی برای صادرات این محصول به کشورهای منطقه فراهم کنیم.
طلاکش اظهار داشت: در جهان 66 میلیون و 373 هزار تن تحم‌مرغ تولید می‌شود و ایران با تولید 912 هزار تن عنوان دهمین تولیدکننده تخم‌مرغ در جهان را دارد.دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ با بیان اینکه مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور باید به 250 عدد برسد، گفت: مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور از 155 عدد در سال 89 به 191 عدد در سال گذشته رسیده است.